Foreløpig har ingen anmeldt Nacho Libre
Premiere: 18.08.2006
Sjanger: Komedie
Manus: Mike White
Aldersgrense med begrunnelse: Tillatt for alle
Denne filmen inneholder en god del slapstick-vold og får tillatt for alle på grunn av et klart farsepreg.
Produksjonsår: 2006

Nacho (Jack Black) er en mann uten talenter. Han vokste opp i et meksikansk kloster, er nå blitt en voksen mann og kokk i klosteret, men passer ikke inn. Nacho har et stort hjerte for de foreldreløse barna han gir mat, men maten er ikke god. Spør du ham, skyldes det i all hovedsak dårlige råvarer. Han innser at han må klekke ut en plan for å skaffe penger til bedre varer og dermed bedre mat til "de små foreldreløse som ikke har noen verdens ting" (og dersom Nacho samtidig kan imponere den vakre søster Encarnación, er det et stort pluss).

Da Nacho får den ideen at han kan tjene penger som "Lucha Libre"-bryter, oppdager han at han har et naturlig talent for bryting. Sammen med sin magre og høyst usedvanlige partner Esqueleto (Skjelettet) føler Nacho for første gang i livet at han har noe og slåss for og et sted han hører hjemme.

Siden Lucha er strengt forbudt av eldsterådet i klosteret, må Nacho føre et dobbeltliv. Gjemt bak en himmelblå maske skjuler Nacho sin sanne identitet der han slåss mot Mexicos mest berømte brytere for å gjøre livet på barnehjemmet litt lysere.

I denne utradisjonelle komedien har menneskene bak "Napoleon Dynamite" slått seg sammen med manusforfatteren bak "The School of Rock".

Paramount Pictures presenterer en Nickelodeon Movies / Black &sWhite-produksjon og Jared Hess-filmen "Nacho Libre" med Jack Black i hovedrollen. I filmen medvirker også Ana de la Reguera, Héctor Jiménez, Richard Montoya og Peter Stormare med regi av Jared Hess. Manus er skrevet av Jared og Jerusha Hess og Mike White. "Nacho Libre" er produsert av Mike White, Jack Black, Julia Pistor og David Klawans. Sjefprodusent er Steve Nicolaides.

Jack Black (Nacho/produsent) har medvirket i mange filmer, men det var hans strålende spill som John Cusacks sarkastiske hjelper i platesjappa fra Stephen Frears' kritikerroste komedie "High Fidelity" som ga ham en sikker plass i publikums hjerter.

I septemer 2003 viste Black sitt publikumstekke da fimen "The School of Rock" for Paramound Pictures produsert av Scott Rudin, regissert av Richard Linklater og med manus av Mike White gikk rett til førsteplass på kinolistene. I filmen, som Black fikk en Golden Globe-nominasjon for, spiller han en mislykket rockemusiker som, for å skaffe seg penger til husleien, opptrer som vikarlærer på en snobbete privatskole. Filmen spilte inn over 80 millioner dollar i USA.

I desember 2005 så vi Black i den mye omtalte suksessfilmen "King Kong" regissert av Peter Jackson. I filmen har Black rollen som Carl Denham, en filmskaper og underholdningsmann som prøver å skape seg et navn i 30-årenes New York. Han spiller mot Naomi Watts, Adrien Brody, Andy Serkis og Colin Hanks.

I april 2004 spilte Black mot Ben Stiller for regissør Barry Levinson og DreamWorks i filmen "Envy". Black gav også stemme til Lenny i animasjonsfilmen "Stor Ståhai" sammen med Will Smith, Angelina Jolie, Renée Zellwegger og Martin Scorsese. Filmen ble sluppet i oktober 2004 og spilte inn over 160 millioner dollar på hjemmemarkedet.

Fansen kjenner også Black som vokalist i rock-folk komigruppa Tenacious D som han dannet sammen med kameraten Kyle Glass. Albumet som bar samme navn som gruppa, kom ut høsten 2004 på Epic Records og solgte raskt til gullplate. Gruppa hadde også en underholdningsserie på HBO som gikk i 1999, og duoen har spilt inn sin første spillefilm "Tenacious D in The Pick of Destiny" som etter planen skal slippes i november 2006.

Black avsluttet nylig innspillingen av to filmer på samme tid. Den første er filmen "The Holiday" regissert av Nancy Meyers der han spiller mot Kate Winslet, Cameron Diaz og Jude Law. Filmen skal etter planen komme på kino i desember. Black spilte også i Noah Baumbach prosjekt for Paramount Classics. I dramakomedien, som ikke har fått noen tittel, medvirker også Nicole Kidman og Jennifer Jason Leigh.

Blacks tidligere kinofilmer omfatter Farrelly-brødrenes suksess fra 2001, "Shallow Hal". Her hadde Black sin første hovedrolle mot Gwyneth Paltrow. Han spiller Hal som ser folks indre skjønnhet som deres egentlige utseende. I "Orange County" av regissør Jake Kasdan (The Zero Effect) og med manus as Mike White (Chuck &sBuck) spilte Black Colin Hanks' omsorgsfulle og konstant steine storebror.

Black spilte også i "Saving Silverman" (med Jason Biggs og Steve Zahn) i 2001 og den uavhengige dramafilmen "Jesus' Son" sammen med Billy Crudup. Spillefimdebuten hadde han i Tim Robbins' "Bob Roberts".

Medforfatter og regissør Jared Hess skrev og regisserte også den uavhengige komediesuksessen "Napoleon Dynamite" fra 2004. Hess skrev manuset til den filmen sammen med sin kone Jerusha Hess og baserte filmen på sine minner fra oppveksten i byen Preston i Idaho. Jerusha hadde også ansvaret for kostymene i filmen.

Jared skrev, filmet og regisserte sin første film "Peluca" i 2003. Hess, som også regisserer tv-reklame og musikkvideoer for produksjonsselskapet Moxie Pictures, jobbet tidligere som kameraassistent på en rekke uavhengige lavbudsjettfilmer. Jared og Jerusha, som begge gikk på Brigham Young University i Provo i Utah, har to barn og bor fremdeles i Utah.