Foreløpig har ingen anmeldt Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Antatt premiere: november 2017
Sjanger: Krigsfilm / Komedie
Manus: Stanley Kubrick, Terry Southern, Peter George
Produksjonsår: 1964
Distributør: Uavhengig distribusjon

"Dr. Strangelove or: how I learned to stop worrying and love the bomb" er originaltittelen på denne filmklassikeren fra 1964. I skyggen av den kalde krigen leverer Kubrick her en meget svart komedie om frykten for at en tilfeldighet kan utløse en atomkrig.

Den amerikanske Air Force generalen Jack Ripper er fullstendig overbevist om at kommunistene og Sovjet har konspirasjoner ute for å ødelegge det amerikanske folk og presidenten innkaller derfor til et ekstraordinært møte med den russiske ambassadøren. Resultatet blir at han beskjed om at hvis USA sender atomraketter, vil dette åpne for et skikkelig Ragnarokk fra russisk side. Spørsmålet er bare om de klarer å sette en stopper for Jack Ripper's fanatiske planer om å "slippe bomben".

Peter Sellers får her utfolde hele sin komiske bredde i 3 roller; både som den britiske Lionel Mandrake, den amerikanske presidenten Merkin Muffley og det tidligere nazigeniet Dr. Strangelove.

Dette er en svart og grotesk komedie med Peter Sellers (i tre roller) i sentrum av begivenhetene av den nært forestående atomkrigen. Med George C. Scott og Sterling Hayden som motspillere.
Universal Sony
---

Dr. Strangelove
or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb
Storbritannia 1964
Regi: Stanley Kubrick
Med: Peter Sellers, Sterling Hayden, Slim Pickens, George C. Scott
Engelsk tale, utekstet, DCP 4K, svart/hvit, 1t 40min

"Gentlemen. You can't fight in here. This is the War Room!"
Kubrick eneste komedie er en kullsort satire, hylende morsom, men også rimelig reell når en tenker på den gjengen av statsledere som til en hver tid bestemmer jordas framtid. Filmen er nylig restaurert og presenteres i en 4K-kopi.

Britiske Peter Sellers var en av 60- og 70-tallets store komikere når han fikk gode manus å jobbe med. Dessverre skjedde det alt for sjeldent, men i Dr. Strangelove fikk han anledning til å tolke intet mindre enn tre pregnante roller som kaptein Lionel Mandrake, president Merkin Muffley og ikke minst presidentens rådgiver, den gamle nazilegen Dr. Strangelove som jo har litt problemer med å unngå å kalle presidenten "Mein Führer". Sellers, som på dette tidspunktet var ganske ukjent i USA, hadde så absolutt fortjent å få den Oscaren han var nominert til. Ironisk nok har han i alle tre rollene muligheten for å avverge atomkatastrofen som truer verden, men noen legger alltid hindringer i veien.
Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb er Kubricks eneste komedie, laget mens den kalde krigen var på sitt kaldeste, en satire der lite er hellig om hvordan inkompetente og halv- og helgale mennesker kontrollerer vår fremtid. Premieren ble utsatt og endringer ble foretatt på grunn av mordet på Kennedy høsten 1963. Den er ustyrtelig morsom, og selv om den kalde krigen nå er historie, blir den nok dessverre aldri uaktuell.
Cinematekene
---

DR. STRANGELOVE

Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb. Regi: Stanley Kubrick. Storbritannia 1963. Manus: Stanley Kubrick, Terry Southern og Peter George, etter en roman av Peter George. Foto: Gilbert Taylor. Musikk: Laurie Johnson. Medv.: Peter Sellers, George C. Scott, Sterling Hayden, Slim Pickens m.fl. Utleie: Fidalgo. 35 mm, s/hv, 1 t 34 min.

Gentlemen, you can't fight here! This is the War Room!

Dr. Strangelove, Kubricks svarte, groteske komedie om muligheten for en global kjernefysisk dommedag i nær fremtid, har æren av å toppe våre medlemmers kåring av tidenes film vist på Cinemateket USF. Filmen ble laget under Den kalde krigen, da terrorbalansen mellom de to supermaktene USA og Sovjetunionen var på sitt skjøreste. Handlingen dreier seg om general Ripper og hans forsøk på å utslette fienden i øst fordi han tror russerne har tenkt å besmitte amerikanernes "dyrebare kroppsvæsker" med farlig kommunisme.

Kubrick begynte allerede på 50-tallet å lese om kjernefysisk krigføring og strategi, samt abonnere på de militære tidsskriftene "Aviation Week" og "The Bulletin of the Atomic Scientists". Da han spurte en ekspert på området om det fantes gode fiksjonsbøker om emnet, fikk han anbefalt Peter Georges "Red Alert" (1958). Bokens plot ga et godt grunnlag for en beretning om mulighetene for en atomkrig forårsaket av misforståelser og tilfeldigheter. Etter å ha jobbet noen uker med manuset ut fra intensjonen om å lage en seriøs film, bestemte Kubrick seg for å lage en komedie: Hva kunne være mer absurd enn ideen om to supermakter som er i stand til å utslette alt liv på grunn av en eneste gal mann? Den absurde ideen forsterkes ytterligere av en politisk uenighet som vil virke like meningsløs på folk om hundre år som middelalderens teologiske feider virker på oss i dag.

Kubrick har en gang bemerket at dersom man konfronterer en mann på kontoret med en atombombe-alarm, får man en dokumentarfilm. Hvis nyheten når ham i stuen hans, blir det et drama. Hvis han får budskapet på toalettet, er resultatet en komedie. Selvsagt er det nettopp på det sistnevnte stedet general Turgidson i Dr. Strangelove får beskjeden. Likevel, selv om Kubrick har laget en komedie, valgte han å fjerne den opprinnelige sluttscenen: bløtkake-kasting i "The War Room" som i en god, gammeldags farse.

Peter Sellers har hele tre roller i filmen: den amerikanske presidenten Merkin Muffley, den britiske RAF-kapteinen Lionel Mandrake og den rullestollenkede eks-nazisten, nå amerikanske atomforskeren, dr. Strangelove (alias dr. Merkwürdigliebe). De to førstnevnte rollene fremstiller han nedtonet og realistisk. Tittelrollen derimot, er et bravurnummer av beste sellerske merke, og sluttreplikken hans til den amerikanske presidenten - "Mein Führer, I can walk!" - er blitt en klassiker. Det fantastiske er at han i alle tre rollene har muligheten til å avverge atomkatastrofen som truer verden, men noen legger alltid hindringer i veien. I andre roller er spesielt George C. Scott som presidentens storkjeftede rådgiver, general "Buck" Turgidson, og Sterling Hayden som den paranoide generalen Jack D. Ripper, verd å trekke frem.

Kort:
Stanley Kubricks groteske komedie fra 1963, da den kalde krigen mellom USA og Sovjetunionen var på sitt mest intense, tar den kjernefysiske krigføringens absurditet på kornet. Filmen fikk flest stemmer i avstemmingen av tidenes film vist på Cinemateket i forbindelse ved årets 10-års jubileum.

Bergen filmklubb
---

Cinemateket USF onsdag 19. og 21. mars kl. 19.00

KRIGENS RETORIKK
DR. STRANGELOVE

Dr. Strangelove, or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb. Regi: Stanley Kubrick. Storbritannia 1963. Manus: Stanley Kubrick, Terry Southern og Peter George, etter en roman av Peter George. Foto: Gilbert Taylor. Musikk: Laurie Johnson. Medv.: Peter Sellers, George C. Scott, Sterling Hayden, Slim Pickens m.fl. Utleie: Fidalgo. 35 mm, s/hv, 1 t 34 min.

"Gee, I wish we had one of them doomsday machines."

Dr. Strangelove er en svart, grotesk komedie om muligheten for en global kjernefysisk dommedag i nær fremtid. Filmen ble laget under den kalde krigen, da terrorbalansen mellom de to supermaktene USA og Sovjetunionen var på sitt skjøreste. Handlingen dreier seg om general Ripper og hans forsøk på å utslette fienden i øst fordi han tror russerne har tenkt å besmitte amerikanernes ?dyrebare kroppsvæsker? med farlig kommunisme.

Kubrick begynte allerede på 50-tallet å lese om kjernefysisk krigføring og strategi, samt abonnere på de militære tidsskriftene "Aviation Week" og "The Bulletin of the Atomic Scientists". Da han spurte en ekspert på området om det fantes gode fiksjonsbøker om emnet, fikk han anbefalt Peter Georges "Red Alert" (1958). Bokens plot ga et godt grunnlag for en beretning om mulighetene for en atomkrig forårsaket av misforståelser og tilfeldigheter. Etter å ha jobbet noen uker med manuset, ut fra intensjonen om å lage en seriøs film, bestemte Kubrick seg for å lage en komedie: Hva kunne være mer absurd enn ideen om to supermakter som er i stand til å utslette alt liv på grunn av en eneste gal mann? Denne absurde tanken var nok mer sannsynlig for den tids kinopublikum enn vi i dag helt kan fatte. Lanseringen av filmen ble utsatt noen måneder på grunn av mordet på president Kennedy. Amerikanerene hadde også nettopp vært vitne til fiaskoinvasjonen i Grisebukta, og den kalde krigen var på sitt absolutte høydepunkt.

Peter Sellers har hele tre roller i filmen: Den amerikanske presidenten Merkin Muffley, den britisk flykapteinen Lionel Mandrake, og den rullestollenkede eks-nazisten, nå amerikanske atomforskeren, dr. Strangelove (alias dr. Merkwürdigliebe). De to førstnevnte rollene fremstiller han nedtonet og realistisk. Tittelrollen derimot, er et bravurnummer av beste sellerske merke, og sluttreplikken hans til den amerikanske presidenten - "Mein Führer, I can walk!" - er blitt en klassiker. Det fantastiske er at han i alle tre rollene har muligheten til å avverge atomkatastrofen som truer verden, men noen legger alltid hindringer i veien. I andre roller er spesielt George C. Scott som presidentens storkjeftede rådgiver, general "Buck" Turgidson, og Sterling Hayden som den paranoide generalen Jack D. Ripper, verd å trekke frem.

Kort
En grotesk komedie om kjernefysisk krigføring med Peter Sellers i tre ulike roller.
Stanley Kubricks groteske komedie fra 1963, da den kalde krigen mellom USA og Sovjetunionen var på sitt mest intense, tar den kjernefysiske krigføringens absurditet på kornet. Peter Sellers er president, RAF-kaptein og eks-nazist i rullestol - tre roller i en film.
Bergen filmklubb
---

Hva sa pressen?

Satire over hvordan den amerikanske presidenten og den sovjetiske statsministeren takler det når en gal general starter tredje verdenskrig. "Relanseringen av Stanley Kubrics svarte komedie om atomtrusselen og den kalde krigen er en begivenhet ingen burde la gå fra seg. " (L.J. Dagbl .6) "En virkelig filmklassiker er ikke bare en film som 'holder seg' - det er en film som virkeligheten stadig innhenter." (E.M.S. VG 5) "Er dette Kubric-filmen som har holdt seg best ? Det er i alle fall ikke langt unna !" (P.H. Aft.)

Film & Kino Nr. 7-8 2000
---

Peter Sellers var en av 60-tallets store komikere når han fikk et godt manus å jobbe med. Dessverre skjedde det alt for sjeldent, men i Dr. Strangelove fikk han ikke mindre en tre gode roller, og hadde fortjent å få den Oscaren han var nominert til. Det fantastiske er at han i alle tre rollene har muligheten til å avverge atomkatastrofen som truer verden, men noen legger alltid hindringer i veien?

Dette er Kubricks eneste komedie, laget mens den kalde krigen var på sitt kaldeste, og er en kullsort satire over hvilke inkompetente mennesker det er som kontrollerer vår framtid. Dr. Strangelove er hylende morsom, men samtidig skremmende aktuell - den forfyllede russiske ex-presidenten som vanket på horehus gir noen assosiasjoner? krj

Cinemateket 2000
---

Dr. Strangelove er et av de virkelige høydepunktene i karrieren til den britiske skuespilleren og komikeren Peter Sellers. Han spiller tre roller i filmen (løytnant Mandrake, president Muffley og Dr. Strangelove) og turnerer de ulike typene med finslipte komiske detaljer, ikke minst i en rekke uforglemmelige dialoger og monologer. Og Sellers er den eneste av skuespillerne som kan defineres som humorister i sitt fag. George C Scott spiller general Turgidson som med tyggegummi i kjeften sitter i krigsrommet og mener at man i klassisk amerikansk sportsånd burde kjøre linen ut, og tro på seg selv som vinnere. Sterling Hayden som general Ripper fråder av anti-kommunistisk entusiasme i sin forsvarstale overfor sitt "gissel" løytnant Mandrake.

Handlingen utspiller seg hovedsakelig i tre "rom". På en militærbase har general Jack D. Ripper fått det for seg at det er brutt ut krig mellom USA og Sovjet. Han beordrer en divisjon med B-52 bombefly til å slippe atombomber over en rekke strategiske mål i Russland. Rippers sinnssyke idé er at kommunistene må utslettes fordi de "forurenser våre edle kroppsvæsker". I Pentagons "War Room" forsøker den amerikanske presidenten Merkin Muffley, sammen med sine ledende generaler, og forhindre en selvutslettende krig mellom stormaktene. Han tar direkte kontakt med den russiske ambassadøren de Sadesky og det sovjetiske overhode Kissoff, og russerne truer med sitt eget våpen "dommedagsmaskinen", som faktisk vil ødelegge hele jordkloden. Lederen for det amerikanske våpenprogrammet er eksilnazisten Dr. Strangelove (egentlig "Merkwürdichliebe") som med fornøyelse ser hvordan mulighetene for jordas ødeleggelse gradvis utvikles. Om bord i flyet The Leper Colony sitter major T.J. King Kong, parat til å utøve sine patriotiske plikter.

Fidalgo
---

Oslo Kinematografer
---

Svart komedie om atombomben

Peter Sellers spiller flere roller i denne svarte komedien fra 1964. To psykotiske militærsjefer i USA har laget en vanntett plan for å slippe atombomber på strategiske steder i Sovjet. Den amerikanske presidenten og den sovjetiske statsministeren arbeider desperat for å redde verden.

Hjernen bak denne vanvittige planen er dr. Strangelove, en rullestolbundet atomekspert med bisarre ideer om menneskehetens framtid. Ved et uhell aktiverer han bombeoppdraget. Presidenten er ikke i stand til å stoppe det, for selv om han vet koden for å stanse angrepet, får han ikke den hjelpen han trenger av militærsjefen Mandrake. Mandrake er nemlig under angrep av amerikanske paramilitære.

Major T.J. "King" Kong må personlig sørge for at bombeangrepet tar slutt. Den russiske ambassadøren blir innkalt til Det hvite hus, i håp om at han kan løse krisen og forhindre at "dommedagsmaskinen" blir utløst.

Men det uunngåelige går sin gang, og alle Pentagons anstrengelser, alle politikerne i Moskva og Washington kan ikke stoppe kaskadene av kataklysmiske begivenheter.
NRK2 2006
---

After a psychotic Air Force general unleashes ingenious foolproof and irrevocable scheme sending bombers to attack the Soviet Union. the U.S. President phones the Soviet premier in a desperate effort to save the world.
Blu-ray.com
---

BD-utgivelsen
Dr. Strangelove is a brilliant bit of celluloid genius and a true classic in every sense of the word. Nominated for four Academy Awards® including Best Picture (1964), Stanley Kubrick's black comedy about a group of paranoia-inspired, war-happy generals who manage to initiate an "accidental? nuclear apocalypse, is horribly frightening, delightfully funny and surprisingly relevant to this day.
Sony
---