Plakat for 'Spider-Man'

Foreløpig har ingen anmeldt Spider-Man
Premiere: 28.06.2002
Sjanger: Eventyr / Komedie / Action
Regi: Sam Raimi
Produksjonsår: 2002

Peter Parker lever en anonym tilværelse hos sin kjære tante May og onkel Ben etter at han ble foreldreløs som liten. Han er en helt normal student, litt nerdete og med liten lykke hos jentene. Spesielt jenta han alltid har vært forelsket i, nabopiken Mary Jane Watson. Han bruker mye av fritiden sammen med bestevennen Harry Osborn, sønn av den styrtrike industrimagnaten Norman Osborn.

På en skoletur der Peter og klassekameratene besøker et laboratorium som driver banebrytende og eksperimentell forskning, blir Peter bitt av en genmanipulert edderkopp. Kort tid etter blir han uvel, men oppdager etter en lang natts søvn at han er i ferd med å utvikle en rekke uvanlige evner. Både ekstrem styrke, smidighet og en slags sjette sans som gjør at han både er i stand til å oppfatte mikroskopiske detaljer i omgivelsene, og på en slags underlig måte oppfatte fare før det faktisk skjer.

Peter forstår raskt at hans nye evner ikke bare er høyst uvanlige, de kan også bli profitable. Lei av å ha skrapet lommebok får han en ide. Han syr sammen en sjaskete drakt, og under aliaset "The Human Spider" stiller han opp i en brytekamp som han med sine nye evner vinner på rekordtid. Men arrangøren nekter å betale premiesummen. Han hevder at Peter vant for fort, og at det ett eller annet sted var noe juks og fanteri. Like etterpå har Peter muligheten til å stoppe en innbruddstyv som flykter fra arrangørens kontor. Men Peter gjør sitt livs feilgrep da han sint og hevnlysten nekter å stoppe tyven. Øyeblikk senere skjer tragedien - den samme tyven dreper hans kjære onkel Ben, og for Peter blir livet aldri det samme.

Som Spider-Man fakker Peter tyven, men det gir ingen tilfredsstillelse. Skyldfølelsen over at han ikke stoppet mannen tidligere og dermed reddet onkelens liv, kaster en tung skygge over Peters liv. Han husker en ting onkelen fortalte ham: "Med stor makt følger et stort ansvar." Peter gjør denne enkle setningen til sitt mantra, og bestemmer seg for å bruke sine krefter til å bekjempe kriminalitet.

Samtidig gjennomgår den stormannsgale forretningsmannen Norman Osborn (Dafoe), bestevennen Harrys far, noen forandringer på egen hånd. Hans firma Oscorp står i fare for å gå konkurs etter å ha mistet alle viktige kontrakter med den amerikanske hæren. Desperat etter å bevise sine oppfinnelsers fortreffelighet, utsetter Norman seg selv for et eksperiment som går forferdelig galt. Riktignok har det positive effekter så som økt intelligens og styrke, men samtidig har den godeste Osborn blitt schizofren. Og hans nye alter ego, Green Goblin, er intet mindre enn bankende gal. Med et formidabelt arsenal av våpen sørger den grønne gærningen for at Peter Parkers ed om å bekjempe kriminalitet og hjelpe uskyldige blir både farligere og voldsommere enn han kunne drømt om....

TOBEY MAGUIRE har vært skuespiller siden de tidlige tenårene, men det var først med sin imponerende rolletolkning i The Ice Storm at han ble anerkjent som et av de virkelig store nye talentene. Det har ført til roller i filmer som Ang Lees Ride With The Devil, Pleasantville, Curtis Hansons Wonder Boys og Siderhusreglene, og mindre gjesteopptredener i Fear And Loathing In Las Vegas og Woody Allens Deconstructing Harry.

KIRSTEN DUNST startet sin karriere med en liten rolle i New York Stories da hun var bare syv år gammel. En liten rolle i Forfengelighetens fyrverkeri er også verdt å nevne før hun fikk drømmerollen i En vampyrs bekjennelser der hun spilte mot Tom Cruise og Brad Pitt og nesten stjal showet fra de to superstjernene. Siden den gang har det meste gått hennes vei, og vi har sett henne i blant annet Little Women, Small Soldiers, Jumanji, Wag The Dog, Bring It On og The Virgin Suicides.

JAMES FRANCO er forholdsvis fersk i skuespillerfaget. Han filmdebuterte i 1999 med en rolle i Drew Barrymore-komedien Never Been Kissed. Det førte til en rolle i TV-serien "Freaks n Geeks" og roller i filmer som Whatever It Takes og If Tomorrow Comes. Han dukker snart opp som James Dean i en TV-film, og spiller mot Matt Dillon og Stephen Dorff i Deuces Wild og mot Robert De Niro i City By The Sea.

WILLEM DAFOE er blant Amerikas mest allsidige og egenrådige skuespillere. Han har en lang merittliste som blant annet inneholder roller i Platoon, Den engelske pasienten, Wild At Heart, Jesu siste fristelse, Mississippi i flammer, Født 4. juli, og American Psycho.

Regissør SAM RAIMI har oppnådd evig kultstatus for Evil Dead-serien som består av i alt tre filmer, The Evil Dead, Evil Dead II og Army Of Darkness. Sam Raimi er kjent for sin særegne visuelle stil, noe som sammen med en voldsom entusiasme var blant grunnene til at han ble valgt som regissør for Spider-Man. Raimi spiller imidlertid på flere strenger og har regissert helt annerledes filmer som westernfilmen The Quick And The Dead, kriminaldramaet A Simple Plan, baseballdramaet For Love Of The Game og thrilleren The Gift, skrevet av Billy Bob Thornton. Raimi er også produsent for TV-serier som "Xena: Warrior Princess" og "Hercules: The Legendary Journeys".

JOHN DYKSTRA er ansvarlig for de visuelle effektene i Spider-Man, og lover at de lenge etterlengtede scenene hvor Spider-man svinger seg i Manhattans betong-jungel skal by på noe vi aldri tidligere har sett. Når man ser på rullebladet hans forstår man da også at med hans erfaring ligger en del ferdigheter. Han har tidligere jobbet bl.a. på den første Star Wars-filmen, TV-serien "Battlestar Galactica" og filmene Lifeforce, Invaders From Mars, Batman Forever, Batman &sRobin og ikke minst Stuart Little. Det er det uhyre nitide og grensesprengende arbeidet med å lage den lille musen Stuart troverdig som fungerer som basis for hvordan man skal gjengi Spider-man i fri flukt gjennom Manhattan.

Tegneserien SPIDER-MAN (først og fremst kjent som Edderkoppen for norske lesere) debuterte i det amerikanske tegneseriemagasinet Amazing Fantasy utgitt av Marvel Comics i 1962. Det var den legendariske tegneserieforfatteren Stan Lee som skapte Spider-Man. Filmen tar utgangspunkt i hendelser beskrevet i denne aller første historien, men erkefienden Green Goblin (en av mange opp gjennom årene) dukket først opp i tegneserien i 1964. Det produseres fremdeles nye Spider-Man-historier og de gamle historiene kommer i stadig nye opplag etter hvert som nye generasjoner oppdager veggklatreren. Spider-Man har også vært en populær tegnet TV-serie, og vært gjenstand for TV-filmer som knapt står noe tilbake for Adam West og hans Batman i kategorien "camp".