Foreløpig har ingen anmeldt Boog og Elliott - Gutta på Skauen (no. versjon)
Premiere: 10.11.2006
Originaltittel: Open Season
Sjanger: Animasjon
Aldersgrense med begrunnelse: Tillatt for alle
Ingen skadelige scener for de yngste, derfor blir filmen tillatt for alle.
Produksjonsår: 2005

Boog har en fantastisk tilværelse. I den fredelige byen Timberline nyter den vennlige grizzlybjørnen det gode liv med surrogatmoren Beth, den snille skogvokteren som reddet ham som liten bjørnunge. Boog setter dessuten stor pris på frynsegodene det gir å være stjernen i Beths naturshow i byens amfiteater; og i Beths ombygde garasje koser Boog seg med sine yndlingsprogrammer på TV, åtte daglige måltider, og om natten ligger han og sover i en stor og myk seng sammen med kosebjørnen sin, Dinkelman. Jepp, Boog har det perfekte liv - inntil Elliot dukker opp.

Elliot er en hengslete, rappkjeftet hjort som ankommer byen bevisstløs, med et horn for lite, bundet fast til fronten på en truck eid av jaktfanatikeren Shaw. Når Elliot våkner trygler han Boog om å befri ham. Boog klarer ikke stå imot og slipper den uheldige hjorten løs. Elliot følger etter Boog hjem og lurer ham med ut på en kveld på byen - en rangel som fører til at de begge blir flyttet ut i skogen.

Boog våkner ute i villmarken, panikkslagen over å være borte fra sitt komfortable hjem. Når Elliot lover å hjelpe Boog å finne veien tilbake til Timberline, har ikke den rådville grizzlybjørnen uten overlevelsesevner noe annet valg enn å takke ja til det usannsynlige partnerskapet. Med jaktsesongen foran seg må imidlertid Boog og Elliot jobbe sammen for i det hele tatt å overleve. Den merkverdige duoen legger ut på en munter ferd og får underveis noen hjelpende hender... eh, poter... i et forsøk på å gi jegerne en lærepenge og på nytt gjøre skogen til et trygt sted for dens firbente beboere.

Open Season er den første helaftens dataanimerte spillefilmen fra det nye selskapet Sony Pictures Animation, en film som garantert vil gi etablerte selskaper som Pixar og Dreamworks knallhard konkurranse.

I den amerikanske originalversjonen er de mange stemmene tatt hånd om av store navn som MARTIN LAWRENCE (Boog), ASHTON KUTCHER (Elliot), DEBRA MESSING (Beth), GARY SINISE (Shaw), og dessuten BILLY CONNOLLY, JON FAVREAU, PATRICK WARBURTON og JANE KRAKOWSKI.

JILL CULTON, ROGER ALLERS og ANTHONY STACCHI er filmens regissører. Culton er også manusforfatter og har tidligere jobbet for Pixar med Monsterfabrikken, Toy Story-filmene og A Bug's Life. Open Season er hennes første film som regissør. Roger Allers regidebuterte derimot med Løvenes konge, og han har også jobbet med andre Disney-suksesser som Aladdin, Den lille havfruen og Skjønnheten og udyret. Stacchi er også regidebutant.

Blant annet Sven Nordin og Åsleik Engemark gir norske stemmer i den dubbede versjonen.