
Oscar-utdelingen flytter til YouTube
Hollywoods mest prestisjefylte kveld står foran en av sine største endringer noensinne.
Fra og med 2029 blir nemlig Oscar-utdelingen eksklusivt tilgjengelig på YouTube, og sier dermed farvel til tradisjonell TV etter over 50 år på amerikanske ABC. Det skriver The Guardian.
Den nye avtalen strekker seg til 2033 og gir YouTube globale rettigheter til hele Oscar-ballet. Det inkluderer ikke bare selve prisutdelingen, men også rød løper, behind the scenes, tilgang til Governors Ball og en rekke arrangementer og programmer gjennom året.
– Vi er begeistret over å inngå et flerfasettert globalt partnerskap med YouTube som det fremtidige hjemmet for Oscar-utdelingen og vårt helårige Academy-innhold, sier Academy-sjef Bill Kramer og president Lynette Howell Taylor i en felles uttalelse.
Videre understreker de at Akademiet i dag er en internasjonal organisasjon, og at samarbeidet vil gjøre det mulig å nå et langt større publikum verden over.
Satser internasjonalt – og digitalt
De siste årene har Oscar-akademiet jobbet målrettet for å fornye seg og åpne dørene bredere. Blant annet har stemmegiverkorpset blitt mer internasjonalt, og i dag kommer 21 prosent av medlemmene fra land utenfor USA.
YouTube-sjef Neal Mohan håper samarbeidet vil "inspirere en ny generasjon av kreativitet og filmelskere, samtidig som man forblir tro mot Oscar-utdelingens stolte arv". Han omtaler også Oscar-utdelingen som en av "våre essensielle kulturelle institusjoner".
Flyttingen skjer samtidig som YouTube stadig tar større plass i det amerikanske medielandskapet. Plattformen har hatt rekordhøye seerandeler i USA i år, og er fortsatt den mest sette strømmetjenesten - i en tid der tradisjonell TV sliter med å holde på publikum.
Ifølge Variety skal YouTube angivelig ha lagt over hundre millioner dollar på bordet for Oscar-rettighetene, og dermed parkert konkurrentene ABC/Disney, NBCUniversal og Netflix.

