Foreløpig har ingen anmeldt Albert Nobbs
Sjanger: Drama / Romantikk
Manus: Glenn Close
Aldersgrense med begrunnelse: Tillatt for alle
Denne filmen inneholder ingen scener som antas å kunne virke skadelig på de yngste, og den blir derfor tillatt for alle.
Produksjonsår: 2011

Glenn Close er på samme tid fullstendig gjenkjennelig og ugjenkjennelig som Albert Nobbs, i en film hun har forsøkt å få på bena i 25 år.

Albert er den uklanderlige og ekstremt samvittighetsfulle butleren på et hotell - men han har en drøm om å kjøpe egen butikk med midler møysommelig oppspart fra tips gjennom flere tiår. "Han" er imidlertid en kvinne som utgir seg for å være mann, i et hardnakket forsøk på å overskride 1800-tallets skranker for klasse og kjønn. Men prisen er høy, for han har ingen innsikt i seg selv og heller ikke i de fleste mellom-menneskelige forhold. Så forelsker han seg...
Albert Nobbs griper med sin menneskelige historie, overbevisende tidsbilde og meget flotte skuespillerprestasjoner.

Terningkast 6 fra bladet TARA.
Terningkast 5 fra bladet Cinema, Stavanger Aftenblad, Gudbrandsdølen Dagningen, Romsdals Budstikke, m.fl.

--

Glenn Close ble Oscar-nominert for innsatsen i "Albert Nobbs", der hun spiller en kvinne som strever for å overleve i det mannsdominerte samfunnet i 1900-tallets Irland. Hun utgir seg for være mann og får jobb som hotellbutler under navnet Albert Nobbs. Her jobber hun i tretti år før hun forsiktig tør åpne for muligheten til å finne seg en livsledsager og etter hvert frir til stuepiken Helen.

--

Glenn Close, som har spilt rollen som Albert på teaterscenen flere ganger siden 1982, har jobbet i femten år med å lage en filmversjon og medvirker både som produsent og medforfatter. Seks ganger har hun vært nominert til en Oscar, men dersom hun hadde fått prisen i år, vil den bety ekstra mye, fortalte skuespilleren i et intervju med USA Today tidligere i vinter.

- Jeg har aldri før vært så personlig involvert i en produksjon. Det var en stor risiko. Ville min følelse av at dette er en historie som er verdt å fortelle, møte noen gjenklang hos folk? Eller var jeg villedet? Nå er jeg begeistret over den gode responsen filmen har fått fra publikum.

Men hvorfor har hun dedikert seg så fullstendig til denne rollefiguren?
- Historien, i all sin enkelhet, bærer på en stor følelsesmessig kamp. Det jeg finner uimotståelig er at Albert ikke synes synd på seg selv. Hun synes ikke verden skylder henne noe. Hun har en drøm som hun ikke vet er umulig for henne. Det er noe universelt over temaet med en uskyldig sjel som forsøker å takle en kompleks verden uten nok verktøy til å kunne lykkes, sier Glenn Close.

Både han og hun

Også i klassen for beste kvinnelige birolle kunne en kvinne i mannsklær ha gått av med seieren. Glenn Closes motspiller i "Albert Nobbs", Janet McTeer, spiller nemlig husmaleren Hubert, en kvinne med mannlig identitet som til og med er gift med en kvinne, og som blir Alberts fortrolige venn. Hubert er robust, maskulin og flørtende, og McTeer leverer en av filmens mest minneverdige scener når hun kler av seg fra hofta og opp for å avsløre sin sanne natur overfor en forferdet Glenn Close.

McTeer ble fascinert over at rollefigurene, som er bygget på kvinner som virkelig levde som menn i datidas Irland, var tilfredse med sin egen livssituasjon.

- Hubert er en av de lykkeligste personen i filmen, og det liker jeg, sier skuespilleren, som synes det er for enkelt å kalle Hubert for lesbisk.

- Jeg tenker på meg selv i rollen både som en han, men også som en hun, og jeg tror ikke det egentlig spiller noen rolle, sier Janet McTeer til USA Today.