Foreløpig har ingen anmeldt The Kingdom
Premiere: 12.10.2007
Sjanger: Drama / Thriller
Denne actionfilmene inneholder store mengder nedskytinger og grove terrorhandlinger. Filmen får derfor 15-årsgrense.
Produksjonsår: 2007

I et av de mest gruoppvekkende angrepene mot vestlige i dette området, har selvmordsbombere drept mer enn 100 og såret mer enn 200 ansatte i et oljeselskap og deres familiemedlemmer i Saudi Arabia.

Mens byråkratene diskuterer territorialprinsippet, forhandler spesialagent Ronald Fleury (Foxx) og bombeekspert Grant Sykes (Cooper), kriminaltekniker Janet Mayes (Garner) og etterretningsanalytiker Adam Leavitt (Bateman) seg fram til en hemmelig fem-dagers tur inn i Saudi Arabia for å finne galningen som står bak bombene.
Da Fleury og teamet hans lander i ørkenlandet, opplever de de saudiske autoritetene som mistenksomme og ugjestfrie, mens de på sin side oppfatter amerikanerne som inntrengere i noe de mener er en lokal sak.

Handlingslammet på grunn av diplomatiske etiketteregler og med klokken nådeløst tikkende mot slutten av den begrensede tiden de har, skjønner FBI agentene at ekspertisen deres er verdiløs dersom de saudiske motpartene ikke har tillit til dem. Araberne vil finne terroristene på sine egne betingelser.
Fleury møter en likesinnet partner i sin arabiske politikontakt, saudiske oberst Al Ghazi, som er utsendt for å beskytte de besøkende amerikanerne. Men når Al Ghazi hjelper Fleurys team å navigere kongelig politikk og avdekke hemmeligheter fra åstedet, oppdager de virksomheten til en ekstremistisk gruppe som er oppsatt på videre ødeleggelser. I det to menn fra forskjellige verdener forenes i samme misjon, er det de som blir den endelige skyteskiven.

Teamet ledes frem til morderens oppholdsted i en uutholdelig spennende konfrontasjon på liv og død. Og i kampen for livet er de fremmede, forent i en felles misjon, ikke villige til å gi opp før rettferdigheten har vunnet i The Kingdom.

Jamie Foxx (Ronald Fleury) hadde sitt gjennombrudd med filmen "Any Given Sunday", der han spilte mot Al Pacino. Han har vunnet en rekke priser, mange av dem fikk han for rollen i filmbiografien "Ray" om den legendariske Ray Charles i 2004. Samme året fikk han blant annet en Oscar for birollen i thrilleren "Collateral", der han spilte mot Tom Cruise og er den første som har fått tre Golden Globe nominasjoner og fire SAG-pris nominasjoner på et år. Foxx er også aktivt med i produksjonen av prosjekter ved sitt underholdningsselskap Foxx King Entertainment og har ved siden av sin skuespillerkarriere også suksess som musiker. Han har vært med i filmer som " Ali", "Miami Vice", "Jarhead" og "The great White Hype".

Chris Cooper (Grant Sykes) er en av tidenes mest respekterte karakterskuespillere. Cooper startet sin professionelle karriere på scenen i New York og ble oppdaget i 2003, da han fikk Academy-prisen og Golden Globe-prisen for beste birolle som John Laroche i "Adaptation". I 1997 ble han nominert for beste skuespiller av "The Independent Spirit Awards" for rollen i "Lone Star".
Cooper har medvirket i en rekke filmer som "Capote", "The Patriot", "American Beauty" og "The Horse Whisperer".

Jennifer Garner (Janet Mayes) har medvirket i filmer som "Daredevil", "Pearl Harbor" og "Catch". Hun vant Golden Globe-prisen, Screen Actors Guild-prisen og People's Choice-prisen for sin rolle som Sydney Bristow i "Alias". For samme produksjonen ble hun nominert for Emmy-prisen fire ganger, fire ganger for Golden Globe og to ganger for Screen Actors Guild-prisen. Garner startet sitt eget produksjonsselskap i 2005, Vandalia Films, som har flere filmprosjekter i gang. Samtidig deltar hun aktivt i forskjellige velferdsorganisasjoner, som den nasjonale brystkreft-stiftelsen og "Elizabeth Glaser Pediatric AIDS" -stiftelsen.

Jason Batemann (Adam Leavitt) er en av fjernsynets mest populære serie-veteraner i Amerika. Han spilte hovedrollen i serien "Arrested Developement". Batemann har blant annet vunnet Golden Globe-prisen og ble nominert for Emmy-prisen og Screen Actors Guild-prisen for beste komedieskuespiller i 2004. Batemann er sønn av en fjernsynsprodusent og vokste opp i Los Angeles, der karrieren hans som skuespiller startet. Han har vært med i flere tv-serier, som "Some of My Best Friends" og i filmer som "The Break-Up", "The Sweetest Thing" og "Starsky &sHutch". I tillegg til sitt arbeid forran kamera regisserte Batemann allerede som 18-åring tre episoder av serien "The Hogan Family". Videre har han vært regissør for produksjoner som "Two of a Kind" og "Arrested Developement".

Peter Berg (regissør) er et produktivt talent med sansen for utfordrende, fengslende materiale enten det er som forfatter, regissør, produsent eller skuespiller. Han gjorde sin regidebut med kultfavoritten "Very Bad Things" med Cameron Diaz. Senere regisserte han actionfilmen "The Rundown" og kritikerroste "Friday Night Lights" med Billy Bob Thornton.
FILM 44, Berg and produsentpartner Sarah Aubreys Universal Pictures baserte utviklings/produksjonsselskap, utviklet og produserte "The Kingdom", og er i gang med flere spillefilmer for Universal og andre studier.
Berg har også skrevet og regissert flere episoder av serien "Chicago Hope", som han også spilte i i tre sesonger - i rollen som Dr. Billy Kronk.