Mangler plakat

Fremmed ved sjøen

18 år
1 t. 37 min.
Drama / Erotikk / Thriller
Du må velge kinosted for å se visninger.
Filmen er tilgjengelig på streaming. Klikk her for å se hvor den kan streames.
Annonse
Plakat for 'Fremmed ved sjøen'

Anmeldelser

Loading...

Foreløpig har ingen anmeldt Fremmed ved sjøen
Premiere: 22.11.2013
Originaltittel: L'Inconnu du lac
Sjanger: Drama / Erotikk / Thriller
Nasjonalitet: Frankrike
Aldersgrense med begrunnelse: 18 år
Denne filmen er ikke sensurert, kun registrert hos Medietilsynet.
Språk: Fransk
Produksjonsår: 2013

I motsetning de øvrige mennene som gjester nudiststranda og stundom trekker til skogs for uforpliktende sex med nye bekjentskaper, er Franck på jakt etter kjærligheten.

Han forelsker seg i machomannen Michel, og i strid med fornuften vokser tiltrekningen når han oppdager at Michel har en voldelig side.

Terningkast 5 fra P2's Mørkets Opplevelser, Natt&Dag, Dagsavisen, P3 Filmpolitiet, BT, Adresseavisen, og en svært spekulativ(homofob??) 1'er fra Sunnmørsposten.....

P2's Mørkets Opplevelser sier: "En knallsterk fransk homsefilm er ukens høydepunkt"

---

Natt&Dag sier: "Fremmed ved sjøen er best som dramatisk erotikk og erotisk drama."

---

Dagsavisen/BA sier: "Absolutt ingenting er overlatt til fantasien i "Fremmed ved sjøen", men under den nakne og visuelt stiliserte overflaten er filmen også et dyptloddende psykologisk drama som bærer med seg et ekko av Alfred Hitchcock."

---

Adresseavisen sier: ""Fremmed ved sjøen" er på flere måter kraftig kost. Det er nok best å være forberedt på det. Om innholdet er drøye saker, er det måten historien fortelles på som gir raffinert fransk filmkunst. Filmingen av stranda, bruken av lyd og de til dels merkelige typene som befolker historien gjør filmen til en av de mørkeste og beste franske sommerfilmene på ganske lenge."

-----

BT mener dette: "En perle av et drama.
Alain Guiraudies "Fremmed ved sjøen" ble av de som så den trukket frem som en av festivalens beste filmer, men de fleste var samtidig overbevist om at en film med såpass drøye skildringer av sex mellom menn ville være nær sagt umulig å vise - enn si selge billetter til - på norske kinoer."

---

Dette mente Filmpolitiets Birger Vestmo om filmen fra Cannes-festivalen(til terningkast 5):
"Denne filmen får du ikke se på kino!
Festivalens første sjokkfilm kommer i sideprogrammet Un Certain Regard. Regissør Alain Guiraudie har laget L'Inconnu Du Lac (Stranger by the Lake), som er en original fransk thriller lagt til en strand for homofile nudister på cruising.

Cruising i denne betydningen er tilfeldige seksuelle møter i skogen ved stranda. Og Guiraudie legger ingen demper på skildringen av disse.

Denne filmen byr nemlig på hard homseporno i flere varianter. Det kan virke spekulativt, men gir faktisk historien en troverdighet som høyner kvaliteten.
Franck (Pierre Deladonchamps) oppsøker nudiststranda for å sole seg, snakke med andre menn og ha sex med dem blant trær og busker.

Her forelsker han seg i Michel (Christophe Paou), en kjekk, muskuløs og potensielt farlig mann. Franck er klar over faren ved forholdet, men velger å leve ut lidenskapen på tross av det han vet.

I tillegg innleder han et varmt vennskap til Henri (Patrick d'Assumcao), en middelaldrende heterofil mann som slår seg til ved siden av nudistdelen av stranda og bare trenger noen å snakke med.

Regissør Guiraudie viker befriende nok unna typiske stereotyper i skildringen av dette miljøet. Her er ingen utagerende rosahomser, men vanlige menn.

Både Pierre Deladonchamps og Christophe Paou spiller godt og troverdig i sine roller, der begge figurene er på jakt etter noe som kan tilfredsstille dem, selv om de har noe ulike mål.

Det er interessant å se styrkeforholdet dem imellom, der Franck er den underdanige, mens Michel er alfahannen som utgjør en truende kraft. Dessuten er dialogen mellom Franck og Henri befriende åpen og ærlig, og gir innsikt i deres personligheter og historien som utspiller seg på stranda.

Det er ikke til å unngå at sexscenene er det som vekker mest oppsikt i filmen. Det er kanskje ikke ofte at homseporno filmes i nydelig cinemascope. Og kanskje går regissøren for langt her.

Men samtidig er disse scenene med på å gjøre det tydelig for oss hvorfor Franck er villig til å løpe risikoen som forholdet til Michel utgjør.

Han har nemlig en mørk side, som jeg ikke avslører her, i fall du en gang skal se filmen. De har en gjensidig attraksjon som resulterer i intens kjønnslig omgang, og gjør Franck blind for trusselen."

-----

Summertime. A cruising spot for men, tucked away on the shores of a lake. Franck falls in love with Michel. An attractive, potent and lethally dangerous man. Franck knows this, but wants to live out his passion anyway.

----

Vi sakser fra TimeOut New York, som skriver dette fra Cannes-festivalen:

"Now for a virtuoso of another sort: A bevy of Twitter responders pointed me to the final film of my second day in Cannes, Alain Guiraudie's transgressive and transcendent Un Certain Regard entry Stranger by the Lake. Guiraudie is unfortunately little-known stateside beyond a devoted few, and it's doubtful this mesmerizingly odd mix of queer-culture ethnography and Hitchcockian thriller will win him many converts. Consider that a wholehearted recommendation.

As in The Past, location is key: The entire film takes place by a shimmering summer lake—an Edenic haven for gay and curious males of all shapes and sizes to lie around nude and sneak off into the nearby whispering woods for sex. Our lead is the beautiful, swimmer's-bod buff Franck (Pierre Deladonchamps), who struts around with genial confidence. He's not one of those pretty boys who will avoid anyone plus size, but though he strikes up an easy friendship with the lonely, obese Henri (Patrick D'Assumçao), Franck's eye and libido are more tickled by the '70s porn mustache-sporting Michel (Christophe Paou). The only potential problem? One evening, Franck witnesses Michel drowning one of his conquests, which he discovers does little to negate his attraction.

Plenty of gay-themed films have included murder as a plot point; William Friedkin's loathsome Cruising made an early-AIDS-era spectacle of the small divide separating loving and life-ending penetration. What distinguishes Guiraudie's approach is his keen eye for queer conduct and comportment: He spends most of the first half-hour acclimating us to the movie's microcosmos—a libidinally unashamed world of charged gazes, full-frontal displays, and open-air eroticism—before seguing into a deeply unsettling exploration of infatuation.

Go in aware that much of the sex is unsimulated, then revel in the ways Guiraudie uses his rigorous perspective, in addition to an always gorgeously-composed widescreen frame, to normalize behavior that is anathema in polite society. (It's little surprise that the work of Georges Bataille is one of the director's acknowledged influences.) But also go in knowing that there are very real, very potent emotions underlying every action, be it an explicit sex act, a lingering embrace, or a horrible realization that meting out death does not necessarily preclude love.