Christopher Nolan: "Andre regissører klager på lyden i filmene mine"

Filmweb
Publisert:

Har du slitt med å få med deg dialogen i Inception, Interstellar eller Tenet? Det er du ikke alene om!

Annonse

Lyddesignet i Christopher Nolans filmer er bombastisk, og spesielt The Dark Knight Rises og Interstellar fikk mye tyn fra fans og kritikere som hadde vanskelig for å høre dialogen. I Tom Shones nye bok "The Nolan Variations" forteller regissøren at han er overrasket over hvor "konservativt" publikum forholder seg til lyd på film. Nolan sier blant annet dette om lyden i Interstellar:

- Vi fikk mange klager. Jeg fikk faktisk telefoner fra andre regissører som sa "Jeg så nettopp filmen din, og det går ikke an å høre dialogen." Noen syntes musikken var for høy, men egentlig handler det om hele enchiladaen – hvordan vi hadde valgt å mikse lyden.

Det er ikke godt å si hva Nolan mener med denne enchilada-metaforen, men det kan virke som han vil fram til at musikken i filmen ikke er det eneste som gjør lyden annerledes, og at dialogen ikke hadde vært enklere å høre dersom Nolan og lydteamet hans mikset ned musikken.

- Det var en veldig, veldig radikal lydmiks. Jeg ble litt sjokkert da jeg innså hvor konservative folk er når det gjelder lyd. Fordi du kan lage en film som ser ut som hva som helst – du kan til og med filme på iPhone, og ingen kommer til å klage. Men hvis du mikser lyden på en bestemt måte, eller hvis du bruker visse underfrekvenser, blir folk brydd."

Annonse

Nolan mener det er frustrerende at filmskapere legger begrensninger på hva man kan gjøre med lydmiks, og forteller i boka at han har blitt glad i å bruke veldig lave frekvenser i lyden – så lave at de vanligvis blir automatisk fjernet av mikseprogrammet.

For undertegnede handler ikke denne "lyddebatten" om at jeg ønsker å begrense Nolans kunstneriske frihet. Filmskapere kan vektlegge forskjellig når de vil fortelle sine historier, men hvis dialogen i filmen har betydning for historien, burde publikum ha mulighet til å høre den.

Christopher Nolan har laget fantastiske filmer med spektakulære scener, men i de fire nyeste filmene hans er det til tider vanskelig å høre hva som blir sagt, og det tar meg som seer ut av opplevelsen. På samme måte er andre halvdel av Tenet og snøscenene i Inception vanskelige å følge fordi sekvensene følger et lag med menn med nokså like ansikter, og tidvis ansiktsdekkende hjelmer. Da er det tilnærmet umulig for meg å følge handlingen i filmen.

Nolans nyeste film, Tenet, går fortsatt på kino. Kjøp billetter her!

Annonse