Foreløpig har ingen anmeldt Harry Potter og Halvblodsprinsen
Premiere: 17.07.2009
Originaltittel: Harry Potter and the Half-Blood Prince
Sjanger: Eventyr / Familiefilm
Manus: Steve Kloves
Nasjonalitet: Storbritannia, USA
Denne Harry Potter-filmen inneholder nifse scener og faretruende skikkelser. Filmen får derfor 11-årsgrense. Til tross for et kjent univers antas flere sekvenser å virke skremmende på underårige, derfor fraråder Medietilsynet filmen barn under 11 år.
Produksjonsår: 2008
Distributør: Norsk Filmdistribusjon

Fyrst Voldemorts gjenkomst har rystet Galtvort helt ned til grunnvollene, og skolen er ikke lenger noe fristed fra farer. Harry Potter må igjen være rektor Humlesnurrs mest lojale våpendrager i konfrontasjon med mørke makter.

Med fornyet kraft på grunn av Voldemorts gjenkomst, skaper Dødseterne kaos blant både gomper og trollmenn, og Galtvort er ikke lenger det sikre fristedet skolen en gang var. Harry mistenker at trusselen til og med finnes innenfor skolemurene, men Humlesnurr er mer opptatt av å forberede Harry på det endelige oppgjøret som kan komme raskt. Rektor trenger Harry for å finne løsningen som kan bryte ned Voldemorts forsvarsverker. Den som sitter med nøkkelinformasjonen er Galtvorts tidligere lærer i eliksirer, Horatsion E. F. Snilehorn. Humlesnurr overtaler sin gamle kollega til å gjenoppta lærergjerningen med lovnad om større kontor og høyere lønn - og muligheten til å undervise den berømte Harry Potter.
Imens angripes elevene av en ganske annen fiende når tenåringshormonene raser langs festningsvollen. Harrys vennskap med Gulla Wiltersen vokser til noe mer, men kjæresten Tommy Ding står i veien, for ikke å glemme storebroren hennes, Ronny. Han har egne romantiske forviklinger, for Lavendel Bruun har bestemt at Ronny er den rette for henne. Og så er det Hermine, som koker av sjalusi, men som er fast bestemt på å holde følelsene skjult. En eske sjokolade dynket i kjærlighetseliksir havner hos feil person og forandrer alt.
Mens romantikken blomstrer, er det én elev som isolerer seg. Han har besluttet å sette et mørkt preg på begivenhetene. Det er kjærlighet i lufta, men tragedien venter i horisonten, og kanskje blir Galtvort aldri mer den samme.

Daniel Radcliffe
(Harry Potter)
Daniel Radcliffe tolker Harry Potter for sjette gang. Daniel konkurrerte med flere tusen andre håpefulle gutter om å få rollen i den første filmen. Idet han møtte opp til prøvespilling var det ingen tvil: Han var født til å spille Harry, mente Chris Columbus, regissør for ?Harry Potter og de vises stein? og ?Harry Potter og mysteriekammeret?.
Daniel dukket første gang opp i BBCs versjon av ?David Copperfield? (1999), Charles Dickens' udødelig historie om gutten som lykkes mot alle odds. Der spilte Daniel mot blant andre Dame Maggie Smith, som også er Minerva McSnurp, inspektør og leder for Griffinghuset på Galtvort.

Rupert Grint
(Ronny Wiltersen)
Rupert Grint er Harrys beste venn og den yngste av de rødhårete Wiltersenguttene. Den første filmen om Harry var Ruperts debut som skuespiller. Etterpå har han spilt mot Simon Callow og Stephen Fry i Peter Howitts ?Thunderpants? (2002) og mot Julie Walters i Jeremy Brocks ?Driving Lessons? (2006). (Julie Walters spiller for øvrig Molly Wiltersen i Harry Potter-filmene.) Før han ble Ronny Wiltersen, spilte Rupert i en rekke skoleoppsetninger og lokale teaterstykker.

Emma Watson
(Hermine Grang)
I likhet med Rupert Grint var også Emma Watson filmdebutant i den første Harry Potter-filmen. Hun fikk god mottakelse som den kunnskapsrike, snusfornuftige venninnen til Harry og Ronny, og har vunnet flere priser for innsatsen i de magiske filmene.

Jim Broadbent
(Horatsion E. F. Snilehorn)

Jim Broadbent er en av de mest kjente skuespillerne i England, og Oscar-vinner for beste mannlige birolle i dramaet ?Iris? (2001). Han vant en BAFTA-pris for beste birolle i musikalen ?Moulin Rouge!" (2001) og for beste hovedrolle i TV-filemn ?Longford? (2006). Broadbent ble først kjent for et internasjonalt publikum med ?Life Is Sweet? (1991), laget av den anerkjente regissøren Mike Leigh, og de har siden funnet tonen sammen i blant annet ?Topsy-Turvy? (1999) og ?Vera Drake? (2004). Broadbent er også kjent for en rekke biroller, deriblant som faren til den lett desperate Bridget Jones i to filmer