Plakat for 'Et vakkert sinn'

Foreløpig har ingen anmeldt Et vakkert sinn
Premiere: 01.03.2002
Originaltittel: A Beautiful Mind
Produksjonsår: 2001

"Et vakkert sinn" er inspirert av hendelser i livet til matematikeren John Forbes Nash, Jr. og delvis basert på biografien "A Beautiful Mind" av Sylvia Nasar.

Året er 1947, og John Forbes Nash, Jr. har ankommet Princeton for å studere matematikk. Det mystiske geniet fra vest-Virginia har intet medlemskap i gutteklubben fra grunnskolen, heller ei har han gamle penger eller fine familiebånd å slo i bordet med. Han ankommer eliteuniversitetet uten puter sydd under armene, og det er bare samholdet i Princetons mest prestisjefylte studentforening som viser at han virkelig hører hjemme der.

Det er ikke enkelt, verken for Nash eller for universitetet. Sosial intelligens er ikke hans sterkeste side, og han ser ingen vits i å følge undervisningen. Han er besatt av en eneste ting; å finne den ekte, sanne og originale idé, og er overbevist om at han bare på den måten kan bety noe.

Matematikkfakultetet på Princeton har en brutal konkurranseånd, og noen av klassekameratene til Nash ville nyte å se ham feile. Allikevel tolererer de ham, og det er de som uforvarende ansporer ham til den store oppdagelsen. Nash er sammen med dem en kveld i en lokal bar, når han blir oppmerksom på den reaksjonen de alle får når en lekker blondine kommer inn i lokalet. Mens han observerer hvordan de rivaliserer om den skjønne, faller alt på plass. Resultatet er spillteorien - den matematiske lov om konkurranse. Denne teorien motsier læresetningene til Adam Smith, som er opphavet til det vi kaller moderne økonomi.
150 år med akseptert økonomisk tankegang er med ett utdatert, og livet til John Forbes Nash, Jr. er forandret for alltid.

Nash begynner i en prestisjefylt forsknings- og undervisningsstilling ved MIT, men ønsker større utfordringer. Forskning spilte en stor rolle for USA's triumf i den 2. verdenskrigen, og nå mens den kalde krigen raser ønsker Nash å spille en rolle i denne nye konflikten. Hans ønske blir oppfylt når den gåtefulle William Parcher (Ed Harris) rekrutterer ham til et topphemmelig oppdrag som kodeløser. Nash blir oppslukt av oppdraget samtidig som han fortsetter i stillingen ved MIT. Det er her han blir utfordret på et nytt og ukjent plan, når den vakre fysikkstudenten Alicia Larde (Jennifer Connelly) introduserer ham for en opplevelse han ikke tidligere har vurdert seriøst - kjærlighet.

Nash og Alicia gifter seg, men han kan ikke betro seg til henne og fortelle om det farlige prosjektet han har tatt på seg. Arbeidet, faremomentet og påkjenningen ved å måtte lyve krever for mye av dem. Nash er hemmelighetsfull, besatt og til sist tapt i en verden bestående av illusjoner. Diagnosen er paranoid schizofreni.

Alicia er knust over å se at mannen hun elsker forsvinner for henne. Det glamorøse paret er borte, og nye skrekkopplevelser venter dem hver eneste dag. Alicia ser av og til glimt av den karismatiske mannen hun forelsket seg i, og det gir brenselet til å holde ut hverdagen. Inspirert av sin kones urokkelige tro og kjærlighet, bestemmer Nash seg for å kjempe mot sykdommen som ikke bare skal være uhelbredelig, men også degenerativ.

Den nye og ydmyke Nash setter seg enklere mål, men de er allikevel vanskeligere å oppnå. Han blir fortsatt hjemsøkt av demoner, og han føler fortsatt det evige kravet om ny matematisk teori. Men nå må han sette sin egen standard for det å være "normal". Gjennom ren viljestyrke fortsetter han sitt arbeid, og i 1994 vinner han Nobelprisen. Hans innsiktsfulle arbeid med spillteorien har blitt en av de mest innflytelsesrike ideene i vår tid. Og Nash kan takke sin kone - for kjærligheten overvinner alt.

Russell Crowe (John Forbes Nash, Jr.) vant Oscar for beste mannlige hovedrolle for sitt portrett av generalen som ble gladiator i Ridley Scotts kassasuksess "Gladiatoren". Et år tidligere ble han Oscar-nominert for sin rolle i "The Insider", og vant en rekke kritikerprisen for rollen som Dr. Jeffrey Wigand. Crowe er født på New Zealand, og vokste opp i Australia. Sin amerikanske filmdebut gjorde han med westernfilmen "The Quick and the Dead" med Gene Hackman og Sharon Stone i 1995. Andre av hans filmer inkluderer
"L.A. Konfidensielt", "Mystery Alaska" og senest "Livstegn" med Meg Ryan.

Ed Harris (William Parcher) ble nylig Oscar-nominert for beste mannlige hovedrolle i sin kritikerroste regidebut "Pollock". Han har både blitt nominert til, og vunnet en rekke priser for sitt arbeid, og har i en årerekke vært å se både på scenen og på det store lerretet. Blant hans filmer finner vi "The Truman Show", "Fiende ved porten" og "Apollo 13". Harris blir neste gang å se mot Meryl Streep i en film basert på romanen "The Hours" av Michael Cunningham.

Jennifer Connelly (Alicia Nash) gjorde sin filmdebut som elleveåring og har siden det presentert sitt talent i en rekke filmer i ulik genre. I fjor var hun å se i tre provoserende dramaer. Hun ble nominert til en Independent Spirit Award for sitt portrett av en rusmisbruker i Darren Aronofskys "Requim For A Dream". I "Pollock" spilte hun elskerinnen til Jackson Pollock, spilt av Ed Harris, som også regisserte filmen. Vi så henne også mot Billy Crudup i Keith Gordons "Waking the Dead.

Ron Howard (regissør) har skapt noen av de mest minneverdige øyeblikkene i filmens verden. I 1995 regisserte han "Apollo 13" med Tom Hanks, Kevin Bacon og Ed Harris. Filmen ble nominert til 9 Oscar og 4 Golden Globe, og hentet hjem statuetten for beste klipp og beste lyd. Screen Actors Guild æret filmen med priser for beste rolleliste og beste birolle. Han har ellers regissert filmer som "Mot nye horisonter", "Ransom", "Flammehav - Backdraft", "Splash" og "Cocoon - dypets hemmelighet". I 1986 startet han, sammen med produsent Brian Grazer, Imagine Entertainment. I årene etter har Imagine produsert en rekke filmer; som "Den helskrudde professoren" og oppfølgeren, "Lystløgneren", "Bowfinger" og "Inventing the Abbotts".