
Casablanca (1942)

Gi din vurdering:
Anmeldelser
Loading...
Vi får besøk av Jan Erik Holst som vil innleder visningen. Holst vil sette filmen inn i en filmhistorisk sammenheng og forklare hvorfor den er så kjent og si litt om hva som gjør film til kunst.
CASABLANCA
Casablanca er en av filmhistoriens mest feirede, udødelige filmer. Er det vidunderlige vakre, mykt gåtefulle Ingrid Bergman eller bitre, men akk så følsomt mandige Humphrey Bogart som bergtar oss? Eller er det – som Umberto Eco har hevdet – at summen av filmens praktfulle banaliteter skaper noe som er større enn seg selv. Uansett – as time goes by, play it again… and again!
Casablanca har alt: Action, eventyr, mot, fare, spionasje, en eksotisk location, vennskap, skuddveksling, humor, intriger, en kjærlighetstrekant, en maskulin helt, en mystisk heltinne, patriotisme, politikk uten å være for politisk, romantikk, offervilje, sentimentalitet, en temasang, en truende tidsfaktor, en giftig skurk og en krig. Hver for seg kanskje banalt behandlet, men noe som til sammen gir oss et glimt av det sublime.
JAN ERIK HOLST
Holst er freelance filmkritiker, kurator og redaktør. Han har lang erfaring som filmskribent og –kritiker, vært programmedarbeider ved kinoene i Bærum kommune, leder av Kinoteket vi Oslo og direktør i Norsk filminstitutt (1988-2014).
Holst har forfattet og utgitt en rekke artikler, bøker og skrifter om norsk film, filmpolitikk og filmhistorie. Han lanserte bokprosjektet To Liv – Zwei Leben - en antologi over norsk – tyske filmforbindelser på bokmessen i Frankfurt høsten 2019.