Kokken, tyven, hans kone og hennes elsker
Gi din vurdering:
Anmeldelser
Loading...
Kokken, tyven, hans kone og hennes elsker er en svart parabel om makt og kunst, kannibalisme, fornedrelse, bedrageri, sex og død. Gangsterlederen Albert har gjennom utpressing lykkes i å bli eier av en gourmet restaurant. Han har så godt som ingen gastronomisk og kulturell dannelse eller innsikt i det sosiale livs finesser. "Uansett hva man spiser, så ender det likevel opp som dritt," sier han.
Men dette hindrer ham ikke fra hver kveld å holde hov ved ett langbord i restauranten, omgitt av sine lakeier og den evig fornedrede konen Georgina. Den eneste som kan by Albert motstand er Richard, restaurantens kjøkkensjef. Dennes eksklusive kunnskaper er nøkkelen til restaurantens fremgang, og han kan derfor ikke unnværes.
Når Georgina en kveld får blikkontakt med bokhandleren Michael og nesten umiddelbart innleder et hemmelig forhold til ham, ser Richard sjansen til å undergrave Alberts stilling gjennom å beskytte de elskende. Kokken regisserer altså hele handlingsforløpet: Tyven blir kannibal, kona morder og elskeren ender opp som velkrydret middag.
Ingen forblir likegyldig og uberørt av Kokken, tyven... "Rå, ekkel, vulgær, voldelig, ufin, grovkornet, grusom, kvalmende, motbydelig og smakløs" er adjektiver som ble registrert i en enkelt omtale i Bergens Tidende. Colette Mazabrard uttrykte seg litt mer subtilt i sin artikkel i "Cahiers du Cinema" med tittelen "La culture et le bouillond" (kulturen og buljongen). "Hvis man tar hans prosjekt på alvor, ser man i beste fall en svindler, i verste fall en foraktens og obskønitetens filmskaper," skrev hun.
I Kokken, tyven, hans kone og hennes elsker leker Greenaway først og fremst med farger. Hvert rom bades i en bestemt farge, og blir slik et eget univers. Et annet typisk Greenaway-trekk er de utallige henvisningene til kunsthistorien, filosofien, bibelen, litteraturen, musikken, arkitekturen og andre filmer. I så måte er Kokken, tyven , hans kone og hennes elsker en meget typisk Greenaway-film.