Tilly Norwood
Foto: Xicoia

SAG-AFTRA langer ut mot "Tilly Norwood": – Ingen livserfaring, ingen følelser

Det amerikanske skuespillerforbundet har kommet med en offisiell uttalelse etter lanseringen av AI-genererte Tilly Norwood.

Annonse

Den digitale "skuespilleren" ble i helgen presentert under filmfestivalen i Zürich - og satte umiddelbart fyr på internett.

Bak kreasjonen står den nederlandske skuespilleren og gründeren Eline Van der Velden, som hevdet at flere byråer allerede er interessert i å representere figuren. Utsagnet har møtt kraftig motstand fra Hollywoods levende skuespillere - og nå også fra fagforeningen deres.

"For å være tydelig: 'Tilly Norwood' er ikke en skuespiller, men en karakter generert av et dataprogram som er trent på arbeidet til utallige profesjonelle kunstnere – uten deres samtykke eller noen form for kompensasjon, skriver SAG-AFTRA i uttalelsen.

Forbundet mener at figuren verken har livserfaring, følelser eller den menneskelige dimensjonen som gjør at publikum engasjerer seg. De anklager Van der Velden og selskapet hennes for å bruke stjålne prestasjoner, som både kan true arbeidsplasser og undergrave verdien av menneskelig kunstnerisk arbeid.

"Dette løser ingen problemer - det skaper problemet", understreker SAG-AFTRA.

For å se dette innholdet må markedsførings-cookies være slått på. Klikk her for å endre dine innstillinger.

Tilly er utviklet av talentbyrået Xicoia, en avlegger av Van der Verdens AI-produksjonsselskap Particle6. I et intervju med Broadcast International har nederlenderen forklart at målet er å gjøre AI-figuren til en internasjonal stjerne - på linje med Scarlett Johansson og Natalie Portman.

Til tross for massiv kritikk forsvarer Van der Velden fortsatt prosjektet. På Instagram skrev hun søndag at Tilly er ment som et kunstverk, ikke en erstatning for menneskelige skuespillere:

Annonse

"Til dere som har uttrykt sinne over skapelsen av min AI-karakter, Tilly Norwood: Hun er ikke en erstatning for et menneske, men et kreativt verk - et kunststykke. Som mange former for kunst før henne, vekker hun samtaler, og det viser i seg selv kreativitetens kraft.

Jeg ser ikke på AI som en erstatning for mennesker, men som et nytt verktøy - en ny pensel. På samme måte som animasjon, dukketeater og CGI åpnet for nye uttrykk uten å undergrave det virkelige skuespillet, gir AI oss en annen måte å forestille oss og skape historier på. Jeg er selv skuespiller, og ingenting - i hvert fall ikke en AI-karakter - kan ta fra oss håndverket eller gleden ved menneskelig framføring."

Følg oss for nyheter, konkurranser og tips om filmer og serier!
Annonse