
Pixars nyeste film handler om å omfavne sitt indre beist – se den i stua nå
Det kan være tøft å vokse opp! Den nyeste filmen fra Pixar Animation Studios handler om en 13 år gammel jente som opplever at kroppen forandrer seg… til en diger rød panda.
Rød foregår i Toronto på starten av 2000-tallet, og handler om Mei, en 13 år gammel jente som sliter med de samme tingene alle 13-åringer sliter med. Men historien har en vri - når hun blir oppspilt eller stresset, forvandler hun seg til en gigantisk rød panda!
Animasjonsfilmen er den første langfilmen regissert av Domee Shi, som tidligere har laget den Oscar-vinnende kortfilmen Bao, som ble vist før De utrolige 2 på kino. I likhet med Bao, har Rød selvbiografiske elementer og tar for seg oppvekst i en kinesisk-kanadisk familie, men i motsetning til Bao får vi ikke se en mamma som spiser barnet sitt i den nye filmen.
Filmen har en energisk og uttrykksfull animasjonsstil inspirert av anime, og tar for seg familedynamikker, pubertet og vennskap på en ærlig og enormt underholdende måte. Filmweb Streamingguide hoppet på zoom for å snakke med regissør Domee Shi, som bygde idéen til filmen på sin egen barndom!
"Mei er definitivt inspirert direkte av mitt eget liv," forteller regissøren, som har jobbet med storyboards for filmer som Innsiden ut og De utrolige 2 før hun lagde Rød.
"Jeg ble dratt mellom kinesisk og vestlig kultur. Jeg hadde ett liv med vennene mine og på skolen, og et helt annet liv med familien." Shi tror at mange innvandrere verden over har gått gjennom de samme følelsene, og ville lage en film som tenåringer i samme situasjon skal kjenne seg igjen i. "Det er rotete, men du finner ut av det."
Filmweb: Jeg elsket Bao, og har vært spent på å se hvordan du følger det opp. Lærte du noe av å lage den kortfilmen som du tok med deg videre til Rød?
- Jeg ville fortsette å utforske forholdet mellom foreldre og barn, og utvide det fra datterens perspektiv. Jeg ville dra den stiliserte animasjonen enda lenger, og få verdenen og animasjonen til å reflektere følelsene til Mei. Og mat-porno! Det tok jeg med meg. Jeg stappet inn så mange matbilder i filmen som jeg kunne.
Både Walt Disney Animation Studios og Pixar har de siste årene forsøkt å nå et bredere publikum ved å fortelle mer kulturelt spesifikke historier – Sjel (2020) var den første Pixar-filmen med en svart hovedperson, Vaiana er basert på polynesisk folketro, Raya og den siste dragen drar inspirasjon fra Sørøst-Asia og Encanto foregår i Colombia.
Domee Shi ble oppfordret til å fortelle en spesifikk og personlig historie med Rød, inspirert av sin egen barndom.
Da Rød ble annonsert, begynte en debatt på nettet om framstillingen av minoritetspersoner i amerikanske animasjonsfilmer. Filmen ble satt i et mønster med filmer som Et kongerike for en lama (2001), Min bror bjørnen (2003), Prinsessen og frosken (2009), Spion i aksjon (2019) og Sjel (2020). Alle disse filmene har melaninrike karakterer i hovedrollene – men forvandler dem til dyr gjennom store deler av spilletiden.

Filmweb: Disney og Pixar har fått kritikk for at flere animasjonsfilmer om minoritetspersoner, forvandler hovedpersonen til et dyr. Har du noen tanker om den diskursen, og hvordan filmen din passer inn i den?
- Jeg kan bare snakke for vår film, men jeg synes ikke den kritikken passer filmen vår. Mei sin etnisitet og kultur står veldig sentralt i filmen, og det er ikke sånn at vi bare ser henne som et magisk, snakkende dyr. Når vi skal fortelle en historie om å omfavne sitt indre beist, var det mest passende å vise en forvandling.
"Vi vil ikke skjule etnisiteten hennes ved å gjøre henne til et søtt, snakkende dyr. Selv om hun er en panda, er hun fortsatt omgitt av sine kinesiske foreldre. Familien hennes er tungt involvert i historien, så jeg føler ikke at vi visker ut noe," forteller Shi.
Rød har fått strålende anmeldelser verden over, og har premiere på Disney+ 11. mars.