Verden får ikke nok av norske vikinger
Selv mannen bak Norges kommende nye vikingopplevelse ble overrasket over hvor stor interessen er for våre røvende forfedre.
– Verden aldri går lei vikinger, sier Rasmus Ramstad, direktør for "The Viking Planet".
Det er Norges kommende nye vikingattraksjon, som åpner i juni.
Til helgen skal de aller siste filmscenene spilles inn på Tjøme – med scener av vikingskip og en ofring.
Allerede i boks er maleriske opptak fra Haugesunds-området, der Avaldsnes markedsfører seg som "Homeland of the Viking Kings".
I tiden nå
– Vikingfenomenet er kjempestort i hele verden. Enten det er i digitale medier som strømmetjenester og TV-kanaler, eller i form av vikingfestivaler, vikingmarkeder og vikingsamlinger der folk lever det ut. Det er en mye større bevegelse enn det jeg trodde da vi begynte å jobbe med dette, medgir Ramstad:
– Når du ser på "Game of Thrones", "Vikings" og "Thor" er vikinger mer i tiden enn noensinne.
Mens vikingstatistene i filmene er norske entusiaster, hentet man inn trioen Ross O’Hennessy, Murray McArthur og Wolfie Hughes fra nettopp "Game of Thrones" for å spille i kampscener.
Vikingportal
"Feel the viking rush", lyder forhåndsreklamen for det nye opplevelsessenteret. Der blir vikingene å oppleve utelukkende ved hjelp av ny teknologi.
– Alt vi presenterer er digitalt, i form av film, hologrammer og VR. Vi kaller det en portal til vikingtiden, der vikinger kan oppleves i sitt naturlige miljø, sier Ramstad – og får det et øyeblikk til å høres ut som en eksotisk, virtuell safari.
I den grad vikingkarakterene sier noe, er det på gammelnorsk.
Turistene kan velge mellom 11 språk, inklusive mandarin, å høre tekster om vikingenes levemåte og kultur på.
Prisbelønnet regissør
"The Viking Planet" åpner først i Oslo, i et 1.600 kvadratmeter lokale i Rådhusbuen. Til neste år følger Bergen og Haugesund, og de har kommet langt på vei mot å åpne dørene i engelske York og i Dublin.
– Vi er også i dialog med 10–20 europeiske og amerikanske byer, sier Ramstad om hvor "The Viking Planet" kan bli å se.
Om bord på vikingskuta har han blant andre filmregissør Erik Gustavson ("Telegrafisten", "Sofies verden", "Herman") som kreativ leder og regissør for filmene som skal vises.
Og det blir i litt av en kino, formet som en gigantisk vikinghjelm. Der vil opptak av vikinger i fri dressur, både i kamp og i fredelige sysler, bli å se i 360 grader rundt publikummerne inne i hjelmen.
Langskip-passasjer
For å være med på en annen vikingferd – i filmen "The Ambush", om bord i et langskip utenfor Vestlandet i år 860 – må publikummerne sette seg i en bevegelig stol og ta på seg VR-briller.
Da vil de gynge med bølgene, og leve seg inn i bakholdet. Men så går det galt, og de angrepne slår tilbake.
– Når de vil om bord, og hugger øksa i båtripen, så rugger det godt! Det blir intenst og spennende og realistisk, sier Ramstad om VR-filmen, produsert av Ridley Scotts filmselskap RSA Film og Dimension Studios.
– Det blir den første dramaproduksjonen i en nyskapende teknikk kalt volumetric 3D, der skuespillerne er filmet med 106 kameraer samtidig – som en 3D-figur.
Vil se ekte ut
Realisme har vært viktig for "The Viking Planet"-prosjektet, får NTB opplyst.
Mens filmene er en blanding av fiksjon og fakta, byr attraksjonen på fire andre, svært faktabaserte, interaktive opplevelser som tar for seg skip og navigasjon, kvinner i vikingtiden, religion og tro samt våpen og krig.
– Der jobber vi nært med historikere og vikingeksperter, som blant andre Kim Hjardar. Faktakunnskapen har vi tatt med inn i fiksjonsdelen, så hjelmer, våpen og skip skal være så korrekte som mulig, sier Ramstad, og lover en ekstra godbit.
– Hologramteknologi gjør at besøkerne skal møte en tredimensjonal konge som snakker til deg på gammelnorsk!
– Enestående
Ifølge Rasmus Ramstad finnes det ikke tilsvarende attraksjoner, uansett tema, noe annet sted i verden.
– Høsten 2017 gjorde vi mye research i Asia, USA og Europa, og sammensetningen av teknologi og opplevelser på denne måten har ikke vært gjort før. Det finnes VR-sentre, og noen runde kinoer, men å bringe dem sammen har ikke vært gjort før. hevder han.
Tidligere i år ble "The Viking Planet" presentert for internasjonale reisebyråer og -arrangører, forteller Ramstad. Som før han ga seg vikingene i vold var utdannet økonom med master i film/TV/reklame-produksjon fra USA, og jobbet i Warner Brothers før han var konsernsjef i Svensk Filmindustri i 15 år.