Foreløpig har ingen anmeldt The Devil Wears Prada
Premiere: 06.10.2006
Sjanger: Komedie
Aldersgrense med begrunnelse: Tillatt for alle
Denne filmen inneholder ingen scener som antas å kunne skade de minste.
Produksjonsår: 2006

I New Yorks heftige moteverden der modellene blir stadig tynnere og en "bad hair day" kan ta knekken på en karriere, er Runway Magazine å betrakte som Den hellige gralen. Styrt med nydelige manikyrhender tilhørende Miranda Priestly (Meryl Streep)- moteverdenens mektigste kvinne - er Runway en fryktet gapestokk for alle som vil være noe innen moteindustrien

For å gjøre Runway til New Yorks motebibel - og dermed også resten av verdens motebibel - har ikke Miranda latt noe stoppe henne underveis... inkludert en lang rekke assistenter som ikke dugde. Det er en jobb intet menneske med selvrespekt kan overleve, og likevel er det en jobb en million unge kvinner i New York ville drepe for.

Stillingen som Mirandas assistent kan sprenge dørene åpne for Andy Sachs (Anne Hathaway) som nettopp er ute av college. Hun er mer trist collegepike enn haute couture og står ensom blant den lille armeen av strebere som jobber i Runway - syltynne motedivaer som klikker med stilletthælene gjennom gangene i magasinets hovedkvarter på Manhattan. Men når Andy kommer for å søke jobben oppdager hun snart at å klare seg i denne industrien fordrer mer enn pågangsmot og ambisjoner.

Og den virkelige testen står foran henne i Prada fra topp til tå.

Miranda kan snurre moteverdenen som en basketball, men har et svare strev med å finne og beholde en dyktig assistent. Andy er fullkomment feil for jobben, men hun har noe ingen av de andre har - hun nekter å mislykkes.

For å bli den perfekte assistenten må Andy gjennomgå en forvandling i Mirandas bilde. Snart, til kjæresten Adrians forferdelse, kan hun matche de beste av de beste i moteindustrien og aldri mer forveksle Dolce med Gabbana. Men jo mer av livet hun ser gjennom Mirandas øyne, jo mer begynner hun å innse at Mirandas verden er fantastisk, men ensom - og at suksess iblant kan kreve store ofre - men til hvilken pris?

The Devil Wears Prada er basert på en bestselgende roman skrevet av Lauren Weisberger, som har tilbrakt seks måneder på topplisten i The New York Times og er oversatt til 27 språk.

MERYL STREEP har vunnet Oscar to ganger og er nominert hele 13 ganger og er kjent fra blant annet Kramer mot Kramer, Sofies valg, Den franske løytnantens kvinne, The River Wild, TV-serien Holocaust, The Hours, Adaptation, Mitt Afrika, Plenty, Åndenes hus, Death Becomes Her, Broene i Madison County, Jerngress, Silkwood, Heartburn, Manhattan, Hjortejegeren, Marvin's Room, One True Thing, Prime, She-Devil og The Manchurian Candidate.

ANNE HATHAWAY har vi tidligere blant annet sett i Brokeback Mountain, The Princess Diaries 1 og 2, Nicholas Nickleby og Ella Enchanted.

STANLEY TUCCI er blant annet kjent fra Lucky Number Slevin, The Terminal, Shall We Dance, Spin, Maid In Manhattan, Road To Perdition, A Life Less Ordinary, Men Of Respect, Kiss Of Death, Pelikanrapporten, Mrs. Parker And The Vicious Circle, Beethoven, Slaves Of New York og TV-serien Murder One. Han har også regissert filmene Big Night, The Impostors og Joe Gould's Secret som han også spiller i.

EMILY BLUNT er forholdsvis ukjent, enn så lenge, med noen få TV-roller bak seg.

ADRIAN GRENIER er mest kjent fra HBOs TV-serie Entourage, men har spilt i en del filmer, blant dem Artificial Intelligence: AI, Hart's War, Anything Else og Cecil B. Demented.

Regissør DAVID FRANKEL har regissert suksesser for betal-TV-kanalen HBO - Sex og singleliv, Entourage og Band Of Brothers. Han har også regissert filmen Miami Rhapsody og noen andre TV-serier.