
The Wild Goose Lake

Gi din vurdering:
Anmeldelser
Loading...
Fra regissøren som ga oss den mørke Gullbjørnvinneren Black Coal, Thin Ice (2014) får vi en ny mesterlig noir-thriller, som er betydelig kjappere og mer actionpreget enn forgjengeren. Det viser et Kina som kryper under huden på oss med sin underverden av lovløshet. Det er nattåpne barer med skilter i neon, rivaliserende gangstere på jakt etter hevn, regntunge netter som aldri lysner, og en etterforsker på sporet av en uheldig drapsmann.
Vi befinner oss i byen Wuhan midt i Kina. Gjenglederen Zhou havner i trøbbel på et møte hvor den lukrative businessen med tyveri av motorsykler skal fordeles. Rivaliserende grupper barker sammen, og Zhou moser feil folk. Under flukten kommer han også i skade for å drepe en politimann. Alle mann jakter dermed på stakkars Zhou, og selv en mystisk kvinnelig hjelper kommer til kort.
Bak sjangerkonvensjonene i The Wild Goose Lake kan vi ane et sosiopolitisk perspektiv. Den ville økonomiske utviklingen har skapt en grådighet og en lovløshet i deler av det kinesiske samfunnet som myndighetene ikke vil vedkjenne seg. Under sjangerfilmens dekke klarer Diao å sno seg unna sensur, og det er en glimrende prestasjon. I tillegg er filmen utført i en utsøkt og forførende visuell stil som vil fascinere mange. En utfordring kan være det slør av mystikk som regissøren legger over første del av filmen. Men for den som følger sporene, er det et stort utbytte å hente.
Diao Yi’nan (f. 1969) startet som skuespiller, men er nå mest kjent som regissør og manusforfatter. Han er utdannet ved Central Academy of Drama i Beijing og har en lang karriere bak seg innen teater i Kina. Blant hans mest kjente filmer er Night Train (2007), Shower (1999) og Black Coal, Thin Ice (2014). The Wild Goose Lake hadde sin verdenspremiere i hovedprogrammet i Cannes 2019.