Harry Potter og fangen fra Azkaban

2 t. 22 min.

Foreløpig har ingen anmeldt Harry Potter og fangen fra Azkaban
Premiere: 11.06.2004
Originaltittel: Harry Potter and The Prisoner of Azkaban
Nasjonalitet: Storbritannia, USA
Denne tredje filmen om Harry Potter inneholder mange mørke scener hvor hovedpersonen blir hjemsøkt av truende skikkelser og er utsatt for fare. Disse hendelsene foregår imidlertid i en kjent eventyrverden. Dessuten har hovedpersonen og hans hjelpere tidligere vist at de behersker farene de utsettes for. Filmen får derfor 11-årsgrense.
Produksjonsår: 2004
Distributør: Norsk Filmdistribusjon

I det tredje, trolske eventyret om Harry Potter følger vi ham på jakt etter hemmeligheten om sin egen fortid. Han får ny kunnskap om foreldrene sine når trollmannen Sirius Svaart nærmer seg Galtvort med skumle hensikter.

Harry fyller 13 år, og han skal begynne i tredje klasse på Galtvort høyere skole for hekseri og trolldom. Før han kommer så langt bruker han trollmannskraften til å blåse opp bistre tante Maggen. Dermed bryter Harry med regelverket til Magidepartementet. Han rømmer hjemmefra og venter å bli utvist fra skolen. Isteden møter han selve magiministeren, som synes Harrys regelbrudd er en bagatell i forhold til at en av de mest beryktede fangene på fengselsøya Azkaban er på flukt. Rømlingen er trollmannen Sirius Svaart, som tilhører den svarte magisiden. Han er antagelig ute etter Harry, som i sitt første leveår overlevde den mektige trollmannen Voldemorts angrep som drepte begge foreldrene hans. Derfor mener magiministeren at det eneste sikre stedet for Harry er Galtvort. Uheldigvis er de sjelesugende desperantene, voktere på Azkaban, kommet for å beskytte Harry og de andre elevene mot Svaart. Remus Lupus d.y., den nye læreren i Forsvar mot svartekunster, viser Harry hvordan han skal verne seg mot desperantenes lammende makt. Tross deres truende nærvær tyder mye på at Svaart nærmer seg. Harry trenger mye mot, magiske evner og solide venner for å avsløre sannheten om Svaart og hans forbindelse til Harrys fortid.

Alfonso Cuarón
(regi)
Oscar-nominerte Alfonso Cuarón (beste originalmanus for "Og mora di også", 2001) har overtatt regiansvaret for Harry Potters eventyr etter Chris Columbus. Meksikaneren Cuarón debuterte som Hollywoodregissør med "Den lille prinsessen" (1995), som fikk to Oscar-nominasjoner. Hans neste film var en modernisering av Charles Dickens-klassikeren "Store forventninger" (1998), med Ethan Hawke og Gwyneth Paltrow.

Daniel Radcliffe
(Harry Potter)
En stadig mer erfaren Daniel Radcliffe er nok en gang Harry Potter, en rolle han gjorde til sin egen etter innsatsen i den første filmen. Daniel konkurrerte med flere tusen andre håpefulle gutter om å få drømmerollen, og idet han møtte opp til prøvespilling var det ingen tvil: Han var født til å spille Harry, mente Chris Columbus, regissør for "Harry Potter og de vises stein" og "Harry Potter og mysteriekammeret".
Daniel dukket første gang opp i BBCs versjon av "David Copperfield" (1999), Charles Dickens' udødelig historie om gutten som lykkes mot alle odds. Der spilte Daniel mot blant andre Dame Maggie Smith, som også er Minerva McSnurp, inspektør og leder for Griffinghuset på Galtvort.

Rupert Grint
(Ronny Wiltersen)
Rupert Grint er igjen Harrys beste venn og den yngste i den store, rødhårete flokken av Wiltersengutter. Den første filmen om Harry var Ruperts debut som skuespiller. Etterpå har han rukket å spille mot Simon Callow og Stephen Fry i Peter Howitts "Thunderpants" (2002). Før han ble Ronny Wiltersen, spilte Rupert i en rekke skoleoppsetninger og lokale teaterstykker.

Emma Watson
(Hermine Grang)
I likhet med Rupert Grint var også Emma Watson filmdebutant i den første Harry Potter-filmen. Hun fikk god mottakelse som den kunnskapsrike, snusfornuftige venninnen til Harry og Ronny. Emma har ikke mye til felles med rollefiguren sin, og bruker mer tid på idrett enn bøker.

Gary Oldman
(Sirius Svaart)
Sid Vicious, Lee Harvey Oswald, Dracula. Gary Oldman spiller på et stort register, men har en svakhet for mørkere roller. Han befestet posisjonen umiddelbart da han tolket den myteomspunne punkeren Sid Vicious i "Sid and Nancy" (1986). Oldman fikk et stort amerikansk publikum da han ga liv til Lee Harvey Oswald i Oliver Stones Kennedyfilm "JFK - saken fortsetter" (1991). Siden var han grøssende god i Francis Ford Coppolas "Bram Stoker's Dracula" (1992) og brutal narkolanger i "True Romance" (1993). Oldman har de siste årene hatt skurkeroller i "Det femte element" (1997), "Air Force One" (1997), "Lost in Space" (1998), "Kandidaten" (2000) og "Hannibal" (2001).

Michael Gambon
(Albus Humlesnurr)
Michael Gambon overtar som den vise rektoren på Galtvort etter Richard Harris, veteranen som døde i 2002. Gambon er en av Englands mest anerkjente teaterskuespillere, med over 40 års erfaring på de skrå bredder. På filmduken er han kjent fra Peter Greenaways "Kokken, tyven, hans kone og hennes elsker" (1989), Stephen Frears' "Mary Reilly" (1996), Tim Burtons "Sleepy Hollow" (1999) og Robert Altmans Oscar-vinner "Gosford Park" (2001).