Plakat for 'Memento'

Foreløpig har ingen anmeldt Memento
Premiere: 01.06.2001
Sjanger: Thriller
Manus: Christopher Nolan
Produksjonsår: 2000

Leonard Shelby går kledd i dyre, europeiske dresser, kjører en ny Jaguar, og gjør opp for seg med en fet seddelbunke. Men selv om han ser ut som en vellykket forretningsmann, er hans eneste arbeid en evig jakt på hevn.

Hans mål er å finne og drepe mannen som voldtok og myrdet hans kone. Og med en politistyrke som ikke bryr seg, har hele Leonards liv blitt en altoppslukende jakt på rettferdighet. Men problemet er at Leonard lider av en sjelden for for hukommelsestap som ikke lar seg kurere. Selv om han kan huske detaljer i livet sitt fra før "ulykken", så kan han ikke huske hva som skjedde for et kvarter siden, hvor han er, hvor han skal og hvorfor. Leonard Shelby er ikke i stand til å "lage" nye minner, og våkner hver morgen uten å huske et sekund fra dagen, uken eller månedene før. Eller er det år? For Leonard er dette et like stort mysterieum hver dag.

Men han er også fullstendig klar over sin tilstand og hva den medfører. Gjennom nitid disiplin kompenserer han for sitt handikap, motivert av sitt krystallklare minne av sin elskede kones siste øyeblikk. Han har gjenoppbygget livet sitt gjennom notater, fotografier, kartotek, tatoveringer og rigide vaner som fungerer som substitutt for sin manglende hukommelse. Men av ren nødvendighet er Leonard også avhengig av andre mennesker, på tross av at han vanskelig kan bedømme verken deres motiver eller ærlighet.

Leonard husker sin fortid opp til et visst punkt. Men hvem har han blitt til siden han mistet evnen til å holde alle fragmentene av seg og sitt liv sammen? Er han den samme han engang var, eller er han blitt til en helt annen? En hevnlysten drapsmann uten skrupler og moral?

Memento er historien om Leonard hvor vi gjennom en utradisjonell fortellerform, skritt for skritt, kapittel for kapittel får vite hva han har gjort og hvorfor. Hvor vi selv, på samme måte some Leonard, må tolke de fragmentene av informasjon vi til enhver tid blir tildelt. Drapet som skjer i filmens åpningsscene er logisk sett konklusjonen på Leonards historie. Det vi får vite etterhvert som filmen utspiller seg, er ting som har hendt tidligere, noen øyeblikk, kanskje bare noen setninger før det vi allerede har sett. Og som Leonards historie faller på plass, forandrer ting mening, det vi tror er fakta kan like gjerne vise seg å være løgn. Venner, fiender, ofre og gjerningsmenn bytter plass, og ingenting er som det synes.

GUY PIERCE - Ble først kjent gjennom en rolle i den australske såpeoperaen "Neighbours", som ble vist i store deler av verden. Han filmdebuterte i suksessen Priscilla, ørkenens dronning, før han slo gjennom i rollen som Ed Exley i Oscar-suksessen L.A. Confidential, hvor hans spilte mot Russell Crowe og kevin Spacey. Siden har han spilt i bl.a. William Fiedkins Kampens regler og i Antonia Birds kontroversielle Ravenous.

CARRIE ANNE MOSS - Er kanadisk, og startet karrieren som modell i hjemlandet før hun tok reisen over dammen til Europa. Hun hadde en rolle i den spanske tv-serien "Dark Justice", som etterhvert flyttet til Los Angeles, hvor hun fikk ytterligere arbeid i tv. Men det var i 1999 og gjennom rollen som Trinity i Wachovski-brødrenes kjempesuksess The Matrix at Moss fikk sitt gjennombrudd. Hun har siden spilt mot bl.a. Val Kilmer i Red Planet.

JOE PANTOLIANO - Er blitt noe av en birolle-ekspert, gjennom et utall mer og mindre sympatiske roller i filmer som Midnight Run, Bad Boys, Steven Spielbergs Solens rike, og mot Tommy Lee Jones i US Marshals - oppfølgeren til Jaget. Pantoliano spilte også, i likhet med Carrie Anne Moss, i Wachovski-brødrenes The Matrix, i rollen som Cypher.

CHRISTOPHER NOLAN - Regisserer memento, basert på et manus han selv har skrevet. Manuskriptet baserte seg på en novelle skrevet av broren Jonathan og er hans andre film i registolen, etter den lite sette Following.