Tupac Shakur

Tupac i skuddet igjen

Over 20 år etter sin død er Tupac Shakur gjenstand for internasjonal kultforfølgelse – og universitetskurs i Norge. Nå er filmen om rapplegenden her.

Benny Booms "All Eyez on Me" (norgespremiere fredag), oppkalt etter dobbeltalbumet ved samme tittel, følger Shakur fra den spede begynnelse i East Harlem til verdensgjennombruddet.

Les også: Det storslåtte filmåret 2018

SPILLER TUPAC: Demetrius Shipp Jr. i "All Eyez on Me".
SPILLER TUPAC: Demetrius Shipp Jr. i "All Eyez on Me".

Så sent som i vår ble sistnevnte innlemmet i Rock and Roll Hall of Fame. For posisjonen hans er ikke blitt mindre innflytelsesrik av at han ble fatalt skadd i en såkalt "drive-by shooting" i Las Vegas i september 1996, 25 år gammel.

– Tupac er en av de mest kjente og kontroversielle representantene for gangster-rappen, sier Knut H. Aukrust, professor ved Universitetet i Oslo, til NTB.

– Hvem som skjøt og drepte ham, er fortsatt et uavklart spørsmål. Han er blitt et ikon med helgenstatus langt utover fanbasen. Referanser til ham og hans budskap dukker opp over hele Kloden, fra Barack Obamas slagord om "changes", via palestinere og israeleres ønsker om fred i Midtøsten, til ungdom i Groruddalen som vil at deres erfaringer skal bli tatt på alvor.

Les også: Sommerens filmperler 2017

Demetrius Shipp Jr. i All Eyez on Me
Demetrius Shipp Jr. i All Eyez on Me

Panteroppvekst

UiO-studieemnet "Tupac, hiphop og kulturhistorie" har siden 2012 hatt som mål å løfte fram "hvordan et enkelt menneske kan settes inn i en større vev av kulturelle mønstre, og hvordan en lokal fortellertradisjon er blitt et internasjonalt fenomen". Ideen fikk Aukrust etter et forskningsopphold ved Harvard, hvor Shakurs tekstmateriale står sentralt i prestisjeuniversitetets eget hiphoparkiv.

Han er nemlig ikke i tvil om artistlegendens kunst og liv fortjener akademisk interesse. Ifølge Aukrust var særlig oppvekstrammene i New York og Baltimore av stor betydning.

– Shakur var andregenerasjons Black Panther. Det var mora som ga ham navnet Tupac Amaru, for å vise til kampen mot undertrykkingen i Latin-Amerika – fra Perus siste inka i 1571 til 1960-tallets bygerilja i Uruguay og Argentina, påpeker han.

– Selv tok Tupac navnet Makaveli, etter den italienske filosofen Niccolò Machiavelli fra det 16. århundre, for å markere et politisk program og en strategi for protest. Han kombinerte politisk engasjement, et hardt liv og masse følelser, fortsetter Aukrust, som siterer låta "Only God Can Judge Me" som eksempel:

"I’d rather die like a man than live like a coward / There’s a getto up in Heaven, and it’s ours / ‘Black Power!’ is what we scream."

Les også: Topp 10: Fiktive band på film

Demetrius Shipp Jr. i All Eyez on Me
Demetrius Shipp Jr. i All Eyez on Me

Svart Elvis

En av foreleserne på Shakur-kurset er journalisten og forfatteren Øyvind Holen, som har skrevet flere bøker om hiphopkultur.

– Selv om karrieren bare varte i seks år, står Tupac igjen som en av hiphopens viktigste artister, en allsidig, problemfylt og skoledannende rapper som har inspirert og påvirket dypt blant generasjonene som fulgte, sier han til NTB.

– Shakur er et ikon på linje med andre av popmusikkens unge døde, som Bob Marley og Kurt Cobain. Historien hans er så fascinerende og mystisk at han ble den første svarte kjendisen som stadig ble sett i live – etter sin død – på linje med Elvis Presley. Stjernestatusen og ettermælet har bare tiltatt i styrke etter drapet, observerer Holen.

"All Eyez on Me" har norgespremiere fredag 23. juni - les mer om filmen her