Foreløpig har ingen anmeldt Redd menig Ryan
Premiere: 09.10.1998
Originaltittel: Saving Private Ryan
Sjanger: Krigsfilm
Produksjonsår: 1998

Den andre verdenskrig, også kalt den siste store krigen, står som en sentral begivenhet i vårt århundre. For de som deltok i krigen ble livet aldri det samme.

D-dagen, 6. juni 1944. De færreste av soldatene som trådte i land på stranden i Normandie var forberedt på hvilket helvete de hadde i vente. Atlanterhavsmuren gjorde tyskerne lite sårbare og de kunne gå til kraftig angrep med flammekastere, bombekastere, håndgranater, maskinpistoler, geværkuler, sjø- og landminer mot de ilandstigende soldater. De allierte soldatene var informert om at krigsfly skulle bombardere festningsverkene ovenfor stranden og store krigsskip skulle bombardere befestningene. Men mange av disse operasjonene mislyktes. Bombeflyene traff ikke målene sine og mesteparten av krigsskipene forliste. Idet ilandsettingsfartøyene slo ned rampene sto tyskerne klare til å forsvare seg. Soldatene befant seg midt i kuleregnet. Mange kom seg ikke engang av båten før de ble drept. Et krigshelvete fylt av skrik og gråt. Vannet ble farget rødt av blodet til skadde eller døde menn. Av de som først steg i land i Normandie ble over 90 % drept. Stranden ble fylt opp av forvirrede, livredde menn, hvis eneste instinkt fikk mange av dem til å presse kroppen ned i sanden og be. Overalt var det kaos, men ilandstigningen fortsatte. I disse kaotiske timene tok sersjanter og løytnanter kommandoen og ledet sine menn opp skråningene mot tyskernes festningsverk.

Kaptein Miller (Tom Hanks) er blant dem som lykkes i å lede sine menn over stranden og opp skråningene mot tyskerne. Den hardeste oppgaven lå fortsatt foran dem.

Etter at de allierte hadde fått et fotfeste ved Omaha-stranden, får Miller i oppdrag å føre sine menn bak fiendens linjer for å finne en mann; menig James Ryan (Matt Damon). Han er yngst av fire brødre, de tre andre er nylig omkommet i kamp. Ettersom gruppen beveger seg innover fiendes territorium, begynner Millers menn å sette spørsmålstegn ved sitt oppdrag. Hvorfor er en mann verdt å risikere åtte liv for? Er denne ene meniges liv så mye viktigere enn deres?

Tom Hanks (kaptein John Miller) er den første skuespilleren på over 50 år som har vunnet Oscar for beste skuespiller 2 år på rad da han fikk Oscar for den uforglemmelige Forrest i Robert Zemeckis "Forrest Gump". I tillegg ble hans innsats i denne filmen beæret med en Golden Globe Award og en Screen Actors Guild Award. Året før vant han Oscar såvel som Golden Globe for beste skuespiller i hans rørende portrett av den Aids-rammede advokaten Andrew Beckett i Jonathan Demmes "Philadelphia".

Tidligere har han også vunnet en Golden Globe pris og blitt nominert til Oscar for sitt portrett av en liten gutt i en manns kropp i Penny Marshalls "Big". Han høstet enda en Golden Globe nominasjon for sin innsats mot Meg Ryan i den romantiske komedien "Søvnløs i Seattle", regissert av Nora Ephron. Hanks, Ryan og Ephron har forøvrig nylig vært samlet igjen for å gjøre enda en romantisk komedie "You've Got Mail".

Hanks fikk svært god mottakelse fra både kritikere og publikum i filmen "Apollo 13" hvor han spilte astronaut Jim Lovell. Hans store lidenskap for romskip-programmet har resultert i medvirkning til den anerkjente miniserien "From the Earth to the Moon" som handler om Amerikas Apollo-oppdrag. Hanks var executive produsent, vert, i tillegg til at han regisserte en episode, skrev manus til flere episoder og spilte i en annen episode.

I 1996 hadde Hanks sin manus- og regi debut med filmen "That Thing You Do", hvor han også medvirket som skuespiller. Hanks har forøvrig også medvirket i filmene "Ungkarsfesten", "Splash", "En klasse for seg", "Kjapp i replikken", "Ingenting felles" og "Turner &sHooch".

Matt Damon (menig James Ryan) kan for tiden sies å være en av verdens mest etterspurte filmstjerne. I år vant han en Oscar for beste originale manus (med Ben Affleck) for det anerkjente dramaet "Den enestående Will Hunting". Damon ble også Oscarnominert for beste mannlige hovedrolle. I tillegg mottok han og Affleck en Golden Globe pris for manuset, og Damon høstet en Golden Globe nominasjon for sin innsats. Filmen ble Oscarnominert i syv andre kategorier, inkludert en for beste film.

Etter "Redd menig Ryan" har Damon gjort unna flere prosjekter. Han har hovedrollen i John Dahls "Rounders" mot Ed Norton, han har en bi-rolle i Kevin Smiths "Dogma" med Chris Rock, Ben Affleck og Linda Fiorentino. Hans neste rolle blir i filmen "The Talented Mr. Ripley" som regisseres av Anthony Minghella, deretter skal han medvirke i "All the Pretty Horses" for produsent Mike Nichols og regissør Billy Bob Thornton.

Damon har nylig fremstilt en skyldbetynget Golfkrig-veteran som stadig blir innhentet av en episode på krigsmarken i "Tapperhet i strid", medvirkende Denzel Washington og Meg Ryan. Ifjor var han idealistisk ung advokat i Francis Ford Coppolas "Regnmakeren", basert på John Grishams roman.

Han har ellers medvirket i bl.a. Walter Hills "Geronimo", "School Ties" og "Mystic Pizza" hvor han hadde sin spillefilmdebut. Han har i tillegg gjort flere spillefilmer for TV.

Edward Burns (menig Reiben) er oppvokst på Long Island, New York og studerte film ved Hunter College før han laget sin første film "Brødrene McMullen". For denne ble Burns lovprist både av kritikere og publikum. Filmen hadde premiere på Sundance Film festival i 1995, hvor den vant the Grand Jury Prize. Burns skrev manus, regisserte og hadde rolle i filmen som hadde et budsjett på $25.000 og som spilte inn over $10 millioner, noe som gjorde den til den prosentvis mest innbringende filmen i 1995. "Brødrene McMullen" ble også utnevnt til Best First Feature på the Independent Spirit Awards.

Burns har i tillegg bl.a. medvirket, skrevet manus og regissert "She's the One" og "No Looking Back".

I hans neste prosjekt spiller han en NBA basketball stjerne som oppdager at han har dårlig hjerte, men som allikevel ikke vil gi opp spillet i "Trillion", med regissør Gary Felder.

Tom Sizemore (sersjant Horvath) er født i Detroit og studerte ved Wayne State University og tok deretter en master grad ved Temple University. Han begynte sin karriere på teaterscenen, og har hatt adskillige oppsetninger på og utenfor Broadway.

I 1997 vant han prisen for beste skuespiller i thrilleren "The Relic" på Madrid Filmfestival. Filmpublikum vil også kjenne igjen Sizemore fra sine roller i kriminaldramaet "Djevelen i blått" med Denzel Washington, fra Kathryn Bigelows framtidsthriller "Strange Days" med Ralph Fiennes og actiondramaet "Heat" med Al Pacino og Robert DeNiro. Han har også medvirket i bl.a. "True Romance", "Wyatt Earp", "Guilty by Suspicion" og "Født 4. juli".

Sizemore har nylig avsluttet innspillingen av "The Florentine" med Chris Penn og Michael Madsen.

Steven Spielberg (regissør) har regissert, produsert og vært executive produsent for syv av de tyve mest innbringende filmer noen sinne. I fjor var han ute med "Jurassic Park: Den tapte verden" som han regisserte og "Men in Black" som han var executive produsent for.

I 1994 vant Spielberg to Oscar priser, en for beste regi og en for beste film med "Schindlers liste". Filmen mottok i alt syv Oscar i tillegg til beste film priser fra de viktigste kritikerorganisasjonene, og syv British Academy Awards, inkludert to til Spielberg. Han vant også Golden Globe for beste regi, og han ble beæret av sine likemenn med sin andre Directors Guild of America Award, den første fikk han for "Purpurfargen".

Han har også fått Oscar nominasjoner for "E.T. The Extra-Terrestrial", "Jakten på den forsvunne skatten" og "Nærkontakt av tredje grad". I tillegg ble han nominert til DGA Awards for alle disse filmene i tillegg til "Solens rike", "Haisommer" og senest "Amistad". Han er også innehaver av Lifetime Achievement Award fra the American Film Institute og den prestisjefylte Irving G. Thalberg Award fra the Academy of Motion Picture Arts and Sciences.

Spielberg hadde sin regi-debut med "The Sugarland Express" utfra et manus han var medforfatter av. Han har dessuten hatt regi på bl.a. "Jurassic Park", "Hook", "Always" og Indiana Jones-trilogien.

Spielberg dannet sitt eget produksjonsselskap Amblin Entertainment i 1984. Under Amblin logoen har han jobbet som produsent og executive produsent på mer enn et dusin filmer, inkludert suksesser som "Gremlins", "Goonies", "Tilbake til fremtiden"-trilogien", "Hvem lurte Roger Rabbit", "Et amerikansk eventyr", "Lillefot og vennene hans i landet for lenge siden", "The Flintstones", "Casper", "Twister", "Men in Black" og "Zorro".

I 1994 dannet Spielberg selskapet DreamWorks SKG i samarbeid med Jeffrey Katzenberg og David Geffen.