Komedie / Drama / Fantasy / Romantikk
Plakat for 'Stranger Than Fiction'

Foreløpig har ingen anmeldt Stranger Than Fiction
Premiere: 26.12.2006
Denne filmen inneholder noen korte, men dramatiske skildringer av ulykker. Disse kan virke urovekkende på barn, og filmen får derfor 11-årsgrense.
Produksjonsår: 2006

Dette er historien om en mann som heter Harold Crick... og armbåndsuret hans. Harold Crick var en mann av uendelige tall, endeløse regnestykker og bemerkelsesverdig få ord. Og armbåndsuret hans sa enda mindre.

Fortelleren

En morgen begynner den tilsynelatende gjennomsnittlige og generelt ensomme ligningskontorarbeideren Harold Crick å høre en kvinnelig stemme beskrive hans minste lille handling, tanke og følelse - alarmerende presist. Harolds nøye organiserte liv snus på hodet av fortellerstemmen bare han kan høre, og når stemmen uttaler at Harold Crick står overfor sin snarlige død, innser han at han må finne ut hvem som skriver historien og at han må overtale henne til å forandre slutten.

Stemmen i Harolds hode viser seg å tilhøre den en gang så feirede, men nå nesten glemte romanforfatteren Karen "Kay" Eiffell, som sliter med å skrive slutten på det som meget vel kan bli hennes beste bok. Den eneste utfordringen som gjenstår er hvordan hun kan ta livet av hovedpersonen sin, men lite er hun klar over at Harold Crick lever i beste velgående og har et utmerket kjennskap til ordene hennes og planene hun har for ham. For å gjøre alt enda litt verre, har Kays forlegger sendt ut en hardbarket "assistent", Penny Escher, for å tvinge henne til å gjøre seg ferdig med romanen og gjøre ende på Harold Crick.

Desperat etter å ta kontroll over sin egen skjebne og unngå sin altfor tidlige død, søker Harold hjelp hos litteraturteoretikeren Jules Hilbert som foreslår at Harold kanskje kan endre skjebnen sin ved å gjøre om historien fra en tragedie til en komedie. Professor Hilbert ber Harold følge en av komediens mest elementære formler: En kjærlighetshistorie mellom to personer som hater hverandre. Forslaget hans fører til at Harold innleder en usannsynlig romanse med den frittenkende bakeren Ana Pascal.

Harold opplever for første gang ekte kjærlighet og et ordentlig liv, og blir overbevist om at han har unnsluppet sin skjebne nå som historien om ham ser ut til å ikle seg alle egenskapene som tilhører en komedie, der han ikke vil - eller kan - dø. Men Harold er ikke klar over at hovedpersonene i en klassisk Karen Eiffel-tragedie alltid dør i det øyeblikket de har mest å leve for. Harold og Kay befinner seg i uutforsket territorium når de hver for seg må måle verdien av et enkelt menneskeliv mot hva som kan komme til å bli et udødelig stykke kunst: En roman om liv og død - og skatt!

WILL FERRELL er først og fremst kjent for sine elleville komedier og store og mindre roller i filmer som Old School, Starsky &sHutch, Zoolander, Talladega Nights: The Ballad Of Ricky Bobby, Boat Trip, The Producers, Anchorman: The Legend Of Ron Burgundy, Wedding Crashers, de to første Austin Powers-filmene, Jay And Silent Bob Strike Back og Elf. Han har også spilt i Woody Allen-filmen Melinda And Melinda, Winter Passing og enkelte andre mer "seriøse" filmer.

MAGGIE GYLLENHAAL er blant annet kjent fra World Trade Center, Secretary, Trust The Man, Mona Lisa Smile, Paris je t'aime, 40 Days And 40 Nights, Donnie Darko, Adaptation, Casa de los Babys, Confessions Of A Dangerous Mind, Homegrown og Happy Endings.

DUSTIN HOFFMAN er en levende legende med to Oscar-statuetter bak seg, fra Kramer mot Kramer og Rain Man. Han er nominert ytterligere fem ganger for sine roller i Manndomsprøven, Midnight Cowboy, Lenny, Tootsie og Wag The Dog. Blant hans mange øvrige filmer kan vi nevne Little Big Man, I Heart Huckabees, Meet The Fockers, Runaway Jury, Finding Neverland, Alle presidentens menn, Papillon, Straw Dogs, Billy Bathgate, Sleepers, American Buffalo, Hook, Outbreak, Mad City, Ishtar, Maratonmannen, The Lost City, Sphere, Jeanne d'Arc, Hero, Straight Time, Dick Tracy og Moonlight Mile.

QUEEN LATIFAH er både hip hop-artist, TV-skuespiller, filmskuespiller, platemogul og entreprenør. Blant filmene hennes kan vi nevne Bringing Down The House, Chicago, Beauty Shop, Taxi, Barbershop 2, Jungle Fever, Set It Off, Brown Sugar, The Bone Collector og Scary Movie 3.

EMMA THOMPSON skulle være velkjent for de fleste med roller bak seg fra blant annet Stor ståhei for ingenting, Henry V, The Tall Guy, Impromptu, Primary Colors, Love Actually, Harry Potter og fangen fra Azkaban, Junior, Nanny McPhee, Fornuft og følelser, My Father The Hero, Howards End, Resten av dagen, Carrington, Peters venner, In The Name Of The Father, Maybe Baby og Judas Kiss.

Den tyske regissøren MARC FORSTER har tidligere laget Everything Put Together, Monster's Ball, Finding Neverland og Stay. Hans neste prosjekt er angivelig filmatiseringen av den afghanske suksessromanen Drageløperen, skrevet av Khaled Hosseini.