Plakat for 'Green Zone'

Foreløpig har ingen anmeldt Green Zone
Premiere: 12.03.2010
Sjanger: Action / Thriller / Krigsfilm
Flere intense og brutale krigsskildringer gjør at filmen får 15-årsgrense.
Produksjonsår: 2010

Oscar-vinner MATT DAMON (The Bourne filmene, Invictus, The Informant) og den anerkjente regissøren PAUL GREENGRASS (The Bourne Supremacy, The Bourne Ultimatum, United 93) er klare med den actionfylte spenningsfilmen Green Zone. I denne filmen møter vi en soldat som går uvanlig langt for å avsløre en konspirasjon som har grener langt inn i et land på vei inn i en krig.

Året er 2003 og den amerikanske offiseren Roy Miller og hans inspektørteam har blitt sendt for å finne våpen man tror befinner seg et sted i den Irakiske ørkenen. De drar fra det ene bakholdsangrepet til det neste i sin søken etter kjemiske våpen, men snubler i stedet over en omfattende dekkoperasjon som avsporer dem fra sitt opprinnelige oppdrag.
Miller må jakte etter sannheten med misvisende og feil etterretning gitt av agenter med overlappende agendaer. Denne sannheten vil enten bidra til å fjerne et råttent regime eller eskalere en krig i en allerede ustabil region. I denne intense tiden og på dette eksplosive stedet finner han ut at det våpenet som er aller vanskeligst å få tak i er sannheten.

MATT DAMON (Chief Warrant Officer Roy Miller) har fått priser både for sitt arbeid foran og bak kameraet. Disse prisene inkluderer blant annet en Oscar for Best Original Screenplay og en Oscar-nominasjon for Best Actor.
Damon har mange forskjellige prosjekter på gang. Han filmet nylig George Nolfis triller The Adjustment Bureau hvor han spiller mot Emily Blunt og jobbet igjen sammen med regissør Clint Eastwood i dramaet Hereafter som er skrevet av Peter Morgan. Damon vil også være med når Coen Brødrene filmer nyinnspillingen av den klassiske westernfilmen True Grit. Hans kommende filmer inkluderer også den uavhengige spillefilmen Margaret.
Vi kunne nylig se Damon i hovedrollen i Clint Eastwoods Invictus hvor han spiller mot Morgan Freeman. For denne rollen fikk Damon nominasjoner til Golden Globe, Critics' Choice og Screen Actors Guild. Han har også spilt tittelrollen i The Informant! som er hans femte samarbeid med Steven Soderbergh og nok en film han har fått en Golden Globe-nominasjon for. Han jobbet nylig med regissøren da han var en del av stjerneensemblet i action komediene Ocean's Eleven, Ocean's Twelve og Ocean's Thirteen. Damon hadde også en liten rolle i Soderberghs todelte biografiske film Che.
I 2002 skapte Damon rollen Jason Bourne i blockbuster action filmen The Bourne Identity. Han fortsatte i denne rollen i de to oppfølgerne The Bourne Supremacy og The Bourne Ultimatum, begge regissert av Paul Greengrass.
Damons andre nye filmer inkluderer blant annet Martin Scorseses Oscar-vinnende film The Departed med Leonardo DiCaprio, Jack Nicholson og Mark Wahlberg, Robert De Niros dramatiske triller The Good Shepherd med De Niro og Angelina Jolie og Stephen Gahans geopolitiske triller Syriana med George Clooney.
Damon kommer opprinnelig fra Boston og gikk på Harvard University hvor han fikk sin første erfaring som skuespiller ved American Repertory Theater. Han gjorde sin debut i en spillefilm i Mystic Pizza og fulgte opp med roller i School Ties og Geronimo: An American Legend. Han fikk først oppmerksomhet fra et større publikum da han spilte en veteran fra Gulfkrigen med samvittighetskvaler og hjemsøkt av minner fra kampene i filmen Courage Under Fire fra 1996.
Sammen med sin gode venn Ben Affleck skrev Damon det anerkjente dramaet Good Will Hunting fra 1997. Denne filmen fikk de både en Oscar og en Golden Globe for Best Original Screenplay. Damon fikk også Oscar-, Golden Globe- og Screen Actors Guild nominasjoner for Best Actor. I 1997 spilte Damon også hovedrollen som en idealistisk ung advokat i Francis Ford Coppolas The Rainmaker i tillegg til at han hadde en liten rolle i Kevin Smiths Chasing Amy.
Påfølgende år spilte Damon tittelrollen i Steven Spielbergs prisvinnende drama satt til Andre verdenskrig, Saving Private Ryan. Damon fikk sin tredje nominasjon til en Golden Globe for sin opptreden i 1999 i filmen The Talented Mr. Ripley, regissert av Anthony Minghella. Han kom igjen sammen med Ben Affleck og regissør Kevin Smith da han tok hovedrollen i den kontroversielle komedien Dogma.
Damon har også vært med i filmer som The Legend of Bagger Vance, All the Pretty Horses, Stuck on You og The Brothers Grimm.
Damon og Affleck har grunnlagt produksjonsselskapet LivePlanet som produserer for film, tv og prosjekter for nye medier.
I tillegg har Damon vært med å grunnlegge H2O Africa (også kjent som water.org) og er utnevnt til ambassadør for barneorganisasjonen ONEXONE.

Den Oscar-nominerte AMY RYAN (Lawrie Dayne) har gjort seg bemerket ved å jobbe med noen av dagens mest produktive regissører, skribenter og skuespillere. Om det er i film, på tv eller på scenen leverer Ryan gjentatte ganger enestående og varierte roller og opptredener.
I oktober 2007 imponerte Ryan både publikum og kritikere da hun hadde hovedrollen som Helene McCready i Gone Baby Gone. Her spilte hun en narkoman mor fra Bostons arbeiderområde Dorchester som har fått barnet sitt kidnappet. Filmen ble regissert av Ben Affleck og Ryan spilte hovedrollen sammen med Casey Affleck, Morgan Freeman og Ed Harris. The New York Times kalte Ryans innsats som en modig og sensasjonell opptreden. Hennes sympatiske fremstilling av en på alle måter ufordragelig person ble belønnet med nominasjoner til en Oscar, en Golden Globe og en SAG for Best Supporting Actress.
På høsten av 2007 spilte Ryan sammen med Ethan Hawke i Before the Devil Knows You're Dead.
Etter disse to gripende og dramatiske rollene valgte Ryan å gjøre en mindre alvorlig rolle i den fjerde sesongen av NBCs The Office. Her fikk hun vist sine komiske talenter og Ryan ble introdusert for gjengen i Dunder Mifflin som Holly, den nye sjefen for personalavdelingen. New York Magazine hyllet henne ved å hevde at hun øket tv-seriens kredibilitet og ble gitt en cheers av TV Guide. Hun kom tilbake i flere episoder av femte sesongen og gnistene fortsetter å fly mellom henne og Michael (Steve Carell).
I oktober 2008 returnerte Ryan til spillefilmen igjen i Clint Eastwoods Changeling laget av Universal og Imagine Entertainment. Ryan spilte hovedrollen som en prostituert kvinne som feilaktig er innesperret på en mentalinstitusjon som hevn etter at hun motsa autoritetene i LAPD i 1920-tallets Los Angeles. I denne filmen spilte hun mot Angelina Jolie.
I år spiller Ryan en av hovedrollene i filmen Jack Goes Boating sammen med Philip Seymour Hoffman, John Ortiz og Daphne Rubin-Vega. For øyeblikket er filmen i produksjon og vil være regissørdebuten til Philip Seymour Hoffman.
I 2005 fikk Ryan mye positiv oppmerksomhet for sin rolle i Capote. Andre filmer hun har spilt i er blant annet Dan in Real Life, War of the Worlds, Keane og You Can Count on Me.
I tillegg til filmene har Ryan gjort stor suksess på Broadway. I 2005 målbandt hun kritikerne med sin tolkning av karakteren Stella i A Streetcar Named Desire.
Ryans tv-opptredener er omfattende med mer en 30 gjesteopptredener og åtte faste roller i populære tv-serier.
Ryan vokste opp i Queens, New York, hvor hun gikk på High Scool of the Performing Arts. Hun bor nå i New York City.

Green Zone er regissør PAUL GREENGRASS (regissør/produsent) syvende spillefilm. Han har også hatt en lang og suksessfull karriere innen britisk tv.
Hans siste spillefilm, The Bourne Ultimatum, fikk tre Oscar-statuetter og to BAFTA priser i 2008. The Bourne Ultimatum fikk også en Empire Award for Best Film og gav Greengrass prisen for Best Director på London Film Critics' Circle Awards.
Greengrass har tidligere regissert The Bourne Supremacy som var hans første samarbeid med skuespilleren Matt Damon. Action trilleren fra 2004 har hatt en inntjening på mer enn $50 millioner i løpet av premiere helgen i USA og fortsatte helt til den hadde tjent over $175 millioner i USA og mer enn $287 millioner på verdensbasis. Dette gav også en bekreftelse på publikums appetitt for historiene om Jasen Bourne som er basert på Robert Ludlums bestselgere.
Mellom suksessfilmene med Bourne har Greengrass trollbundet publikum med det sterke dramaet United 93. Denne filmen er en sanntidsfortelling om passasjerer og mannskapet som sloss mot flykaprerne den 11. september 2001. Greengrass skrev og regisserte United 93, i tillegg var han en av produsentene på filmen. Han fikk en Oscar-nominasjon og en nominasjon til en Writers Guild of America i 2007.
I 2002 belyste Greengrass en av de mørkeste dagene i Irlands historie da han laget dramaet Bloody Sunday. Greengras skrev og regisserte spillefilmen med et dokumentarisk preg. Filmen forteller historien om borgerrettighetsmarsjen i Derry, Nord Irland, i 1972 hvor 13 sivile ble skutt og drept av britiske soldater. Bloody Sunday vant den gyllne bjørnen på Berlin International Film Festival og World Cinema Audience Award på Sundance Film Festival. Greengrass ble utnevnt til Best Director av British Independent Film Awards.
Greengrass har skrevet og regissert filmer for tv som har tatt opp både samfunnskritiske og politiske tema. En av disse var The Murder of Stephen Lawrence som fikk en BAFTA og Special Jury Prize på BANFF World Television Festival, men han har også laget The Fix, The One That Got Away og Open Fire.
I 2004 var han med på å skrive samt produsere tv-filmen Omagh som er satt til tiden rett etter den beryktede Real IRA-bombingen som drepte 29 personer i Omagh, Nord Irland. Omagh fikk en BAFTA i 2005 og ble utnevnt til beste irske film på Irish Film and Television Awards (IFTA) i 2004. Omagh ble også nominert til prisen for beste manus på IFTA.
Greengrass har brukt det første tiåret av sin karriere med å dekke konflikter for ITVs aktualitetsprogram, World in Action. Han har skrevet og regissert mange dokumentarer, blant annet Live Aid dokumentaren Food, Trucks and Rock and Roll. Han er også forfatter og var med å skrive den kontroversielle bestselgeren Spycathcher sammen med en tidligere direktør i det britiske MI5, Peter Wright.
Greengrass ble født i Cheam, Surrey, England og gikk på Queen's College, Cambridge University.