Foreløpig har ingen anmeldt Geisha
Originaltittel: Memoirs of a Geisha
Skuespillere: Michelle Yeoh
Denne filmen om en japansk geisha inneholder noen få dramatiske scener, så som atskillelse av søsken og avstraffelse. Den får derfor 11-årsgrense.
Produksjonsår: 2005

"Min verden er like forbuden som den er skjør,
uten sine mysterier kan den ikke overleve."

I 1997 innbød forfatteren Arthur Golden sine lesere til en berusende og medrivende historie om en skjult verden i sin tiljublede roman Geisha. Den overveldende romantiske og episke fortellingen tilbragte to år på The New York Times' bestselgerliste, solgte i mer enn fire millioner eksemplarer på engelsk, og er blitt oversatt til 32 språk, inkludert norsk.

Nå har den Oscar-nominerte regissøren Rob Marshall (Chicago) og produsentene Lucy Fisher, Douglas Wick og Steven Spielberg, i samarbeid med en feiret internasjonal rollebesetning og et prisvinnende bak kamera-team, bragt denne hypnotiserende fabelen til kinoduken.

Historien åpner i årene før andre verdenskrig, i en mystisk og eksotisk verden som fremdeles fortryller, når et japansk barn blir tatt fra sin lutfattige familie for å jobbe som tjener i et geishahjem. Til tross for en svikefull rival som nesten klarer å knuse henne, blomstrer den unge jenta og blir den legendariske geisha Sayuri. Hun er vakker og kultivert, og Sayuri trollbinder de mektigste menn i hennes tid, men er hjemsøkt av sin hemmelige kjærlighet til den ene mannen som er utenfor hennes rekkevidde.

Nattens sommerfugler
Geisha har lenge vært skikkelser som har vært gjenstand for fascinasjon både i Japan og i resten av verden. I århundrer har de steget ut fra sine hjem ved solnedgang lik sommerfugler fra en kokong for en natts ferd gjennom flotte teselskaper. Sosiale anledninger har alltid vært en viktig del av japansk forretningsliv, og tilstedeværelsen av en geisha setter verten som kan koste på seg slike glamorøse ledsagersker i et godt lys.

En geisha er hverken hustru eller prostituert, men en artist som har som levebrød å underholde mektige menn. Orden "gei" betyr kunst på japansk. En geisha er en trenet danser, sanger og musiker, i tillegg til å være en vittig konversasjonspartner. Hun ler av klientens vitser - og avslører aldri hans hemmeligheter. Hun skaper drama ved et enkelt rapp med viften.

År fylt med hardt arbeid og selvdisiplin har transformert henne til dette forfinede vesenet, men under lagene av kimonostoff og den nøytraliserende masken av sminke, finnes alltid en kvinne av kjøtt og blod, med sin egen historie, skuffelser og drømmer. De hemmelighetene hun vokter mest varsomt, er de som står nærmest hennes eget hjerte.

Geisha-distriktene som er så levende beskrevet i Arthur Goldens roman eksisterer den dag i dag, og autentiske geisha fortsetter å underholde i elegante gamle tesalonger. De kler seg, steller seg og oppfører seg slik geisha har i århundrer. Kvinner som blir geisha er i dag gjerne tiltrukket av yrket gjennom en interesse for tradisjonell kultur, og blir ofte værende bare noen få år i faget. De var en gang i tiden sitt lands mest fasjonable kvinner, og de høyest aktede geisha var sin tids supermodeller, inntil "moderne" ble definert som "vestlig" i Japan.

Goldens historie starter i 1929, nær slutten på gullalderen for geisha. Den er fortalt som en fabel fra en verden i ferd med å forsvinne, og filmen er satt til et oppdiktet "hanamachi", eller geishadistrikt.

Når Sayuri trer inn i denne skjulte verdenen, blir hun lært at en geisha ikke er fri til å elske eller forfølge sin egen skjebne. Mentoren hennes, den legendariske geisha Mameha, forstår begrensningene i et intimt forhold til en spesiell beskytter eller "danna", og lærer Sayuri at hun må holde følelsene sine stramt i tømme. I motsetning til Sayuris utfordrende rival Hatsumomo, vet Mameha at en ekte geisha ikke kan tillate seg å gi etter for sitt begjær for noen mann.

Likevel klarer ikke Sayuri å glemme et øyeblikk av uventet godhet hun opplevde i ung alder. Det er et minne som skinner som en luftspeiling og gir henne næring gjennom år fylt av lidelse. Når hun ser tilbake på livet sitt, husker hun "en liten pike med større mot enn hun visste" og reflekterer, "dette er ikke minnene til en keiserinne, eller til en dronning. Dette er en annen form for minner."

ZIYI ZHANG imponerer stadig mer for hver rolle hun spiller og er i stand til å balansere en overjordisk eleganse med uvanlig intensitet. Hun spilte nylig i Flyvende dolker, der hun hadde rollen som en blind danser og kampsportutøver. Blant hennes andre filmer er 2046, Raccoon Palace, Jasmine Women, Hero, Purple Butterfly, Snikende tiger, skjult drage, Rush Hour 2 og The Road Home.

KEN WATANABE vakte enorm oppsikt som samurailederen Kasumoto i Tom Cruise-filmen The Last Samurai, og han ble da også belønnet med en Oscar-nominasjon. Han fikk også en Golden Globe-pris for det som var hans Hollywood-debut. Han var nylig å se i en annen stor Hollywood-produksjon, Batman Begins. Han er ellers kjent internasjonalt for sin innsats i Tampopo, og har spilt i en rekke japanske filmer og TV-serier.

MICHELLE YEOH spilte mot Ziyi Zhang i Snikende tiger, skjult drage, og har dessuten vært hardtslående Bond-pike i Tomorrow Never Dies. Hun har dessuten bak seg en lang rekke roller fra en mer enn 20 år lang karriere.

Regissør ROB MARSHALLs forrige film var den prisvinnende Chicago som fikk hele seks Oscar-priser, blant dem for beste film. Forut for denne gulljobben hadde Marshall regissert og koreografert TV-musikalen Annie som fikk 12 Emmy-nominasjoner.