Million Dollar Baby

Million Dollar Baby

2 t. 14 min.
Plakat for 'Million Dollar Baby'

Foreløpig har ingen anmeldt Million Dollar Baby
Premiere: 11.02.2005
Denne filmen viser vennskapsforholdet mellom en eldre trener og et kvinnelig boksetalent. Skildringen av en dramatisk nedslagning i bokseringer og filmens alvorlige moralske dilemma gjør at filmen får 15-årsgrense.
Produksjonsår: 2004
Distributør: SF Norge

Clint Eastwood står for regi og spiller mot Hilary Swank og Morgan Freeman i et sterkt drama som vant fire Oscar inkl. for beste film og regi i 2005.

Frankie Dunn (Clint Eastwood) har trent opp flere fantastiske utøvere gjennom et langt liv i bokseringen. Det aller viktigste han lærer sine boksere er leksen som også styrer hans eget liv: Fremfor alt annet, beskytt alltid deg selv først. For etter at Frankie mistet all kontakt med sin eneste datter, har han ungått å inngå nære relasjoner til andre mennesker. Hans eneste venn Scrap (Morgan Freeman), en tidligere bokser som driver Franks treningsstudio, vet at Frank bak sitt tøffe ytre, er en mann som de siste 23 årene har besøkt kirken. For å få tilgivelse for det som fortsatt heger over ham.

En dag møter Maggie Fitzgerald (Hilary Swank) opp i Franks boksestudio. Hun har allerede kommet langt, og har en styrke få andre boksere er i besittelse av. Hun vet hva hun vil, og er villig til å gjør alt for å nå sitt mål. Så langt har hun klart seg på rått talent, tydelig fokusering og enorm viljestyrke. Nå trenger hun bare en som tror fullt og helt på henne, og er like lysten som henne på å gjøre henne enda bedre.

Det siste Frankie trenger er et slikt ansvar. Samtidig frykter han at hun ikke lenger har aldren på sin side. Dessuten trener han ikke jenter. Men når Maggie viser seg å være urokkelig i troen på et samarbeid har ikke Frankie noe valg. Sammen tar de fatt på en kamp som krever mer hjerte og mot av dem en de noen gang kunne tenke seg.

Million Dollar Baby fikk prisen for beste regissør (Clint Eastwood) og beste hovedrolle (Hilary Swank) under Golden Globe i 2005. Den vant Oscar for beste film, beste regi, beste kvinnelige hovedrolle og beste mannlige birolle i 2005.

Profil: Clint Eastwood f. 1930, USA
Eeastwood startet som skuespiller allrede på 50-tallet og ble for alvor kjent som tøff spagettiwestern-helt i 1964-65 med filmer som "Den gode, den onde og den grusomme" og "For en neve dollar". Han er også kjent for sin rolle som "Dirty Harry" og ikke minst filmer som "Flukten fra Alcatraz", "Unforgiven" og "Broene i Madison County". Han har siden 70-tallet også regissert seg selv i mange filmer, og utviklet seg til å bli en betydningsfull leverandør av sterke og viktige amerikanske produksjoner. Clint Eastwood fikk Oscar for beste film med "Unforgiven" og instruerte Sean Penn til prisen for beste mannlige skuespiller i sin film fra 2004, "Mystic River".

Presseklipp:
6 - "Eastwoods Mesterverk" -Aftenposten
6 - "Glitrende, etisk og ekte" -VG