Mangler plakat

Halvveis til Haugesund

6 år
1 t. 11 min.
Komedie
Du må velge kinosted for å se visninger.
Annonse

Gi din vurdering:

Anmeldelser

Loading...

Foreløpig har ingen anmeldt Halvveis til Haugesund
Premiere: 30.09.2016
Sjanger: Komedie
Manus: Erling Dokk Holm, Harald Østgård Lund
Nasjonalitet: Norge
Aldersgrense : 6 år
Språk: Norsk
Produksjonsår: 1997
Distributør: Norsk Filmdistribusjon

Punkrockeren Otto har fått et spilleoppdrag i Haugesund, hans første på en god stund. Han legger avgårde fra Oslo i sin Opel Diplomat, men på vei gjennom Telemark finner han ut at kartboken ikke er til særlig hjelp ettersom den mangler flere sider, dessuten blir han bare forvirret av alle de ukjente navnene på veiskiltene. På veien plukker han opp Farida, en ung dame som driver et slektgranskingsbyrå. Ikke at det hjelper noe særlig, hun villeder ham langt innover på bygdelandet, der folks viktigste gjøremål er å spise fårikål og mekke på AmCars, og der de definitivt ikke spiller punkrock.

Innhold: Musikeren Otto får en dag en telefon fra Haugesund og tilbud om en spillejobb. Han får bilen ut av stampen og legger i vei. I Telemark møter han en ung dame som innbiller ham at Haukelifjell er stengt, og at derfor han like godt kan kjøre henne et annet sted. Imens fatter Amcar-klubben på Bø interesse for V8'ern i bilen hans. "Det er et helvete å ikke ha bil i Telemark, men det kan og væra tvert om"... (Fra Filmtilsynet)

Dagbladet (22. august 1997, Liv Jørgensen): Mye å humre over her... De to hovedrolleinnehaverne debuterer med hell, i likhet med regissøren. Det må likevel sies at et galleri av bygdetyper gjør en kraftinnsats på vegne av filmen. Kanskje til og med for Telemark.

Aftenposten (12. september 1997, Lars Ditlev Hansen): Nå har det brede kinopublikum sjansen
til å bli med ut på tur. Det er en "road movie", inspirert av filmene til regissører som Jim Jarmusch og Kaurismäki-brødrene debutanten Harald Østgaard Lund har laget.



En roadmovie om en mann som ikke kommer seg over Haukelifjell.
---


"Det er eit helvete å ikkje ha bil i Telemark, men det kan og væra tvert om"

Den ambisiøse, men ikkje heilt suksessrike orgelfuzzrockaren Otto får ein dag telefon om spelejobb i Haugesund. Haugesund er jo berre ein stopp på veg til junaiten, så Otto betalar sin Opel Diplomat årgang 69 ut av stampen og legg i veg.

I Telemark plukkar han opp slektsgranskaren Farida, som klarar å overtyde han om at Haukelifjell er stengt for gjennomkøyring. Slik får ho skyss dit ho vil, men Otto mister vegen ein gong for alle. Det som skulle verte ei rask gjennomkøyring vert forkludra då ein lokal Amcar-klubb fattar interesse for motoren som skjuler seg under panseret på bilen hans: ein autentisk Chevrolet V8-motor.

I Halvveis til Haugesund bevitnar me eit underhaldande og ikkje så lite realistisk kulturkræsj mellom by og bygd. Gutta i Eagle Car Club demonstrerer korleis ein skal få tida til å gå i grisgrendte strok, med endelaus cruising i bilane sine. Der Otto fokuserar på eit mål som han ikkje når, har Amcar-entusiastane ei heilt anna instilling, nemleg at livet må nytas undervegs.

Regissør Østgaard Lund finansierte produksjonen ved å vinne ei konkurranse utlyst av Styringsgruppen for KULT-formidling ved å leggje fram eit filmprosjekt inspirert av antropologisk forskning rundt amcar-miljøet i Trondheim. Resultatet har vorte ein kultfilm om ein biltur som aldri tek slutt.

Kort: Orgelfuzzrockaren Otto er på veg frå Oslo til Haugesund for ein spelejobb. I Telemark vert reisa hindra av lokale krefter då Amcar-klubben på Bø fattar interesse for motoren i bilen hans. By og land møtest i denne kultklassikaren av ein norsk roadmovie.

Bergen Filmklubb
---


Musikeren Otto får en dag en telefon fra Haugesund om en spillejobb. Han får bilen ut av stampen og legger i vei. I Telemark møter han en ung dame som innbiller han at Haukelifjell er stengt, og at han like godt kan kjøre henne et annet sted. Imens fatter Amcar-klubben på Bø interesse for V8'ern i bilen hans. "Det er et helvete og ikke ha bil i Telemark, men det kan og væra tvert om"...
(Filmtilsynet)
---


PUNKROCK-LEGENDEN Otto, kjent for Ottos Speedway Action Organ, får sin første spillejobb på lang tid i Haugesund. Fordi han er ute av rytmen ligger han allerede i utgangspunktet et døgn etter skjema, og målet for reisen befinner seg et stykke utenfor hans territorium. Ottos bil, en Opel Diplomat bringer ham i riktig retning, rett vest. Alt ser ut til å gå strake veien, helt til han kommer til Telemark. Ikke bare er selve landskapet så knotete at veiene tvinges i alle himmelretninger, men det meste vrenges og vris i Telemark. Alle
Otto kommer i berøring med leder ham ut på blindveier, eller inn i rundkjøringer. Etter hvert kan heller ikke bilen hjelpe ham. Den går fra å være et middel til å bli et mål. Motoren, en ekte Chevrolet V8 viser seg å være ettertraktet vare i Telemark.

På veien plukker han opp en haiker som driver sitt eget high-tech slektgranskningsbyrå, Roots Research. Hennes befatning med Otto bidrar til at han ledes enda nærmere røttene, men ikke nærmere Haugesund. Som tidligere rockestjerne har han ambisjoner, og Haugesund er tross alt bare et stoppested på vei til New York.

(Haugesund 1997)
---


Møte med de ville i Telemark

Norske lavbudsjettfilmer har stort sett vært en tvilsom opplevelse. Desto gledeligere er det med roadmovien Halvveis til Haugesund fra regidebutanten Harald Østgaard Lund. Det har vært en lang og hard fødsel for filmen som gikk pengelens allerede i Telemark, og først nå fire år etter har den premiere. Punkrock-legenden Otto sitter blakk i Oslo og får sin første spillejobb på lang tid - i Haugesund. På hæla tidsmessig, begir han seg på vei mot målet i sin gamle Opel Diplomat før både han og bilen havarerer i indre Telemark, hvor han møter slektsforskeren Yasmin Syed. Ethvert forsøk på å begi seg videre ender bare i nye blindveier.

Harald Østgaard Lund er utvilsomt i et talent. Han har til tider laget en svært underholdende film om møtet mellom den urbane Otto og det nasjonale Telemark. Skuespillerprestasjonene er av blandet kvalitet, men Dalen Amatørteater og andre gjør en hederlig innsats. Svakheten ved filmen er at Harald Østgaard Lund har tatt ordet roadmovie litt for bokstavelig, og det blir til tider litt vel mye kjøring som hverken bringer Otto eller historien videre. Men bevares, Halvveis til Haugesund viser at det også i Norge er mulig å lage severdige lavbudsjettfilm

Geir Kamsvåg
Karakter 3
FilmMagasinet Nr.6 1997
---


Ute av stand til å komme ut eller vinne innpass, driver Otto rundt i Telemark hvor han kommer i kontakt med de fleste varianter av moderne bygdekultur, fra Eagle Am-car Club til Hardingfela. Men hans karriere som kirkeorganist i Eidsborg Stavkirke og lokal danseband-organist på Vinje Turisthotell tvinger ham ut på veien igjen - så langt den rekker...

Den fallerte punkrock-legenden Otto har etter lang tids lediggang fått en spillejobb i Haugesund med Ottos Speedway Action Organ. På veien kjører han gjennom Telemark. Det skulle han aldri ha gjort med en vaskeekte V8 Chevrolet-motor under panseret.

Han ligger allerede i utgangspunktet et døgn etter skjema. Haugesund befinner seg et stykke fra hans base i Oslogryta. Ottos bil, en Opel Diplomat, bringer ham i riktig retning, rett vest. Alt ser ut til å gå bra, helt til han kommer til Telemark. Ikke bare er selve landskapet så knotete at veiene tvinges i alle retninger; alt vrenges og vris i Telemark. Alle Otto kommer i kontakt med, leder ham ut på blindveier eller inn i rundkjøringer. Bilen kan etterhvert heller ikke hjelpe ham. Motoren, en ekte Chevrolet V8, viser seg nemlig å være ettertraktet vare i Telemark.

På veien plukker han opp Farida som driver sitt eget high-tech slektgranskningsbyrå, Roots Research. Hun bidrar til at han ledes nærmere røttene sine, men Otto slår likevel ikke helt rot. Som tidligere rockestjerne har han ambisjoner og Haugesund er bare et stoppested på veien til New York.

Warner Home Video
---


Road movie på norsk

Den avdankede punkrockeren Otto fra tjukkeste Oslo har vært arbeidsledig i lang tid. Nå har han endelig fått en spillejobb i Haugesund med sitt enmannssorkester, og han starter turen vestover i sin egen veteranbil. Otto tar veien gjennom Telemark - det skulle han aldri ha gjort.

Haugesund befinner seg et stykke fra Ottos base, Oslogryta, men bilen, en Opel Diplomat årgang 69, bringer ham i riktig retning. Alt ser ut til å gå bra, helt til han kommer til Telemark. Ikke bare er selve landskapet så knotete at veiene tvinges i alle retninger; alt vrenges og vris i Telemark. Alle Otto kommer i kontakt med, leder ham ut på blindveier eller inn i rundkjøringer. Dessuten rapper telemarkingene motoren, en ekte Chevrolet V8.

På veien plukker Otto opp Farida som driver sitt eget high-tech slektsgranskingsbyrå, Roots Research. Hun bidrar til at han ledes nærmere røttene, men Otto vil ikke se seg så mye tilbake. Som tidligere rockestjerne har han ambisjoner, og Haugesund er bare et stoppested på veien til New York.
Ute av stand til å komme verken ut eller vinne innpass, driver Otto rundt i Telemark hvor han kommer i kontakt med de fleste varianter av moderne bygdekultur, fra Eagle Am-car Club til Hardingfela.

Kritikerrost
Både regissør Harald Østgaard Lund og hovedrolleinnehaverne Geir Birk Nilsen (Otto) og Yasmin Syed (Farida) debuterer med glans i lavbudsjettfilmen "Halvvegs til Haugesund".

I avisene stod det å lese:
"Speisa og likandes" (VG), "En film som ruller av gårde med en fortellerglede og en sjarm som blir svært underholdende" (Arbeiderbladet), "Humor og nostalgi i en sjarmerende blanding" (Adresseavisen), "Halvveis til Haugesund byr på 71 minutter med film som er ulik all annen film du har sett. Og det er svært sjelden man finner like god grunn for å gå på kino og få tida te å gange". (Morgenbladet)

NRK2 2000
---