Foreløpig har ingen anmeldt Den tilfeldige rockestjernen
Sjanger: Dokumentar / Musikkfilm
Nasjonalitet: Norge
Denne dokumentarfilmen inneholder flere scener med mørk og utrygg stemning som kan virke skremmede på 7-åringer. Filmen får derfor 11-årsgrense.
Språk: Norsk
Produksjonsår: 2015
Distributør: Tour de Force

Den tilfeldige rockestjernen er en musikkdokumentar som forteller historien om det ikoniske rockebandet Kaizers Orchestra, sett gjennom øynene til bandmedlemmet Helge Risa - 'mannen med gassmasken'. Helge ble trukket inn i den magiske verden til Kaizers Orchestra av bandets grunnleggere; Janove Ottesen og Geir Zahl. De lokket Helge bort fra lærerstudiene, han var nemlig den eneste de kjente som kunne spille orgel og trekkspill. Helge hadde egentlig aldri drømt om å bli rockestjerne, og han likte ikke engang rock. I Den tilfeldige rockestjernen, er Helge fanget i et univers han selv har bidratt til å skape.

Inspirasjonen til filmen er hentet fra bandets egen estetikk, noe som bidrar til å skape en glidende overgang mellom virkelighet og fantasi. Filmen omfatter både iscenesatte opptak, arkivopptak og sett med 'flue på veggen'-øyne. Vi følger bandet backstage like før de skal til å opptre på Operaen. På sin vei til scenen, er Helge atskilt fra de andre og befinner seg i et fiktivt univers. Han reiser gjennom forskjellige album i Kaizers historie - fører oss til ulike kapitler av dokumentarisk materiale fortalt gjennom ulike filmatiske uttrykk inspirert av bandet. På denne reisen får vi et glimt av en liten bit av den norske rockehistorien - fra Kaizers' begynnelse i et øvingsrom på lærerskolen til utsolgte konserter i operaen 12 år senere.