Plakat for 'Terminator 3: Rise of the Machines'

Foreløpig har ingen anmeldt Terminator 3: Rise of the Machines
Premiere: 08.08.2003
Skuespillere: Arnold Schwarzenegger
Sjanger: Action
Produksjonsår: 2002

Tenk deg en verden i permanent mørke, der maskinen kontrollerer menneskets skjebne. Tenk deg at du er den eneste som kan sette en stopper for dette. Men før du når så langt, er noe fryktelig nødt til å skje. - John Connor

Ti år er gått siden John Connor (Nick Stahl) bidro til å forhindre dommedag og redde menneskeheten fra masseødeleggelse. Nå er han 25 år gammel og lever bevisst på siden av det etablerte samfunnet. Det vil si uten hjem, uten kredittkort, uten telefon, uten jobb. Det finnes ingen spor av hans eksistens, og i teorien er det derfor ingen mulighet for at det enorme nettverket til Skynet kan spore ham opp. Skynet er det hyperteknologiske og langt utviklede nettverket av maskiner som en gang forsøkte å drepe ham og erklære menneskeheten krig.

Men ut av fremtidens skygger stiger en T-X (Kristanna Loken), Skynets siste, mest sofistikerte cyborg og drapamaskin til nå. T-X sendes gjennom tid og rom for å fullføre jobben hennes forgjenger, T-1000, ikke klarte, og denne maskinen er like utholdende, sterk og avansert som dens menneskelige forkledning er vakker.

Nok en gang blir John Connors eneste håp den originale, etter forholdene noe gammeldagse Terminator (Arnold Schwarzenegger), som en gang også var i Skynets tjeneste og forsøkte å drepe foreldrene hans. Sammen må de overvinne den teknologisk overlegne T-X og på ny forhindre den overhengende trusselen om dommedag, dagen da maskinene overtar makten...

Terminator 3: Rise Of The Machines er den lenge etterlengtede tredje delen av en av Hollywoods aller mest innovative og feirete filmserier, skapt av manusforfatter og regissør James Cameron som laget The Terminator i 1984 og Terminator 2: Judgment Day i 1991. Her redefinerte Cameron hele science fiction/action-hybriden, og sammen med Arnold Schwarzenegger, etablerte han en av de mest beryktede, men elskede rollefigurene i filmhistorien.

- Uansett hvor i verden jeg befinner meg, uansett hvilken film jeg har spilt i de siste tolv årene, forteller Arnold Schwarzenegger, - har folk fremdeles spurt meg når jeg skulle gjøre en ny Terminator. Du må gjøre en ny Terminator. Vær så snill, Arnold, gjør en Terminator til.

Terminator-franchisen er omfavnet av publikum over hele verden og har omsatt for anslagsvis 4 milliarder kroner i kinoinntekter. Dertil kommer VHS- og DVD-formatet, i tillegg til inntekter fra Universal Studios temaparker i Hollywood, Florida og Japan der det er skapt forskjellige Terminator-attraksjoner.

- Terminator er en så sterk karakter at den har overlevd de siste 12 årene helt fint uten at det er laget en film, poengterer produsenten Andrew G. Vajna. - Han etterlot seg et såpass positivt inntrykk sist at fansen på egen hånd har holdt liv i franchisen.

Det er Jonathan Mostow, mannen bak spenningsfilmene Breakdown og U-571, som nå har overtatt regissøransvaret fra Terminator-skaper James Cameron, for denne tredje, sinnsvakt imøtesette filmen i serien. Mostow blander åndeløs spenning, svart humor og hesblesende action i en film som gir honnør til sine forgjengere og anfører et nytt kapittel til seriens sofistikerte mytologi.

Arnold Schwarzenegger spiller for tredje gang den originale Terminator, mens Nick Stahl, Kristanna Loken og Claire Danes er nye i serien. Den legendariske spesialeffekts-guruen og originale Terminator-designeren Stan Winston er nok en gang tilbake for å overvåke filmens animatroniske effekter og make up-effekter, og de visuelle effekten er atter en gang tatt hånd om av George Lucas sitt Industrial Light &sMagic.

STAN WINSTON er den velrenommerte special effects- og animatronikk-guruen som har gjort James Camerons visjon levende i de to foregående og denne tredje Terminator-filmen. For arbeidet med film nummer to ble Winston hedret med to Oscar-statuetter, for beste sminke og beste visuelle effekter.

- Jeg er fryktelig stolt av min lille rolle i å gjøre Terminator levende, sier Winston, som også er kjent for sine fantastiske bidrag til Jurassic Park-filmene, og nylig, A.I. Artificial Intelligence. - Det var et sterkt ønske fra min side å være med på dene tredje filmen, og jeg lot meg begeistre for utfordringen det var å skape de nye terminatorene, T-X og T-1.