Foreløpig har ingen anmeldt Maria Larssons evige øyeblikk
Premiere: 17.10.2008
Originaltittel: Maria Larssons Eviga ögonblick
Nasjonalitet: Sverige
Dette dramaet om en fattig arbeiderfamilie skildrer dramatiske familieforhold med flere konflikter. Derfor får filmen 11-årsgrense.
Språk: Svensk

Tidlig på 1900-tallet vinner den unge arbeiderkvinnen Maria et kamera i et lotteri. Hennes første innskytelse er å selge det for å få det daglige brød, men når hun likevel beholder kameraet viser det seg at gevinsten forandrer livet hennes.

Hun er gift med løsarbeideren Sigfrid Larsson, en hardtarbeidende familieforsørger, skjørtejeger og tidvis alkoholiker, og hun er mor til en barneflokk som til slutt teller sju barn.
Maria vet ingenting om hvordan hun skal bruke et kamera, eller om verdien. Fotografen Sebastian Petersson, kalt "Piff Paff Puff", lærer henne fotograferingens "store kunst", og gjennom den begynner Maria å se på verden og tilværelsen med nye øyne. "Piff Paff Puff" bekrefter Maria som den vakre og begavede kvinnen hun er.
Marias og familiens hverdag er fylt av problemer med å skaffe mat. Men om natten, når Sigfrid sover ut rusen og barna er lagt i sovesofaer og kommodeskuffer, fremkaller Maria bildene sine på kjøkkenet. Naboer, planter, barna på gården, katten - alt våkner til liv i disse bildene som skal vare evig mens alt annet er forgjengelig. Med tiden skildrer Marias bilder stadig mer nåtiden hun lever i, preget av fattigdom og utvikling, hverdagsglede og krigsutbrudd, et helt samfunn i forandring.
Rundt familien befinner det seg et stort persongalleri: barnas farmor Karna, som innimellom reiser til Amerika med rabarbrasaft og kaker i bagasjen; parykkmakeren frøken Fagerdal som gir et gløtt av den fine verden, selv om hun har lopper; tante Anna, Marias fortrolige med sin hjulbeinte datter Elsa som får bo i Marias symaskintrekk; og presten som ligner på Jesus.
Sigfrid, med krøllete hår og kroppen full av muskler, er ikke bare en urokråke. Han lyser også opp hverdagen for barna når det store tatoverte skipet på ryggen hans gynger på bølgene når han lar musklene spille og synger om skipet Hulda. Et av de faste punktene i denne springende tilværelsen er, til tross for Sigfrids drikking, Edruskapslosjen. Maria, Sigfrid og de sju barna går inn i losjen når Sigfrid er edru og ut av den når han er full.
Gjennom fotograferingen og forholdet til "Piff Paff Puff" får Maria en mulig åpning til frihet og selvstendighet, kanskje til og med et nytt liv. Hun inspireres og styrkes av kameraet som har gitt henne et eget liv, noe som blir stadig mer utfordrende og truende for ustabile Sigfrid. Kameraet og "Piff Paff Puff" har ikke bare gitt Maria en ny styrke, men også vekket en lengsel hos henne som Sigfrid ikke kan kontrollere.
"Maria Larssons evige øyeblikk" skildrer en stor og engasjerende kvinneskjebne, den gang på starten av 1900-tallet da en hel verden sto foran en avgjørende brytningstid. Det er en krønike om mennesker som uten å være bitre viser en imponerende evne til å overleve og finne livsglede gjennom uendelig oppfinnsomhet. Filmen bygger på en sann historie.

Jan Troell (Sverige) er en av Europas store filmskapere. Troells mest kjente filmer, "Utvandrerne" (1971, Oscar-nominert for beste film, beste regi og beste manus) og oppfølgeren "Nybyggerne" (1972), var et bredt anlagt epos om svensk innvandring til USA i 1840-årene, basert på Vilhelm Mobergs roman "Innvandrerne". Filmene ble hyllet som det svenske svaret på "Tatt av vinden", og ble særlig anerkjent for Troells direkte og respektfulle tolkning av rollefigurenes skjebne. Blant Troells nyere filmer er "Il Capitano" (1991), "Hamsun" (1996) og "Så hvit som snø" (2001).