Foreløpig har ingen anmeldt Skorpionenes konge
Originaltittel: The Scorpion King
Sjanger: Eventyr
Aldersgrense : 15 år
Produksjonsår: 2002

For 5000 år siden trodde en ond og hensynsløs mann ved navn Memnon at han var skjebnebestemt til å herske over ørkenfolket.

Med en hær av brutale barbarer under sin kommando, farer han over fjell og sletter, og gjør til slaver de han ikke tar livet av. Han angriper med en nådeløs nøyaktighet som gjør fiendene hans skrekkslagne. De vet at en synsk person råder ham til hvor og når han skal gå til angrep. Han taper aldri et slag.

Bare noen få stammer, som aldri har vært allierte tidligere, står mellom Memnon og tronen. Memnons siste angrep er unngåelig. Motstrebende må stammene forene seg mot sin fiende. De får hjelp av Mathayus, en mann som nedstammer fra generasjoner av dyktige krigere, øvet i den dødelig kunsten. Den eneste måten Memnon kan bekjempes på, er ved å tilintetgjøre den synske og dermed berøve ham for hans viktigste fortrinn.

Mathayus kjemper en kamp som krever all den list, mot og styrke han kan hente fra sitt mektige sverd. Han lurer seg inn i Memnons palass i den beryktede byen Gomorra. Ansikt til ansikt med den vise, oppdager han at det er en trollkvinne som står foran han, den vakre Cassandra. Heller enn å ta livet av henne, tar han henne med som gissel til den ubebodde dødens dal. Selv om Mathayus og hans brokete gruppe vil være fullstendig underlegne, er han overbevist om at ethvert håp for overlevelse ligger i en direkte konfrontasjon med Memnon.

Cassandra ser i sine syner at Mathayus dør i kamp. Men han har alltid levd etter den enkle, men dype overbevisningen til sitt folk - lev fritt, dø godt. Ved å tro at han kan skape sin egen skjebne, går han fra å være snikmorder til å bli en legende......til å bli Skorpionenes konge.

The Rock (Mathayus) er profesjonell wrestler og vant seks WWF mesterskap på rad før han tok utfordringen som filmskuespiller. Han gjorde sin debut i rollen som Skorpionenes konge i "Mumien vender tilbake". Hans opprinnelige navn er Dwayne Douglas Johnson, og han ble født i San Fransisco i 1972. Han var lovende innen amerikansk fotball, men skader gjorde at han måtte forlate sporten. I stedet ble han den yngste wrestler-verdensmester i en alder av 26 år.

Michael Clarke Duncan (Balthazar) har nylig avsluttet innspillingen av filmen "George and the Dragon" med Patrick Swayse, og skal nå igang med "Daredevil" sammen med Ben Affleck og Colin Farrell. Duncan ble Oscar-nominert for sin rolle i "Den grønne mil". Han har ellers medvirket i filmer som "Apenes planet", "Armageddon" og "Full pakke! - The Whole Nine Yards".

Chuck Russell (regissør) har gjort suksess ikke bare som regissør av flere spillefilmer i forskjellige genre, men også som produsent og manusforfatter. Sin regidebut gjorde han med "A Nightmare on Elm Street 3: Dream Warriors". Nylig regisserte han Kim Basinger i den overnaturlige thrilleren "Bless the Child". På filmer som "Masken" og "Eraser" har han medvirket som produsent.