Foreløpig har ingen anmeldt 2 Fast 2 Furious
Premiere: 25.07.2003
Skuespillere: Tyrese Gibson, Ludacris
Sjanger: Action
Produksjonsår: 2003

Adrenalin. Det begynner med et rykk. En skjelving i kroppen, som spenner imot og motvirker den mest grunnleggende reaksjonen til det den oppfatter som en katastrofe i ferd med å skje.

Sansene følger opp, jobber på høygir. Adrenalinkjertlene åpnes og det dyrebare stoffet, kroppens svar på turbomating, flommer ut i blodsirkulasjonen.

Oksygennivået i blodet øker, kapillærene utvider seg, røde blodceller mettes med oksygen, kroppen står i høyeste beredskap. Pupillene utvider seg, musklene spennes, og en guddommelig følelse tar overhånd idet omgivelsene smelter sammen til en usammenhengende masse når du passerer i en vanvittig fart.
Adrenalin. En måte å stille "sulten", et botemiddel mot rastløshet, et garantert kick for de med en hang til å leve på kanten. Det er berusende og vanedannende, og de som er hekta går med følelsen av å være fanget i et liv i sakte film på jakt etter mer, på evig søken etter neste tur. FART. Et lett tilgjengelig dop, aldri lenger unna enn den nærmeste høytrimmede kjerra.

Brian O'Connor (Paul Walker) mistet jobben som politi på grunn av farten, og nå må han betale en høy pris. O'Connors lojalitet til arbeidsgiverne i FBI og LAPD ble satt på prøve mens han infiltrerte det fartsfylte og lysskye bil-miljøet i Los Angeles. O'Connor røpte seg som spaner og lot lederen av en gjeng motoriserte kriminelle slippe unna - i O'Connors egne, trimmede gateracer. Han beholdt æren, men det kostet ham jobben og anseelsen.
Men O'Connor får en siste mulighet; FBI i Miami sliter med å huke inn Carter Verone (Cole Hauser), en høyprofilert "forretningsmann" som bruker import- og eksportfirmaet sitt som skalkeskjul for storstilt hvitvasking av penger. Tollmyndighetene har hatt Verone under oppsikt i lang tid uten å få noe mer på ham enn en forbindelse til ulovlige gateløp. Med kniven på strupen må myndighetene henvende seg til O'Connor og be ham gjøre det han gjør best - politispaning med klampen i bånn og snakketøyet i orden. Men O'Connor er en ensom ulv og har helt klare betingelser for å ta oppdraget som kan skaffe ham jobben tilbake: Han vil arbeide med barndomsvennen Roman Pearce (Tyrese Gibson), en tidligere straffedømt med langt rulleblad og en søken etter fart. FBI, ledet av Agent Markham (James Remar), tilbyr Pearce å arbeide med O'Connor, mot at rullebladet hans blir slettet. Nå har både eks-purk og eks-skurk sjansen- tar de Verone vil de bli vist nåde. Men O'Connor får nok en gang lojalitetsproblemer, og agent Monica Fuentes (Eva Mendes) står i begivenhetenes sentrum. Som spaner er hun nøkkelen til Verone - som hun samtidig har tvilsomme forbindelser til. Nå stiller Brian O'Connor til start i sitt livs gateløp

Paul Walker ('Brian O'Connor') er et av de nyere stjerneskuddene i Hollywood. Hans første hovedrolle var surferen Phil i "Meet the Deedles" (1998), og har siden spilt i en rekke ungdomsfilmer som "Varsity Blues" (1999) og "The Skulls" (2000), henholdsvis et high school-drama/komedie og en thriller fra et hemmelighetsfylt universitetsmiljø. Det absolutte gjennombruddet fikk han med den første filmen om Brian O'Connor, "The Fast and the Furious" (2001), med Vin Diesel i den andre hovedrollen. Walker blir avgjort en mann å regne med i årene som kommer; neste hovedrolle blir "Timeline", en "eventyr"-thriller basert på en roman av Michael Crichton ("Jurassic Park", "Den 13. krigeren").

Tyrese Gibson ('Roman Pearce') har en imponerende cv å vise til, sin unge alder (24) tatt i betraktning. R&b-artisten som bare kaller seg 'Tyrese' vokste opp i bydelen Watts i Los Angeles, kjent fra en rekke filmer fra gjengmiljøene i byen. Tyrese kom med sitt første album i en alder av 19 år. To år senere vant han en American Music Award for "beste nye soul/r&b-artist". Samtidig har han jobbet som modell, og som skuespiller; han debuterte med hovedrollen i "Baby Boy" (2001), regissert av John Singleton som også har regissert "2 Fast 2 Furious". Tyrese har også dukket opp i gjesteroller i populære TV-serier som "Moesha" og "Martin". I tillegg til musikk og film, driver Tyrese veldedig, voldsforebyggende arbeid i bydelen Watts der han kommer fra.

Eva Mendes ('Monica Fuentes') er nok en ny stjerne i samme generasjon som Paul Walker. Som Tyrese er også Mendes modell/skuespiller, for Revlon. "2 Fast 2 Furious" er Mendes' første kvinnelige hovedrolle. Hun har gått gradene de siste årene, i kjente filmer som "Exit Wounds" og "Training Day" (begge 2001), "All About the Benjamins" (2002) og nå altså "2 Fast 2 Furious". (Kuriosa: Alle Mendes' filmer siden 2000 har hatt rap-stjerner på rollelisten! Deriblant Dr. Dre, Snoop Dogg, Ice Cube og DMX). Det knyttes forventninger til Mendes i forbindelse med "Once Upon a Time in Mexico", den siste installasjonen i Robert Rodriguez' "Mariachi"-trilogi, som kommer mot slutten av 2003. Der spiller Mendes mot storheter som Johnny Depp, Salma Hayek, og Antonio Banderas.

John Singleton (regissør) gjorde suksess over natten 1991 med "Boyz N the Hood", filmen som skapte hele 'gangsta'-sjangeren tidlig på 90-tallet. Singleton kommer selv fra South Central Los Angeles. Han fulgte opp "Boyz N the Hood" med "Poetic Justice - Skjebnens Ironi" (1993), med Janet Jackson og 2Pac i hovedrollene. Singleton har tradisjon for å både skrive manus, regissere og produsere sine filmer ("2 Fast 2 Furious" er et unntak i så måte), og han har tradisjon for å inkludere musikere i filmene sine (bl.a. Snoop Dogg, Busta Rhymes, Ice Cube), nå sist Tyrese. Singleton er fremdeles en relativt ung filmskaper som har blitt belønnet med en MTV Movie Award, flere Oscar-nominasjoner, og en rekke kritikerpriser.