Action / Drama / Romantikk / Krigsfilm
Plakat for 'Pearl Harbor'

Foreløpig har ingen anmeldt Pearl Harbor
Premiere: 04.07.2001
Sjanger: Action / Drama / Romantikk / Krigsfilm
Produksjonsår: 2001

En søvnig søndagsmorgen i desember brølte japanske krigsfly over det paradisiske Hawaii i et overraskende angrep på den amerikanske flåtebasen Pearl Harbor. Skjebnedagen som brakte Amerika fra fredelig isolasjon til full krig er gjenskapt i denne storslagne episke beretningen om patriotisme, følelser og kjærlighet.

PEARL HARBOR fokuserer på begivenhetene rundt angrepet 7. desember 1941 og krigens innflytelse på to unge flygere Rafe McCawley (Ben Affleck) og Danny Walker (Josh Hartnett), som vokste opp som brødre og nå begge er piloter i den amerikanske hærs flyvåpen, og en vakker sykepleier (Kate Beckinsale). Det er en beretning om katastrofalt nederlag, heroisk seier, personlig mot og brennende kjærlighet, alt med det store krigsdramaet som bakgrunn.

Om produksjonen
Både produsenten Jerry Bruckheimer og regissøren Michael Bay er opptatt av historie, og begge er fascinert av hverdagshelter. Med hjelp fra Oscar-vinneren og forfatteren Randall Wallace har de klart å skape en beretning om vanlige mennesker i en uvanlig tid. Filmskaperne er raske med å påpeke at dette ikke er noen dokumentarfilm, men heller en hyllest til de menn og kvinner som omkom under 2. verdenskrig.

"Angrepet på Pearl Harbor var et vendepunkt i historien", sier Bruckheimer. "Det fremstår som en av Amerikas verste tragedier, men minner oss også om at vi kan reise oss fra asken og oppleve triumf. Skjønt dette er en film om vennskap og kjærlighet, er det først og fremst en alvorlig beretning om de menn og kvinner, militære og sivile, som gjennomlevde denne perioden. Pearl Harbor stålsatte det amerikanske folk. De var ikke forberedt på krig. Gutter ble menn over natten. Også japanerne kjempet for sitt fedreland", forklarer Bruckheimer. "Vi må ikke glemme at det var en oljeboikott av Japan og at de måtte gjøre noe drastisk. Som tilfellet er med mange militære ekspedisjoner, visste ikke de japanske soldatene hvor de skulle før de var underveis. Selv om vi ville lage en underholdningsfilm, ønsket vi også å fange ånden fra den tiden i håp om å hedre også våre fiender for deres mot."

Mange overlevende som besøkte filmsettet hadde aldri snakket om sine opplevelser tidligere. Noen hadde med seg sine barn og barnebarn. Stille begynte de overlevende å dele sin historie med filmfolkene, mange av dem unge statister som selv var inne til militærtjeneste. Kledd i fillete uniformer og ofte innsmurt med olje dannet de sirkel rundt de gamle veteranene og lyttet. "Vi kunne se voksne barn stå målløse mens fedrene deres fortalte," husker Bruckheimer.

For Randall Wallace var disse personlige anekdotene mer enn underholdning, de ble en slags historietime. "Pearl Harbor var ikke lenger bare en abstraksjon, det ble en historie med kjøtt og blod. Livet kan komme til deg på en uventet overveldende måte, og Pearl Harbor var en hendelse av ufattelige dimensjoner. Det er derfor beretninger om kjærlighet, offervilje og mot er så viktige for oss."

"Danny og Rafe er en blanding av mange personer", sier skuespilleren Ben Affleck. "Min rolle er f.eks. representativ for alt som kunne skje en mann i krigen. Han melder seg til US Army Air Corps og går deretter inn i det britiske Royal Air Force, som mange piloter fra nøytrale land gjorde. Han og Danny skyter ned flere japanske fly under angrepet på Pearl Harbor akkurat som to virkelige flygere gjorde, nemlig George Welch og Kenneth Taylor. De fikk godkjent seks av de 29 flyene som japanerne mistet i angrepet. I motsetning til disse to flygerne deltar flygerne i filmen også i Doolittle-raidet. Det er ikke noe juks i det. Jeg ville ikke tatt rollen hvis filmen hadde vært ren propaganda", sier Affleck. "Vi prøvde å være rettferdige. Japanerne blir framstilt som hederlige mennesker. De følte seg truet av USA og gjorde det de følte de måtte gjøre. Vi har et stort ansvar overfor alle involverte parter."

Rafes beste venn, Danny Walker, blir spilt av nykommeren Josh Hartnett. Han syntes å personifisere idealet på en ung soldat i 1940-årene. "Josh er stille men sterk. Han ligner de gamle Hollywood-legendene, en krysning mellom Gary Cooper og Montgomery Clift. Jeg vet ikke om det er fordi han er fra Minnesota i hjertet av Amerika, men han gir deg følelsen av at alt skal gå bra når han kommer inn i rommet. Han har en stor rolle, men vi visste han ville mestre den. Han er meget profesjonell til å være så ung", sier Bruckheimer. "Det er rart å tenke på at jeg ville vært en av de eldste flygerne i min skvadron", sier 22-årige Hartnett. "Min grandonkel var med under D-dagen som 19-årig offiser. De fleste av disse karene var yngre enn jeg er nå."

"Det var fantastisk å filme på Hawaii", sier Michael Bay. "Du sitter der og tenker på hvor du er og hva denne filmen betyr for så mange mennesker. Rett under regissørstolen min kunne jeg se merker i sementen etter kulene. Det var en ære å få filme akkurat der hvor det hendte." Bay fikk også tillatelse til å filme Arizona Memorial som ligger under vann. Intet annet filmteam har fått lov til det. "Pearl Harbors viktigste symbol er den sunkne "Arizona", sier Bay.

Ben Affleck
(Rafe McCawley) ble først kjent da han spilte i komedien "Chasing Amy". Han fikk en Oscar og en Golden Globe i 1998 for sitt først manus, "Den enestående Will Hunting", som han skrev sammen med Matt Damon. Han var med i superfilmen "Armageddon" og blant ensemblet i "Shakespeare in Love." Etter en rekke andre filmer dukker han snart opp i det psykologiske dramaet "Changing Lanes" sammen med Samuel L. Jackson. For tiden følger han i fotsporene til Alec Baldwin og Harrison Ford idet han spiller inn "The Sum of All Fears" om Tom Clancy-helten Jack Ryan.

Josh Hartnett
(Danny Walker) er et av Hollywoods heteste unge navn. Sin filmdebut hadde han i 1998 i "Halloween 20 år etter". Ellers hadde han en rolle i "The Virgin Suicides" av Sofia Coppola. Vi får snart se ham i "O", en moderne versjon av Shakespeares tragedie "Othello", og "Town and Country". I tillegg kommer han til å ha hovedrollen i den romantiske komedien "40 Days and 40 Nights" i regi av Michael Lemann. Hartnetts aller nyeste prosjekt er "Black Hawk Down" basert på Mark Bowdens bestselger.

Kate Beckinsale
Den britiske skuespillerinnen Kate Beckinsale (Evelyn Johnson) er i ferd med å skape seg et navn på begge sider av Atlanteren. Sin filmdebut fikk hun i Kenneth Branaghs "Stor ståhei for ingenting". I Norge er hun nok likevel mest kjent for sin rolle i den britiske komedien "Shooting Fish". Sist hadde hun hovedrollen i "Forgylte løfter".

Michael Bay
PEARL HARBOR er den fjerde regioppgaven Michael Bay gjør for produsenten Jerry Bruckheimer. Han høstet mange lovord fra kritikerne for debutfilmen "Bad Boys", men allerede året etter kom "The Rock" som ble en enda større kassasuksess enn debutfilmen. Inntektsmessig måtte imidlertid begge disse filmene se seg slått av "Armageddon. Den spilte inn hele 550 mill. dollar verden over. Bay begynte sin karriere i reklamefilm hvor han har høstet en rekke priser. Også musikkvideoer har han laget, for artister som Tina Turner, Lionel Richie og Meatloaf.

Randall Wallaces
første filmmanus "Braveheart" skaffet ham en Oscar og filmen ytterligere fire Oscar, bl.a. for beste film. Han har også skrevet, og i tillegg regissert og produsert, "Mannen med jernmasken". Egentlig er Wallace romanforfatter med fem bøker på samvittigheten.

Jerry Bruckheimer
er en av de mest suksessrike produsenter i filmhistorien. Med en total billettinntekt på over 11 milliarder dollar på sine filmer overgår han alle andre. Bruckheimer begynte sin karriere i fødebyen Detroit, men allerede før han fylte 30 år hadde han produsert Hollywood-filmer som "Mord, min skjønne!" og "Den amerikanske gigolo". Blant hans tidlige filmer var også "Flashdance" som forandret livet både for hovedrolleinnehaveren Jennifer Beals og for Bruckheimer selv, og som førte ham sammen med produsenten Don Simpson, hans partner for de neste 14 årene. Karakteristisk for Bruckheimers filmer er at de har gjort flere skuespillere til publikumsmagneter og pengemaskiner, som Eddie Murphy i "Beverly Hills Purk" og Tom Cruise i "Top Gun". De seneste filmene fra Jerry Bruckheimer har føyd seg pent inn i rekken av publikumssuksesser: "Gone in 60 Seconds", "Enemy of the State" og "Coyote Ugly". I produksjon nå er komedien "Down and Under" og actionthrilleren "Take Down".