Foreløpig har ingen anmeldt 5 Løgner
Nasjonalitet: Norge
På grunn av selvmordstematikk og enkelte scener med seksuelle skildringer får filmen 15-årsgrense.
Språk: Norsk
Produksjonsår: 2007
Distributør: Scanbox

Fem mennesker følges gjennom ett døgn i storbyen. 5 løgner er en film om å gå hele veien, om å lyve og å være ærlig - også mot seg selv.

Det er ennå mange timer igjen av døgnet når minstepensjonisten og horekunden Ragnar får trygden, kjøper seg morgensex og forbereder en grundig feiring av sin 60 års dag. Et annet sted i byen sparker den vellykkede forretningsmannen Torgrim en ansatt mens han inviterer sin kone og sine venner på middag for å overraske dem med historien om sin suksess som pappa - på TV. Superselgeren Kristin tilbringer dagen på gata som medlemsverver for Amnesty. Kveldens Amnestyfest vil hun avslutte til sengs med smukkasen Aleksander. Og hun har ikke tenkt at rullestolen skal stoppe henne. I en blokkleilighet på østkanten får postordrebruden Maya fra Ukraina vite at hun skal sendes hjem. Hun er lei norske menn, men har likevel ingen planer om å godta at oppholdet i Norge er over. På storsenteret får kjøpesenterklovnen Ulrik endelig muligheten han har ventet på. Han er villig til å satse alt på å vinne NM i stand-up. Men er det virkelig den som ler sist som ler best?

Fem mennesker følges gjennom ett døgn i storbyen. 5 løgner er en film om å gå hele veien, om å lyve og å være ærlig - også mot seg selv. Høsten heftigste filmopplevelse byr på store følelser, bunnløst alvor og mye ravnsvart humor.

Med Michalis Koutsogiannakis, Gard Eidsvold, Charlotte Frogner, Pia Tjelta, Kim Sørensen og bla Jon Skolmen, Line Verndal, Henrik Rafaelsen, Ulrikke Hansen Døvigen, Frank Kjosås, Ingvild Lien Sunde, Naem Azam.

Regi og manus er ved Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen.

OM REGISSØREN

Lars Daniel Krutzkoff Jacobsen, 42 år, innførte på midten av 1990-tallet
trashfilmen til Norge og laget de to seriene "De fem elendige" og "Entartede
kunst fra Norway". Disse utgjør til sammen åtte novelle- og kortfilmer. Han ble gjennom dette landets mest profilerte undergrunnsfilmskaper.

Lars Daniel har de siste årene arbeidet mest med klassisk film. Hans siste prosjekt, novellefilmen "Fremragende timer", har vært vist på opp mot hundre festivaler, blitt utgitt på DVD i flere land, og har så langt vunnet flere tunge internasjonale filmpriser, blant annet på Filmfestivalen i Berlin og Tribeca Film Festival i NYC. "Fremragende timer" er for øvrig den mest distribuerte norske kort-novellefilmen i verden de siste årene.

Lars Daniel har ellers undervist i dramaturgi og filmmanusskriving, arbeidet som journalist i NRK i sju år, vært regielev på Oslo Nye Teater, skrevet en rekke kronikker og betraktninger for flere norske aviser, der i blant Dagbladet og Morgenbladet. Han har også ledet en rekke kulturfestivaler, og har vært med i kampen for å redde en av Norges mest profilerte litterære scener, Volapük på Frogner i Oslo. Utover dette har Lars Daniel hatt en rekke jobber innenfor forskjellige samfunnsfelt, blant annet som lokalpolitiker i hovedstaden.

OM SKUESPILLERNE

MAYA: Pia Tjelta (f 1977)
Pia Tjelta er fra Stavanger, utdannet ved Statens Teaterhøgskole og dukket opp for første gang i svarthvitt på jakt etter kjærligheten i "Mongoland" (2001). Med den kvinnelige hovedrollen i "Buddy" i 2003 ble Tjelta for alvor kjent for hele Norge. Hun har senere spilt i "Kvinnen i mitt liv" (2003), "Monstertorsdag" (2004), " En folkefiende" (2005) og "37 ½" (2005). Hun hadde den kvinnelige hovedrollen i "Mars &sVenus", er kjent fra flere TV-serien bla "Hombres". I høst er hun aktuell på Det Norske Teatret i dramatiseringen av Olaug Nilssens kritikerroste roman "Få meg på, for faen!". Hun spiller også i den kommende kinofilmen "Lunsj" og i oppfølgeren til TV-serien "Kodenavn Hunter".

ULRIK: Kim Sørensen (f.1976)
Kim Sørensen er fra Sandnessjøen og gikk ut fra Statens Teaterhøgskole i 2001. Han har vært tilknyttet Agder Teater, Den Nationale Scene, Det Norske Teatret, Oslo Nye Teater, Nordland Teater og er i dag ansatt på Nationaltheatret der han har spilt i stykker som "Fruen fra havet", "Speer", "Seks personer søker en forfatter" og "Hjemkomsten". Våren 2006 hadde han stor suksees på Nordland Teater i rollen som Peder Seier i stykket med samme navn. Kim Sørensen har vært med i Radioteatret og er kjent fra flere TV-produksjoner bla i "Kodenavn Hunter" (2007), Sejer-seriene og "Ved kongens bord" (2005). På kinolerrettet er han kjent fra "Uro" (2006) og "Ikke naken" (2004). Til høsten debuterer han som teaterregissør med "Rocky Horror Show" på Nordland Teater.

KRISTIN: Charlotte Frogner (f 1981)
Charlotte Frogner er fra Momoen i Aurskog-Høland og har vært tilknyttet Det Norske Teatret siden hun gikk ut fra Statens Teaterhøgskole i 2004. Der har hun spilt i stykker som "Lærde damer" (2007), "Helten på den grøne øya" (2006), "Piaf" (2004) og i Are Kalvøs "Det folk vil ha" (2005). Charlotte har også spilt Kristin Lavransdatter på Sel i to år, gjort flere kortfilmer, jobbet i NRK Radioteateret og er fast inventar i P2's satiremagasin "Hallo i uken". Til høsten er hun aktuell med hovedrollen som Alma i "Få meg på, for faen!" på Det Norske Teatret. Rollen som Kristin er hennes spillefilmdebut.

TORGRIM: Gard B. Eidsvold (f. 1966)
Gard Eidsvold er en av Norges mest brukte filmskuespillere. Han er et kjent fjes for både barn og voksne og har spilt i en lang rekke filmer, blant dem "Svein og Rotta og UFO- mysteriet" (2007), "Kvinnen i mitt liv" (2003), "Salmer fra kjøkkenet" (2003), "Jeg er Dina" (2002), "Da jeg traff Jesus med sprettert" (2000), "Min misunnelige frisør" (2004) og "Kjærlighetens kjøtere" 1995). Han er initiativtager til og leder av Oslo Moderne Teater som bl.a. har produsert "Sult" i samarbeid med Nationaltheatret, "Terje Vigen" i Jacob kirken og "Roe Head" på Torshovteateret. Han er for tiden ansatt ved Nationaltheatret hvor han er både skuespiller og instruktør. Sist var han aktuell som Hjalmar Ekdahl i "Vildanden", "Henrik og Emilie" og "Eksoristene" hvor han hadde regi. I august turnerer han med Hamsun-klassikeren "Markens Grøde" sammen med Juni Dahr. Han har en hovedrolle i barnefilmen "Radiopiratene" som har kinopremiere i september og blir også å se i Bent Hamers nye film "O'Horten" med premiere til vinteren.

RAGNAR: Michalis Koutsogiannakis (f 1959)
Michalis Koutsogiannakis var sist å se på det norske filmlerretet i den prisberømte filmen til Sara Johnsen, "Vinterkyss" (2005). Den svenske skuespilleren har lang fartstid fra hjemlandet. Han er kjent fra både teaterscenen, tv-skjermen og kinosalen. Etter endt utdanning i Italia og i Sverige, har han vært engasjert ved de fleste teatrene i Sverige, deriblant Dramaten. Mikalis, som opprinnelig er fra Hellas, har blant annet vært med i tv-seriene "Graven" (2004), "Tusenbröder" (2003), "Beck" (2001) og "Det nya landet" (2000) som ga ham en Gullbaggen-nominasjon for beste mannlige skuespiller. Han har medvirket i filmer som "Små mirakel och stora" (2006), "Detaljer" (2003), "Hans og hennes" (2001) og "Hem ljuva hem" (2001).

I ANDRE ROLLER:

Henrik Rafaelsen (f 1974)
Utdannet ved Teaterhögskolan i Stockholm. Har vært ansatt på Stockholm Stadsteater og på Det Norske Teatret. Sørlendingen har spilt en rekke større roller, blant annet tittelrollene i Dostojevskijs "Idioten" , Ibsens "Peer Gynt" og "Brand", og studenten Raskolnikov i "Brotsverk og straff". Fikk Kritikerprisen for sin rolletolkning av Peer Gynt ved Det Norske Teatret i 2005. "5 løgner" er hans tredje spillefilm, etter "Izzat" og den svenske filmen "Elina - Som om jag inte fanns".

Jon Skolmen (f 1940)
Var i mange år ansatt i NRK hvor han blant annet huskes for barneprogrammet "Jon med skrivemaskinen". I 1976 vant han, sammen med Trond Kirkvaag, både Gullrosen, Chaplin-prisen og presseprisen i Montreux for "The Nor-way to broadcasting". Har spilt i en rekke kinofilmer, bla "Selskapsreisen"-filmene, "Hodet over vannet", "Plastposen" og "Men Olsenbanden var ikke død".

Ingvild Lien Sunde (f 1977)
Utdannet skuespiller ved The Academy of Live and Recorded Arts i London. Medeier i Idéinkubatørene. Fast skuespiller i Vardeteatret fra 2003 til 2006. Har spilt i tv-seriene "Jul i Tøyengata" og "Torpedo" og har medvirket i flere kortfilmer. Var å se på kinolerrettet i "Kvinnen i mitt liv".

Frank Kjosås (f 1982)
Fikk hovedrollen i musikalen "Hair" på Det Norske teatret i 2006 etter endt utdanning på Teaterhøyskolen. For tiden er hardangergutten aktuell med hovedrollen i forestillingen "Peter Pan" og Gut i "Tvillingar" ved samme teater. "5 løgner" er hans andre spillefilm etter "37½" i 2005.

Ulrikke Hansen Døvigen ( f 1971)
Utdannet ved Webber Academy i London. Var ansatt ved Oslo Nye Teater før hun begynte på Nationaltheatret i 2002. Blant annet kjent fra tv-serien "Brigaden" og som Jentungen i "Jul på månetoppen" og fra kinofilmene "Marias menn" og "37½".

Line Verndal ( f 1972)
Har spilt i en rekke filmer og tv-serier, deriblant komedien "Kvinnen i mitt liv" og tv-seriene "Ved kongens bord", "Seks som oss", "Tonight med Timothy Dahle", "Nissene på låven", "Brigaden" og "Lekestue". Blir å se i NRK-serien "Himmel blå" som kommer til vinteren 2008.

Miriam Prestøy Lie
"5 løgner" er Miriams første spillefilm. Hun har skuespillerutdannelse fra England/Method Studio og NISS i Oslo som hun hoppet av fordi hun heller ville bli teaterregissør. Etter det har hun jobbet som skuespiller på Riksteateret, i
kort - og novellefilmer laget i Bergen, og hun har vært med i flere forestillinger i det "frie scenekunstfeltet".

Skriver og setter opp ting selv, nå sist på det åpne teater med forestillingen "Once more-wih feeling". Er ofte å se i egne forestillinger også. Jobber dessuten som freelance journalist i Scenerom /NRK P2 og i Natt og Dag (Teaterredaktør) og driver Livekunstscenen Podium i samarbeid med Black Box Teater."