Foreløpig har ingen anmeldt Livet under vann med Steve Zissou
Premiere: 04.03.2005
Originaltittel: The Life Aquatic with Steve Zissou
Sjanger: Komedie
Manus: Wes Anderson, Noah Baumbach
Denne filmen om en gruppe havforskere inneholder noen sterke scener fra et piratoverfall. Filmen får derfor 11 års-grense.
Produksjonsår: 2004

I komedien "Livet under vann med Steve Zissou" begir regissør Wes Anderson seg ut på det åpne hav. Han forteller historien om en havforsker som har sett sine beste dager, og som nå er på søken etter kjærlighet, hevn og en smule oppreisning i sitt endelige dypvannseventyr.

Anderson pløyer bølgene slik bare han kan, og legger sammen med Bill Murray, Owen Wilson, Cate Blanchett, Oscar-vinner Angelica Huston, Jeff Goldblum og Willem Dafoe ut på en reise inn i en verden av pirater, øyer og livsfarlige jaguarhaier - og en malstrøm av menneskelige lengsler i fri utfoldelse. I tillegg til en imponerende rollebesetning har Anderson med seg et begavet team av artister til å skape en fantastiske havgående verden med uvirkelige sjøskapninger levendegjort med klassisk stop-motion-teknikk.

LIVET UNDER VANN MED STEVE ZISSOU var også med i den offisielle konkurransen ved årets filmfestival i Berlin.

Handlingen
Møt Steve Zissou (Bill Murray) - en legendarisk havforsker beryktet for sitt brautende vesen, og en mann som er kjent over hele verden for sine dokumentarfilmer om det myldrende livet i havet. Men nå til dags går ikke livet på land så glatt for Zissou. Hans beste venn og mangeårige partner, Esteban du Plantier, er nylig blitt fortært av en grådig jaguarhai. Det begynner også å gå rykter om at han har mistet grepet. Og nå, som lyn fra klar himmel, kommer en ekte sørstatsgentleman og annenpilot i Air Kentucky ved navn Ned Plimpton (Owen Wilson) og hevder at han kanskje, eller kanskje ikke, er den sønnen som Steve aldri har sett og aldri fikk sjansen til å bli kjent med.

Og nå er Steve Zissou - herskesyk, selvopptatt og helt på villstrå - klar til å lage sin mest storslåtte film hittil, der han skal hevne seg på jaguarhaien, bli den faren han aldri trodde han kunne bli, og gjenvinne et snev av sin egen edelhet.

Før han legger ut på havet med båten sin, The Belafonte, samler Zissou et mannskap som også inkluderer Jane Winslett-Richardson (Cate Blanchett), en mystisk, gravid journalist som skal skrive om ekspedisjonen, Eleanor Zissou (Angelica Huston), Zissous fremragende kone og visepresident i fanklubben The Zissou Society, den elskelige tyske maskinisten Klaus Daimler (Willem Dafoe), havforskeren Alistair Hennessey (Jeff Goldblum) som er Zissous nemesis og erkerival, Zissous eldgamle produsent Oseary Drakoulias (Michael Gambon), fysikeren Vladimir Wolodarsky som skal skrive musikken til filmen, teamets altmuligmann Bill Ubell (Bud Cort) og Pelé dos Santos, den brasilianske sikkerhetseksperten som ofte overøser teamet med uforglemmelige portugisiske tolkninger av David Bowie-sanger. Resten av Team Zissou omfatter den toppløse scripten Anne-Marie Sakowitz, kameramann Vikram Ray, froskemann Bobby Ogata og klipper og lydmann Renzo Pietro.