1 t. 56 min.
Plakat for 'Road to Perdition'

Foreløpig har ingen anmeldt Road to Perdition
Premiere: 04.10.2002
Produksjonsår: 2001
Distributør: Twentieth Century Fox Norway

Ny storfilm fra Sam Mendes, den Oscar-vinnende regissøren bak kritikerroste og prisbelønte "American Beauty". Et storslagent drama med Oscar-vinner Tom Hanks, Oscar-vinner og Hollywoods "Grand Old Man" Paul Newman og kritikerroste Jude Law i hovedrollene.

Tom Hanks er Michael Sullivan, leiemorderen "The Angel of Death" som jobber for en irsk-amerikansk bande i Chicago under den store depresjonen i 1930. Når Sullivans kone (Jennifer Jason Leigh) og sønn blir myrdet, tvinges Sullivan og hans gjenlevende sønn til å flykte. På flukt planlegger Sullivan hevn over mannen som tok livet av familien hans.

Originaltittelen på filmen "Road to Perdition" har dobbel betydning. Perdition er navnet på byen hvor Michael Sullivan og hans sønn er på vei. "Perdition" betyr også " (evig) fortapelse, den veien Michael håper han kan lære sin sønn til å ikke velge. Tom Hanks forklarer: "Budskapet fra far til sønn i filmen er at du selv kan velge hvilken vei livet ditt tar, men at du ikke må velge den veien din far har tatt... Veien han har vært på hele mitt liv. En gang i sitt liv valgte han feil vei - veien til fortapelse."

VEIEN TIL FORTAPELSE er basert på en grafisk roman fra 1988 av Max Allan Collins og tegninger av Richard Piers Rayner.

TOM HANKS (Michael Sullivan) er den eneste skuespilleren som noensinne har vunnet Oscar to år på rad for beste mannlige skuespiller. Første gang i 1994 for hans portrett av en Aids-syk advokat i Jonathan Demmes "Philadelphia" og så påfølgende år for hans uforglemmelige rollefigur i Robert Zemeckis "Forrest Gump". Han vant også Golden Globe for disse to rollene.

Hanks ble også hedret men en Oscar for sin rolle i Steven Spielbergs "Saving Private Ryan" og ifjor fikk han sin femte Oscar-nominasjon for "Cast Away". Tidligere kredittliste inkluderer en Golden Globe pris og en Oscar-nominasjon for Penny Marshalls "Big" og en Golden Globe-nominasjon for Nora Ephrons "Søvnløs i Seattle" hvor hans motspiller var Meg Ryan. I 1998 ble samarbeidet mellom Ephron, Hanks og Ryan nok en suksess med "Du har mail".

Hanks har en imponerende rolleliste bak seg og har spilt i filmer som "Turner og Hooch", "Ungkarsfesten", Splash" og "Den grønne mil". I 1996 regisserte og spilte han selv en rolle i "That Thing You Do" med bl.a. Liv Tyler. Filmen ble hedret med en Oscar for beste originale sang. Hanks har også lånt ut stemmen sin til animasjonsfilmene "Toy Story" og "Toy Story 2".

Hanks blir neste gang å se på kino mot Leonardo Di Caprio i Steven Spielbergs "Catch me if you Can".

SAM MENDES (regissør) var en anerkjent teateregissør da han i 1999 gjorde sin suksessdebut på filmlerretet med "American Beauty" med Kevin Spacey og Anette Bening. Filmen ble tildelt Oscar for Beste Film og mottok en rekke andre priser. Mendes selv ble tildelt en rekke priser for beste regissør, bl.a. en Oscar, en Golden Globe, Directors Guild of America Award, the Los Angeles Film Critics Award og the Broadcast Film Critics Awards.

Mendes regisserer fremdeles teaterstykker og har satt opp prisbelønte stykker på teaterscener i London, New York og i resten av verden. Han største suksess var nok gjenoppsetningen av musicalen "Cabaret" først i London og deretter på Broadway. Mendes fikk også mye skryt og anerkjennelsen for Broadway-stykket "The Blue Room" med Nicole Kidman i den ledende rollen.

Mendes er født i London og fikk sin utdannelse på universitetet i Cambrigde. Nyutdannet i 1987 ble han med i Chichester Festival Theatre. Kort tid etter regisserte han Dame Judi Dench i "The Cherry Orchard" og ble tildelt en Critics Circle Award for beste nykommer. I 1990 sluttet han seg til the Royal Shakespear Company hvor han regisserte stykker som "Troilus and Cressidia" med Ralph Fiennes, samt prisbelønte "Richard III" og "The Tempest". I 1992 ble Mendes kunstnerisk leder for nyåpnende Donmar Warehouse og regisserte en rekke prisbelønte stykker som "Cabaret", "The Glass Menagerie" og "Company".

I 2000 utnevnte Dronning Elizabeth II Sam Mendes til "Commander of the Order of the British Empire".