Action / Sci-Fi
Plakat for 'I, Robot'

Foreløpig har ingen anmeldt I, Robot
Premiere: 06.08.2004
Skuespillere: Will Smith, Alan Tudyk
Sjanger: Action / Sci-Fi
Menneskelignende roboter truer maktballansen mellom menneske og maskin i denne science-fiction thrilleren. Filmen inneholder en rekke voldsomme actionscener. Da disse foregår innenfor et urealistisk dataanimert univers får filmen 11-årsgrense. Videre frarådes filmen barn under 11 år, da framtidsbildet som skildres er mørkt og truende.
Produksjonsår: 2004
Distributør: Twentieth Century Fox Norway

Will Smith spiller detektiv Del Spooner i high tech-thrilleren I, Robot, basert på den visjonære science fiction-forfatteren Isaac Asimovs novellesamling. I år 2035 er teknologi og roboter en etablert del av hverdagen. I denne filmen blir tilliten mellom menneske og robot brutt, og bare én mann, alene mot systemet, forutser hva som er i ferd med å skje.

I, Robot benytter seg av spektakulære visuelle effekter, bortenfor alt som tidligere er laget for å levendegjøre en verden der roboter hører hjemme. Rollefiguren Sonny, en spesiell robot som sitter på nøkkelen til oppklaringen av et mord - og muligens menneskehetens sjanse til å overleve - representerer fotorealismens absolutte horisont. Sonny er den mest realistiske, følelsesmessig komplette, tredimensjonale CGI-figuren noensinne skapt for en film.

I, Robot er regissert av Alex Proyas (Dark City, The Crow) som skaper et ekstraordinært fremtidsbilde av Chicago - cirka 2035 - der roboter er fullstendig integrert i samfunnet. Oscar-vinneren John Nelson (Gladiator) har ansvaret for filmens mer enn 1000 scener med visuelle effekter med Sonny og de andre robotene, og han og teamet hans er i tillegg ansvarlige for utformingen av fremtidens Chicago.

Forestill deg en verden der motorsykler kjører av seg selv, roboter dirigerer symfoniorkestre og et dyrs tankemønstre kan styre en robot. Nei da, dette er ikke spådommer om en fremtid langt der borte det er overskrifter fra dagens aviser. Bare 30 år frem i tid er de teknologiske fremskrittene i I, Robots "automatiserte husholdningsassistenter", arkitektur, klesdrakter og kjøretøy fantastiske, men like fullt lett tenkbare for tilskuerne.

Med tanke på disse fremskrittene, er det liten tvil om at roboter i en nær fremtid vil være en tiltrodd del av vår hverdag. Hver familie vil eie en eller flere roboter. De vil rengjøre hjemmene våre, levere pakker og post, gå tur med hunden - til og med fungere som barnevakter. Men hva om denne tiltroen blir knust? Det er spørsmålet som stilles i I, Robot.

Historien finner sted ved et teknologisk og sosialt veiskille, når antallet roboter i USA er i ferd med å tredobles. Når robotprodusenten U.S. Robotics skal lansere sin nye modell - NS-5 Automatisert Husholdningsassistent - vil det finnes en robot for hvert femte menneske. De er de første i en ny generasjon roboter laget av en supersterk legering. NS-5 er designet til å gjøre alt fra å passe ungene dine og tilberede familiemiddagen, til å ha oversikt over økonomien din. Masseutsendelsen av NS-5 vil befeste U.S. Robotics' posisjon som det mektigste selskapet i planeten Jordens historie.

Filmskaperne kombinerte et tidlig manus kalt Hardwired med novellesamlingen I, Robot. Selskapet Fox hadde alltid villet lage en STOR film om robotteknologi, og regissør Alex Proyas hadde alltid drømt om å lage en film basert på Isaac Asimovs noveller. Det endelige resultatet ser ut som et ekteskap smidd i himmelen.

Verden anno 2035 anser roboter å være "trelovstrygge": En robot kan ikke skade et menneske eller tillate et menneske å bli utsatt for skader; en robot må adlyde enhver ordre fra et menneske så lenge det ikke kolliderer med den første loven; en robot må beskytte sin egen eksistens så lenge det ikke kolliderer med den første eller den andre loven. Asimov skapte først "robotenes tre lover" for sine science fiction-skriverier, men ideene hans bringes videre ut i den virkelige verden, og er faktisk styringsinstrument for måten virkelighetens robotutviklere og forskere behandler kunstig intelligens.

- Det som gjorde meg interessert i denne filmen er konseptet om at det ikke er robotene som er problemet, forteller hovedrolleinnehaver Will Smith. - Teknologien er heller ikke problemet. Det er begrensningene i den menneskelige logikk som er problemet, og derfor er vi selv våre egne verste fiender.

- I, Robot er en spesielt interessant miks av sjangere, fortsetter Smith. - Det er en high tech actionfilm, en spesialeffektfilm, et romantisk drama og et mordmysterium. Måten Alex Proyas balanserer denne filmen frem og tilbake gjennom alle disse forskjellige sjangerne er helt enestående. Vanligvis er det en virkelig konflikt å spore i strukturen mellom et mysterium og en actionfilm. De har forskjellige oppbygginger, men Alex bryter alle sjangerregler og har skapt noe som er helt nytt og spesielt.

I sannhet. I, Robot er ulik noen annen film du har sett, og et lite glimt inn i en fremtid som ikke er så fjern som vi tror

WILL SMITH skulle være velkjent for de aller fleste gjennom sine roller i filmer som Men In Black 1 og 2, Ali, Enemy Of The State, Wild Wild West, Bad Boys 1 og 2, The Legend Of Bagger Vance, Independence Day og selvsagt TV-serien The Fresh Prince Of Bel Air. Han er også popstjerne med en rekke store hits bak seg.

BRIDGET MOYNAHAN har tidligere spilt i blant annet Coyote Ugly, The Recruit, The Sum Of All Fears og Serendipity.

BRUCE GREENWOOD har vært å se i filmer som Thirteen Days, Hollywood Homicide, Being Julia, Double Jeopardy, Rules Of Engagement, Exotica, The Sweet Hereafter og The Core.

JAMES CROMWELL er kjent fra en lang rekke filmer, blant dem Babe og Babe: Pig In The City, Space Cowboys, The Green Mile, The General's Daughter, Snow Falling On Cedars, The Sum Of All Fears, L.A. Confidential, Star Trek: First Contact og The People Vs. Larry Flynt, samt TV-serier som L.A. Law, Akutten og Star Trek: The Next Generation.

CHI McBRIDE har spilt i blant annet Narc, Paid In Full, Gone In Sixty Seconds, The Kid, Undercover Brother, Mercury Rising og The Frighteners. Han blir også å se i Spielbergs kommende film The Terminal med Tom Hanks.

ALAN TUDYK er den menneskelige modellen for Sonny. Hans ansikt og kropp er aldri å se i filmen, men alle bevegelsene og utseendet hans er utgangspunktet spesialdesignerne har jobbet etter for å skape roboten Sonny. Tudyk låner for øvrig også stemme til Sonny. Han har selv spilt i flere filmer, blant annet Kanonball, A Knight's Tale, 28 Days, Hearts In Atlantis, Wonder Boys og Patch Adams.

Regissør ALEX PROYAS fikk sitt store gjennombrudd med sin filmatisering av tegneserien The Crow i 1994 der Brandon Lee døde under innspillingen. Den samme mørke stilen han benyttet kom også til uttrykk i science fiction-dramaet Dark City i 1998. Garage Days fra 2002 var hans første forsøk på en film satt i nåtiden, og foreløpig også hans siste.