Foreløpig har ingen anmeldt X-Men: Apocalypse (3D)
Sjanger: Action / Eventyr / Fantasy / Sci-Fi
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år
Skremmende forvandlinger, truende skikkelser og store mengder actionvold i et tydelig fantasiunivers, gjør at denne filmen får 12-årsgrense.
Språk: engelsk
Produksjonsår: 2016
Distributør: Twentieth Century Fox Norway

I X-MEN: APOCALYPSE går vi tilbake til året 1983, der DAYS OF FUTURE PAST avsluttet. Etter heltedådene fra forrige filmkapittel, har majoriteten av menneskeheten endelig akseptert mutantenes eksistens. Dette året trer da Apocalypse frem i lyset. Han var den første og mest kraftfulle mutanten i Marvels X-Men-univers, og har siden sivilisasjonens opprinnelse blitt tilbedt som en gud for sine udødelige og uovervinnelige krefter. Ved sin side har han alltid fire ryttere, som er villige til å beskytte og ofre seg selv for Apocalypse sin plan og visjon. Foran dem og resten av mutantene blir det en tid med konflikt, krig og ødeleggelse.

Etter å ha sovet i tusenvis av år, blir Apocalypse (Oscar Isaac) desillusjonert av verden han våkner opp til og får avsmak på sivilisasjonen som lever blant penger, overforbruk, støy og forurensning. Han legger derfor en ond plan om å legge jorden for ødeleggelse for å rense menneskeheten og skape en ny verdensorden. Dermed rekrutterer han en gruppe kraftige mutanter, der vi blant annet møter en motløs Magneto (Michael Fassbender). Nå som skjebnen til jorden henger i en tynn tråd, må Raven (Jennifer Lawrence) med hjelp av Professor X (James McAvoy) lede et team av unge X-Men å stoppe deres største nemesis og redde menneskeheten fra total ødeleggelse.

I dette X-Men-kapittelet møter vi blant annet:

JAMES McAVOY (Charles Xavier): er både blitt nominert til Golden Globe og BAFTA, og er blitt omtalt av Empire Magazine som "Den beste unge britiske skuespilleren i vår tid". Han slo for alvor igjennom i filmen THE LAST KING OF SCOTLAND, og i dag regnes han som en av bransjens mest spennende talenter på scene, tv og film.

MICHAEL FASSBENDER (Erik Lensherr/Magneto): Denne tysk-irske skuespilleren er neppe et ukjent navn her til lands. Nylig var han i Norge for å spille rollen som Harry Hole i Jo Nesbø sin krim-suksess SNØMANNEN. Fassbender sin karriere startet for alvor etter han rolle i Steven Spielberg/Tom Hanks-produksjonen, BAND OF BROTHERS. Derifra har det bare gått en vei, og hans aller største roller til nå har vært i Tarantino's INGLOURIOUS BASTERDS, X-MEN-filmene, og PROMOTHEUS.