Foreløpig har ingen anmeldt G.I. Joe: The Rise of Cobra
Premiere: 14.08.2009
Sjanger: Action
Aldersgrense med begrunnelse: 15 år
Denne filmen inneholder store mengder actionvold og uhyggelige scener som kan virke skremmende for 11-åringer. Filmen får derfor 15-årsgrense.
Produksjonsår: 2009

Fra den eksplosive og visjonære regissøren Stephen Sommers kommer den spennende, actionfylte filmen "G.I. JOE: Rise of Cobra". Sommers har tidligere vært ansvarlig for blockbusterne "The Mummy" og "The Mummy Returns".

Ved å bringe verdens mest patriotiske action figur til live og kaste ham inn i nær fremtid, har Sommers laget et unikt og sterkt actioneventyr.
Han har samlet et internasjonalt ensemble av både kommende stjerner og veteraner i filmindustrien, samt et førsteklasses team av filmartister. Sammen skildrer de en kamp mellom heltemot og terrorisme - det absolutt beste mot det verste av det verste.
Fra fjellene i Sentral-Asia til ørkenen i Egypt, gjennom overfylte gater i Paris til havet under nordpolen, kjemper et team av elitesoldater kalt G.I. JOE. I dette actionfylte oppdraget bruker soldatene det siste av neste-generasjons-spionutstyr og militærteknologi for å bekjempe den slue våpen handleren DESTRO og den økende trusselen fra den mystiske organisasjonen COBRA som kan føre verden ut i det totale kaos.

ADEWALE AKINNUOYE-AGBAJE (HEAVY DUTY) ble født i London, England. Etter å ha tatt en Mastergrad i jus fra Londons prestisjefylte universitet Kings College, startet han en karriere som skuespiller. Han ble oppdaget av den anerkjente produsenten og regissøren Frank Marshall som gav ham en rolle i filmen "Congo". Denne filmen var starten på en fruktbar karriere innen film og tv.
Han ble raskt et kjent navn da han hadde hovedrollen som den morderiske, fangen som var avhengig av dop i HBOs tv-serie "Oz". Denne rollen gav man både ros fra kritikerne og publikum i tillegg til to nominasjoner til NAACP.
Akinnuoye-Agbaje fokuserte så på sin spillefilmkarriere og fikk roller i "The Mummy Returns", "The Bourne Identity" og "Get Rich or Die Tryin'".
Han ble verdenskjent som den mystiske Mr. Eko i J.J. Abrams anerkjente tv-serie "Lost". For denne tv-serien fikk han og de andre skuespillerne en utmerkelse fra Screen Actors Guild i 2006.
Akinnuoye-Agbaje bor for tiden i London, England.

CHRISTOPHER ECCLESTON (McCullen/DESTRO) ble født i Salford og tok utdannelse på Central School of Speech and Drama. Hans arbeid i filmer inkluderer blant annet anerkjente opptredener i "28 Days Later", "Jude" og "Shallow Grave". Andre minneverdige opptredener inkluderer blant annet "24 Hour Party People", "Gone in 60 Seconds", "Elizabeth", "eXistenZ", "Let Him Have It" samt rollen som Dr. Jekyll i "New Orleans, Mon Amour".
Neste film Eccleston er med i, er Mira Nairs "Amelia" med Hilary Swank og Richard Gere.
På teaterscenen har Eccleston hatt roller i "Hamlet" og "Electricity" på West Yorkshire Playhouse, i "Miss Julie" på Haymarket Theatre West End, i "Bent" og "Abingdon Square" på Royal National Theatre, i "A Streetcar Named Desire? på Bristol Old Vic" og i "Waiting at the Water's Edge" på The Bush Theatre.
På tv spilte han nylig Claude i suksesserien "Heros" på NBC, i tillegg til "Dr. Who" på BBC. Han fikk nominasjon til en BAFTA og vant en BPG for sin opptreden i "Second Coming" (ITV) og "Our Friends in the North" (BBC). Han var nominert til priser for "Hearts and Minds" (BBC) og vant pris for "Flesh and Blood". Andre opptredener på tv inkluderer blant annet "Cracker", "Hillsborough", "Sunday" og "Othello".

STEPHEN SOMMERS (Regissør/Ansvarlig produsent/Manus) skrev og regisserte "The Mummy" og "The Mummy Returns" samt produserte "The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor". I tillegg har Sommers skrevet, produsert og regissert "Van Helsing" med Hugh Jackman og Kate Beckinsale i hovedrollene. Han har også skrevet og regissert "The Adventures of Huck Finn", "The Jungle Book" og "Deep Rising". Sommers skrev og var ansvarlig produsent på Disneys "Tom and Huck". For tv har han skrevet og vært ansvarlig produsent på "Oliver Twist".
Sommers er opprinnelig fra Minnesota og gikk på St. John's University samt på University of Seville i Spania. Etter dette tilbrakte Sommers de neste fire årene med å jobbe i forskjellige grupper som drev gateteater i tillegg til å være manager for flere rocke band.
Fra å drive med dette flyttet han til Los Angeles og gikk på USC School of Cinema-Television i tre år. Her tok han en Mastergrad hvor han skrev og regisserte en prisvinnende kortfilm som het "Perfect Alibi". Med uavhengig økonomisk støtte skrev og regisserte han sin første spillefilm "Catch Me If You Can" i 1989. Han valgte å spille inn denne filmen i sin egen hjemby St. Cloud, Minnesota.