Ville selge den nye Bond-filmen til Netflix for 5,5 milliarder

Filmweb
Publisert:
Sist oppdatert:

James Bond: No Time To Die kommer på kino – riktig nok et år etter planen. Men før den nye datoen ble fastsatt, var MGM visstnok i forhandlinger med både Netflix og Apple TV+ om å selge filmen for en spinnvill sum

Annonse

James Bond: No Time To Die skulle være den største publikumsmagneten på kino i 2020, men istedenfor ble den det aller første offeret for COVID-19-nedstengingen av kinoer verden over. Filmen ble først utsatt til november i år, og premieredatoen er nå forskjøvet videre til 2. april 2021.

Variety melder at filmens produksjonsselskap, MGM, vurderte å droppe kinolanseringen fullstendig, og heller selge filmen til en strømmetjeneste. Bransjeavisa viser til en rekke anonyme kilder, men bemerker at MGM nekter blankt for at de noen gang prøvde å selge blockbuster-filmen.

Prisen MGM angivelig ba om var 600 millioner dollar, som tilsvarer 11,5 ganger budsjettet til Deadpool, 8,5 ganger den rekordhøye summen Apple TV+ betalte for andre verdenskrig-filmen Greyhound med Tom Hanks, eller nesten dobbelt så mye som Stortingets skandaløse byggeprosjekt fra 2013 til 2017.

Det største strømmesalget av en langfilm noensinne sies å være oppfølgeren Coming 2 America, som også egentlig skulle på kino i år. Eddie Murphy-komedien har blitt solgt til Amazon-eide Prime Video for 125 millioner dollar, som tilsvarer 1,15 milliarder kroner. Slettes ikke en liten sum, men vesentlig mindre enn den angivelige James Bond-summen.

Annonse

Variety skriver videre at ingen av strømmetjenestene klarte å forsvare den voldsomme pengebruken, selv om årets største blockbuster utvilsomt kunne dratt inn nye abonnenter. Det blir altså en god, gammaldags kinolansering for James Bonds nyeste eventyr, som følger agenten til blant annet Jamaica og Norge.

<strong>James Bond: No Time To Die</strong> går på kino nå. Kjøp billetter til filmen her!

Annonse