Har Disney+ ødelagt The Simpsons, en gang for alle?

Filmweb
Publisert:
Sist oppdatert:

Jeg har fått nok av Disneys melking av min favorittfamilie på TV.

Annonse

The Simpsons er tidenes mest populære animasjonsserie, og har rullet og gått med varierende kvalitet og interesse helt siden 1989 i 33 sesonger bestående av totalt 711 episoder. Historiene om livet til de fargerike (først og fremst gule) innbyggerne i Springfield ble fort et globalt fenomen, og på 90-tallet virket det knapt som folk gjorde noe annet annet enn å si "eat my shorts" mens de gjorde "The Bartman".

På sitt aller beste var serien en banebrytende, annerledes og hysterisk morsom sensasjon av en komiserie, men etterhvert som tiden gikk bevegde flere av programmets sentrale manusforfattere seg videre til andre prosjekter, og sakte men sikkert begynte programmet en gradvis nedadgående kurve mot det The Simpsons er i dag: En irrelevant serie ingen bryr seg om lenger, og som gikk tom for gode ideer for omtrent 20 sesonger siden.

Den en gang så subversive humorserien har blitt tannløs og selvrepeterende.

Annonse

Crossovere ingen ba om

Etter streamingtjenesten Disney+ ble lansert i fjor, og alle episodene av The Simpsons ble tilgjengelig på nett, begynte Disney å produsere korte crossover-kortfilmer. Det har hittil gitt oss to totalt unødvendige og uinspirerte kortfilmer: Marvel-crossoveren The Good, The Bad, and The Loki og Star Wars-crossoveren The Force Awakens From Its Nap.

Kortfilmene er platte, umorsomme samlinger av vitser og referanser, nesten uten sammenhengende handling. Mini-episodene føles som de er skrevet på en halv dag av en forfatterstab som gleder seg til lunsj, bare for at Disney+ kan dra inn The Simpsons som merkevare hver gang de har lyst på presseoppslag for sin nyeste satsning

Som die-hard Simpsons-fan født på midten av 90-tallet har jeg i grunnen aldri ordentlig opplevd en tid der serien ennå var fresh og godt skrevet, og min første ordentlige introduksjon til The Simpsons var et bokssett med de 10 første sesongene jeg fikk til jul da jeg var 10-11 år gammel. På den tiden hadde serien for lengst begynt å tape seg, og var ikke akkurat et TV-program man diskuterte i skolegården.

Annonse

Patetisk prosjekt

På denne siden av 2000-tallet har The Simpsons vært ganske "meh", men selv synes jeg at serien er nokså ålreit frem til rundt sesong 20 (2008). Alt som kommer etter er ikke verdt å se, det finnes rett og slett mange langt bedre animerte humorserier å bruke tid på.

Sesong 30 hadde et greit respektabelt gjennomsnittlig seertall på 3 millioner, men likevel blekner det i forhold til antallet mennesker som "tunet" inn for å se serien i gamledager. Til sammenligning så 33 millioner amerikanere premieren på episoden "Bart gets an "F"" fra sesong 2 i 1990.

Da Disney kjøpte Fox, som produserer The Simpsons, begynte de et ganske patetisk prosjekt for å bl��se liv i serien med å kombinere karakterene i Springfield med karakterer fra noen av de utallige andre media-franchisene de eier.

Å spice opp The Simpsons med kjente navn og fjes er ikke noe nytt. Til den dag i dag virker det som kjendiser nærmest står i kø for å spille gjesteroller som seg selv. Noen ganger er stjernenes "celebrity cameos" ganske gøyale. Som regel er de ganske kleine, som da Mark Zuckerberg og Lisa Simpson stod på rulleskøyter sammen i 2010.

12. november feirer Disney seg selv og streamingtjenesten sin med noe de kaller Disney+ Day, en slags bursdag for nettsiden deres. Hipp hurra.

I den anledning slipper de The Simpsons in Plusaversary, en ny kortfilm som blir crossoveren over aller crossovere. I en pressemelding skriver de at kortfilmen handler om at Simpson-familien arrangerer en Disney+ Day-fest, og at alle er på gjestelisten. ALLE? Er de helt nødt?

På promoteringsbildet sitter Homer i Moe's bar og ...spiser peanøtter med Langbein, og jeg merker jeg ikke har hatt så lite lyst til å se noe på Disney+ som akkurat dette.

Kanskje det er på tide å trekke ut stikkontakten på respiratoren som holder The Simpsons i live? De (og vi) har måttet lide lenge nok nå.

Annonse