Plakat for 'Vann til elefantene'

Foreløpig har ingen anmeldt Vann til elefantene
Premiere: 15.04.2011
Originaltittel: Water for Elephants
Truende scener og skildringer av vold mot dyr og mennesker gjør at filmen får 11-årsgrense.
Distributør: Twentieth Century Fox Norway

Veterinærstudenten Jacob blir med et omreisende sirkus da foreldrene hans dør. Han møter og forelsker seg i Marlena, en stjerne på sirkuset. Men Marlena er gift med August, en karismatisk, men farlig mann.

Vann til elefantene er en filmatisering av boken med samme navn, skrevet av Sara Gruen og utgitt første gang i 2006. Boken lå 12 uker på bestselgerlisten til New York Times og er en episk historie om forbudt kjærlighet. Veterinærstudenten Jacob (Pattinson) møter og forelsker seg i Marlena (Witherspoon) sirkusprinsessen på et omreisende sirkus. Vann til elefantene handler først og fremst om kjærlighet, ikke bare mellom mann og kvinne, men også kjærligheten til familien og til dyrene.

Reese Witherspoon er en av bokens mange fans. Hun leste den like etter utgivelsen og elsket den herlige historien om kjærlighet, håp, forløsning og muligheten for en ny start. Nå har hun selv portrettert Marlena på lerretet. En vakker heltinne med porselenshud, skinnende øyne og glitrende paljetter. Men Marlenas privatliv er noe helt annet enn den glitrende tilværelsen som sirkusprinsesse. Hun er fanget i et vanskelig og komplekst ekteskap med sirkusdirektøren August, en karismatisk mann som kan sjarmerer, forføre eller angripe med hele sin styrke.
Witherspoon kom tidlig inn i prosjektet og ble en viktig aktør for å gjøre boken om til film. "Reese var en fantastisk kreativ partner å ha med seg" forteller Lawrence. "Hun tilførte enormt mye til filmen og til karakteren Marlena. Reese er en fantastisk skuespiller, vakker og tidløs, hun elsker dyr og er fryktløs; hun er villig til å forsøke alt. I likhet med Marlena, som er en sterk og tøff karakter og slettes ikke et offer for August eller noen andre.

Twilight stjernen Robert Pattinson leste også boken på et tidlig tidspunkt. Han fikk den tilsendt og ble umiddelbart tiltrukket av historien. Pattinson spiller Jacob Janowski som mister sine foreldre i en bilulykke og økonomisk på bar bakke hopper han på et tilfeldig tog som viser seg å romme et omreisende sirkus. Han får jobb på sirkuset og møter etter hvert Marlena og romansen blomstrer sakte dem i mellom.
Pattinson gikk med stor glede inn i prosjektet da han ble forespurt rollen som Jacob i Vann til elefantene. "På en måte virket det som at Francis (regissøren) og Richard (manusforfatteren) hadde lagt til mer til historien" sier Pattinson. Francis Lawrence var overbevist om at Pattinson var riktig person som Jacob etter en flere timers samtale med skuespilleren. "Jeg trodde faktisk han var Jacob Janowski" forteller regissøren. "Det var en utfordring å finne en ung mann på rundt 23 eller 24 år som ikke virket for ung for rollen. Rob er allerede en mann. Han er hensynsfull, intelligent, empatisk, sterk og sikker"
Pattinsons kjappe evne til å gå inn i rollen var imponerende. "Jacob er mystisk og rolig, han er en observatør" forteller skuespilleren. "Han studerer mennesker og har et intuitivt forhold til dyrene og en dyp forståelse for den menneskelige væremåten."
Jacobs karaktertrekk og ferdigheter viser seg etter hvert som han kommer nærmere Marlena. I begynnelsen vil hun ikke ha noe med han å gjøre, men når han hjelper henne med den skadede og lidende hesten opplever de en intimitet som preger dem begge.

Fra bok til film
I 2008 bestemte produsent Gil Netter (Marley &sMe) og regissør Francis Lawrence (I am Legens) seg for å lage film basert på boken. Lawrence bestemte seg for å fokusere på forholdet mellom Marlena og Jacob. Manusforfatter Richard LaGravenese ble hentet inn i prosjektet for å gjøre boken om til film. Utfordringene var flere.
Når en bok det tar ca 14 timer å lese skal gjøres om til en film det tar i underkant to timer å se må det gjøres noen endringer forteller manusforfatter Richard LaGravenese. Det var viktig for ham å være tro mot essensen i boken samtidig som at scener som utspiller seg bra i hodet ikke nødvendigvis gjør det på lerretet. Det var viktig å fremheve de tre hovedpersonene samt å skape en ny bakgrunnshistorie for Marlena og August. "Vi ønsket at hovedpersonenes handlinger blir forstått slik at det moralske, hvem som har rett og hvem som tar feil, er litt mer komplekst. Ingen er 100 prosent uskyldige." sier LaGravenese
En annen viktig forandring fra boken var å slå sammen sjefstreneren for dyrene, den opprinnelige rollen til August, med sirkusdirektøren Onkel Al. På den måten fikk August sin karakter en mer skremmende og mektig rolle
Gruen er veldig fornøyd med de endringene som ble gjort fra bok til film. Hun sier " Jeg likte godt endringene de gjorde. Et manus er noe helt annet enn en roman og endringene fra boken reduserte på ingen måte historien"

Elefanten Rosie
Rosie blir spilt av Tai, 42 år, og en etablert skuespillerinne (Bigger than Life, The Jungle Book) som bor i Perris, California med treneren sin Gary. Tai ble straks en stor hit blant skuespillerne og arbeiderne bak filmen. Witherspoon som deler de fleste scenene med Tai utviklet et spesielt forhold til henne. De to begynte samarbeidet lenge før selve innspillingen. I tre måneder før opptakene begynte trente de på alt fra å løfte Witherspoon opp på ryggen til Tai til baklengs flip fra Witherspoon over Tai. "Selv de enkleste øvelser var utfordrende, jeg er ikke særlig stor og Tai er ikke spesielt liten" forteller Witherspoon. " Jeg måtte lære meg hvordan jeg skulle trå på kneet hennes og løfte meg opp på nakken hennes. Det var utrolig vanskelig, men jeg klarte det til slutt! Det er en av mine største prestasjoner"
Witherspoons deltakelse på "sirkus skolen" innebefattet også trening med hestene og opplæring i trapeskunstner.
Tai var heller ikke immun mot Pattinsons uimotståelige sjarm og elefanten flørtet ofte lekent med skuespilleren. "Dette var gjensidig" forteller Pattinson som ofte gjemte små godbiter til Tai i lommene. "Jeg har aldri opplevd å jobbe nær et så stort dyr som er så grasiøs og forsiktig med menneskene rundt seg"