Foreløpig har ingen anmeldt O Brother, Where Art Thou?
Premiere: 27.10.2000
Sjanger: Komedie
Regi: Joel Coen
Manus: Joel Coen
Produksjonsår: 2000

Everett Ulysses McGill, spilt av George Clooney, er en mann med store talegaver, høye ambisjoner, og lite flaks. Han er en småkjeltring som lider under alvorlige problemer med å tilpasse seg den disiplinære tilværelsen som ledsager hardt straffarbeid i 1930-årenes Mississippi.

Dørgende lei av å svinge slegga og knuse mer stein, klarer han såvidt å rømme sammen med sine ledsagere, den trivelige men noe enkle Delmar og den fullstendig mistilpassede og aggressive Pete. Den med sammenlenkede trioen setter så ut på et merkelig eventyr, på jakt etter både frihet og rikdom. Everett har nemlig lovet Delmar og Pete en andel av en begravet formue bare han ver hvor ligger begravet.

De legger i vei på en livsfarlig og dramatisk flukt med lovens lange og meget sinte arm i hælene. Fantastiske og fascinerende opplevelser ligger foran dem på turen tvers over de depresjonstyngede amerikanske sydstater. På sin vei møter de en rekke mildt sagt fargerike personligheter. Bluesmannen Tommy Johnson, som akkurat har solgt sin sjel til Djevelen og er på vei til storbyen for å bli stjerne, Big Dan Teague, en psykotisk enøyd bibelselger, den notoriske og humørsyke gangsteren George "Babyface" Nelson, samt alt fra gjennomkorrupte politikere, primitive nærradio-entrepenører og Ku Klux Klan til enklere sjeler som den svikefulle bonden Wash Hogwallop. Men ikke minst må trioen bryne seg mot den tilsynelatende ustoppelige og mystiske lovmannen Cooley, som forfølger dem, fast bestemt på å bringe våre venner enten til kirkegården eller tilbake til lenkegjengen.

"- Denne filmen har vært i kjømda i en 3000 års tid, helt siden Homer begynte å skravle om den", sier regissør og manusforfatter Joel Coen og sikter til filmens åpenbare likheter med Homers storverk Odysseen. Og ganske riktig, Homers episke dikt er her gjennomsyret av brødrene Joel og Ethan Coens helt særegne humor og overført til de fattigslige amerikanske sørstater på 1930-tallet. "- Filmen er løselig basert på Odysseen", bekrefter produsent og
manusforfatter Ethan Coen, som innrømmer å selv aldri ha lest den originale klassikeren.
"- Men årsaken til at vi la handlingen til sørstatene har å gjøre med musikken. På et tidlig tidspunkt begynte musikken å påvirke planleggingen vår, og det ble mer og mer klart at vi måtte legge den til Mississippi."

Dermed er O Brother, Where Art Thou? dels drama, dels komedie, dels musikal, dels kulturhistorie, men først og fremst umiskjennelig Coen. Og i likhet med brødrenes øvrige filmer, noe helt for seg selv.

Brødrene JOEL og ETHAN COEN er blant amerikansk films virkelige originaler, og har med O Brother, Where Art Thou? laget sin åttende film. Felles for de syv øvrige er at de er uforglemmelige på hvert sitt vis, og mange av dem har da også høstet adskillig av både lovord og hedersbevisninger. Ikke minst gjelder dette publikumssuksessen Fargo som fikk to Oscar-statuetter. Deres første film var film noir-pastisjen Blood Simple, som ble etterfulgt av den elleville Arizona Junior. Merittlisten for øvrig inneholder Miller's Crossing, Barton Fink, Det store spranget, Fargo og Den store Lebowski.

GEORGE CLOONEY er per i dag en av Hollywoods mest ettertraktede skuespillere og gjorde senest stor suksess i Den perfekte stormen. Fra før er han ikke minst kjent for rollen i Utenfor rekkevidde, men han har også gjort det skarpt i filmer som Tre konger, Fredsmekleren, Batman &sRobin, From Dusk Till Dawn og One Fine Day, samt at han var TV-serien "Akuttens" store stjerne i flere sesonger.

JOHN TURTURRO er velkjent i Coen-sammenheng. Han har spilt for brødrene i Miller's Crossing, Barton Fink og Den store Lebowski. Han har en meget lang merittliste for øvrig, og har ved siden av å ha regissert filmene Mac og Illuminata, spilt iblant annet i Do The Right Thing, Clockers, Quiz Show, Jungle Fever, Desperately Seeking Susan, Summer Of Sam, He Got Game og Rounders.

TIM BLAKE NELSON er den mer "ukjente" delen av trioen, men han har likevel en solid fartstid. Han har spilt i storfilmer som Den tynne, røde linjen og Donnie Brasco og også vært å se i filmer som Hal Hartleys Amateur, Nora Ephrons This Is My Life og TV-serien "Dead Man's Walk" som er første del av Lonesome Dove-sagaen. Nelson er også regissør og har bak seg filmene Eye Of God og The One, som er en moderne versjon av Shakespeares Othello og snart vil få premiere.

JOHN GOODMAN er også veteran i Coen-sammenheng. Han har spilt for brødrene i Arizona Junior, Barton Fink, Det store spranget og Den store Lebowski, og er selvsagt også kjent fra en lang rekke andre filmer. Blant disse er True Stories, Arachnophbia, The Flintstones, og Bringing Out The Dead.

O Brother Where Art Thou markerer første gang HOLLY HUNTER jobber for Coen-brødrene siden Arizona Junior i 1987. Siden den gang har hun blitt Oscar-belønnet for sin innsats i Piano, og spilt i filmer som Firmaets mann og Broadcast News (hun ble Oscar nominert for begge disse), Copycat og David Cronenbergs omstridte Crash.