Kan "Tenet" ha vært den vanskeligste filmen å klippe - noensinne?

Publisert:

Regissør Christopher Nolan mener det...

Annonse

I likhet med oss, har du sikkert satt pris på "Hereditary", "Marriage Story" og "Manchester by the Sea" de siste årene. Disse godbitene føyer seg inn i rekken av fantastiske filmer klippet sammen av Jennifer Lame. Dette (for oss ukjente) talentet har åpenbart Christopher Nolan merket seg, for da hans faste klipper Lee Smith var opptatt med å redigere "1917" - besluttet regissøren å hyre inn Lame til "Tenet". Hennes livs største prosjekt hittil.

I et intervju med ICG Magazine (gjengitt av IndieWire), roste Nolan sin nye klipper - og fortalte lattermildt om en prat de to hadde hatt, i samarbeidets startfase:

- Working for the first time with editor Jen Lame was a real pleasure. I joked with her when she first came on that this might be the hardest movie any editor has ever had to cut — and I’m not sure she would dispute that right now [laughs]. Working out all the aspects of portraying time running in different directions meant going beyond what was down on the page, as the execution lay with a successful translation of the visual.

Les også: Tenet får ny norsk premieredato - og den er på kino før du aner!

Annonse

Felles kreativt språk

"The hardest movie any editor has ever had to cut", må utvilsomt ha vært en skremmende setning å fordøye for en som tidligere ikke har laget filmer av Nolan-skala. Regissøren var derimot ikke bekymret for Lames erfaring, og røpet at han lenge hadde fulgt med på arbeidet hennes - men ikke nødvendigvis i relasjon med filmen han planla å gjøre: "Jeg ser etter fortreffelighet og skjønn. Når man møtes, handler det mer om å oppdage at man har et felles kreativt språk, noe som viste seg å være tilfellet".

Lame kunne på sin side avsløre at ja, "Tenets" store mengder tidsreiser, action og kryssklipping føltes overveldende da hun inntok klipperommet. Da hjalp det med et oppmuntrende råd fra regissøren selv:

- The films I have worked on up until this have been more character-driven, so I enjoyed getting more intimate scenes to cut. I found myself spending more time on the quieter moments and perhaps slightly intimidated by the action. To get over that, I began to think of action as also driving the story forward, explaining, and fleshing out the character’s journey. When Chris saw I was intimidated by the action sequences, he reiterated this point; the story was always the driving force.

En stjerneduo som Lame og Nolan er over gjennonsmittet lovende, og nå vi gleder oss helt sinnsykt til å se "Tenet" på norske kinoer fra 28. august.

Les mer om "Tenet" og se traileren her

Annonse