1 t. 25 min.
Action / Drama / Sci-Fi / Thriller
Plakat for 'Cloverfield'

Foreløpig har ingen anmeldt Cloverfield
Premiere: 08.02.2008
Sjanger: Action / Drama / Sci-Fi / Thriller
Filmen skildrer et angrep på New York utført av et overnaturlig vesen. Katastrofe- og angstpreget stemning gjør at filmen får 15-årsgrense. Da filmen i tillegg har en særlig realistisk fortellerstil, antas den å virke skremmende på underårige - og filmen frarådes derfor ungdom under 15 år.

Fra regissøren av "Mission: Impossible III" og produsenten av kult tv-serien "Lost"; J.J. Abrams, kommer en science ficton thriller om et monster som angriper New York sett gjennom øynene til en gruppe venner.

Kvelden før Rob (Michael Stahl-Davis) skal reise til Japan, ser han avskjedsfesten sin som en anledning til å innrømme sine egentlige følelser og knytte sammen et par løse tråder. Planen hans tar en uventet vri da en voldsom rystelse forstyrrer festen. Gjestene samler seg for å se nyhetsrapportene om et jordskjelv før de stormer til taket for å vurdere skaden. En ildkule eksploderer i horisonten. Så går strømmen. Forvirringen går over til panikk når festdeltakerne snubler seg gjennom mørklagte ganger og ut på gaten.
Blant skrikene fra alle menneskene og et brøl fra et umenneskelig vesen må Rob og vennene hans krysse et landskap som er totalt endret, overtatt av noe utenomjordisk, skrekkinngytende, gigantisk....

Michael Stahl-David (Rob) er født og oppvokst i Chicago. Han har teater utdannelse fra Colombia College i Chicago, hvor han jobbet ved Steppenwolf Theatre og Goodman Theatre. I 2005 flyttet han til New York og fikk sin første rolle i Papermill Playhouse produksjonen "The Diary of Anne Frank". Etter dette spilte han i TV-serien "The Clack Donnellys". Han er snart aktuell i filmen "The Project".

Mike Vogel (Jason) slo gjennom i 2006 da han medvirket i filmene "Poseidon" og "Ryktet går". Han har i tillegg spilt i filmen "The Deaths of Ian Stone" og blir snart og se i filmene "Open Graves" og "Caffeine".

Lizzy Caplan (Marlena) har på kort tid gjort karriere med et mangesidig arbeidsfelt. Hun hadde sin gjennombruddsrolle i filmen "Mean Girls", og vil snart bli sett i "Crossing Over". Caplan har medvirket i filmer som "Bachelor No. 2,", der hun spilte en av hovedrollene, "Love Is the Drug" og indie-filmen "Crashing", der hun også hadde en av hovedrollene. Hun har også vært med i forskjellige tv-serier, som "The Class", "The Insider" og "Freaks and Greeks".

Matt Reeves (regissør) ble kjent med tv-serien "Felicity", som han produserte og regisserte. Partneren hans ved dette projektet var produsent J.J. Adams. Reeves debuterte som regissør med komedien "Venner og kjærester", hvor han også var medforfatter av manus. I 1999 var han medforfatter og co-produsent på filmen "The Yards". Reeves vant en pris med "Mr. Petrified Forrest", som han lagde ved filmskolen, da en av manuskriptene hans fra gymnaset ble kjøpt av Warner Bros.

J.J. Abrams (produsent) debuterte med filmen "Mission: Impossible 3" og har siden produsert filmene "Taking Care of Business", "Regarding Henry", "Forever Young" og "Armageddon". I tillegg har han produsert TV-seriene "Felicity", "Alias" og ikke minst "Lost". For sistnevnte serie vant han Golden Globe prisen for. Abrams jobber nå med den siste "Star Trek" filmen.