2 t. 25 min.
Plakat for 'Cinderella Man'

Foreløpig har ingen anmeldt Cinderella Man
Premiere: 16.09.2005
Dette dramaet om bokseren Jim Braddock er bygd på faktiske hendelser. Mange nærgående og røffe boksescener gjør at filmen får 15-årsgrense.
Produksjonsår: 2005

Midt i den store depresjonen, da Amerika ble holdt i et knugende grep av en forferdelig økonomisk nedgang og nesten var i ferd med å gå under, dukket det opp en svært usannsynlig helt som fikk folk til å reise seg i stormende jubel, når han viste hvor hardt en mann vil kjempe for å få en ny sjanse for familien sin og seg selv.

Denne dagligdagse helten var James J. Braddock - også kalt "Cinderella Man" - som etter hvert ble en av de mest overraskende og inspirerende idrettslegendene i historien. Tidlig i 1930-årene var den fattige eks-boksemesteren tilsynelatende like nedbrutt, rundjult og forfulgt av uflaks som mesteparten av Amerikas befolkning. I likhet med mange andre hadde Braddock nådd bunnen. Karrieren så ut til å være over, han kunne ikke betale regningene sine, det eneste som virkelig betydde noe for ham - familien - var i fare, og han var til og med tvunget til å gå på sosialen. Men dypt inne i seg ga Jim Braddock aldri opp. Drevet av kjærlighet, ære og en utrolig porsjon mot klarte han gjennom ren vilje å gjøre en umulig drøm til virkelighet.

Som en siste utvei for å hjelpe familien, returnerte Braddock til bokseringen. Ingen trodde han hadde en sjanse. I kamp etter kamp ble det snakket om at stakkars Jim Braddock stod overfor en uovervinnelig motstander og var på farlig dypt vann. Men det var bare det at Braddock, drevet av noe mer enn rent konkurranseinstinkt, vant stadig nye kamper. Plutselig ble den vanlige arbeideren som ikke kunne få en jobb, til en mytisk idrettsmann som ikke kunne tape. Braddock bar håpene og drømmene til de fattige på sine skuldre, og han kjempet seg gjennom rekkene til han, taperen som trosset alle odds, valgte å gjøre det utenkelige: møte verdensmesteren i tungvekt, den ustoppelige Max Baer, som var beryktet for å ha drept to menn i ringen.

I det gripende dramaet CINDERELLA MAN blir vi fortalt den ultimate historien om en mann som ikke var så mye en stor bokser, men en stor mann som bokset seg vei ut av mørket og nederlag, og inn i udødeligheten. Oscar-vinner Russell Crowe spiller den lovende bokseren Jim Braddock, som ble like berømt for sin totale hengivenhet til familien og sin verdighet, som for sine listige finter og knusende venstrehook. Oscar-vinner Renée Zellweger har rollen som hans kone Mae. Historien om Braddocks triumf gjenskapes på lerretet av Ron Howard, den Oscar-belønte regissøren av "Et vakkert sinn".

Handlingen
Jim Braddock (Russell Crowe) blir tvunget til å legge opp som bokser etter mye uflaks, samtidig som Amerika er på vei inn i den tøffeste økonomiske tiden nasjonen noen gang har opplevd. Ansikt til ansikt med truende fattigdom er Jims eneste ønske å gjøre det rette for kvinnen som alltid har vært hans kilde til styrke: hans livlige kone Mae (Renée Zellweger). Først tar han en rekke elendige havnejobber som bare ser ut til å gjøre ham fattigere. Men snart drukner det nært sammenknyttede ekteparet i gjeld, og blir følelsesmessig nedbrutt av å se barna skjelve av vinterkulde i en uoppvarmet leilighet.

Men så, som et resultat av innsatsen til Jims utrettelige manager Joe Gould (Paul Giamatti), får Jim ut av det blå en siste sjanse til å bokse i Madison Square Garden - og enda viktigere, en sjanse til å skaffe mat til sine kjære. Til tross for at han er for gammel, for sulten og for skadet til å bli regnet som en ekte utfordrer - og til tross for Maes dype frykt for ektemannens liv - tar Braddock likevel steget tilbake i ringen uten noen form for trening. Han forbløffer publikum og media ved å slå motstanderen, en kommende stjerne... mye takket være en kraftig hook utviklet gjennom utallige timer havnearbeid. Men det stopper ikke der. Karrieren gløder igjen, og gjennom seier etter seier begynner han å føre familien ut av elendigheten.

Og jo mer han vinner, jo mer blir Jim Braddock, uvitende, en folkehelt. Til slutt er det som om hver gang han møter en ny motstander, er han talsmann for de millioner av likesinnede som kjemper for å ta vare på familiene sine, og holde sine tilsidesatte drømmer i live.

Så kommer endelig den største kampen i Braddocks liv, når han modig sier ja til å møte verdensmesteren i tungvekt Max Baer (Craig Bierko), en kjepphøy kraftmaskin av en bokser som har et slag som er så farlig at han allerede har drept to menn i ringen. Noen mener at Braddock ikke vil overleve kampen. Og oddsene er 10-1 i Baers favør når Braddock tar plass i hjørnet sitt. Men Jim Braddock ser annerledes på det: denne gangen vet han hvor uendelig mye det er han kjemper for.