The Man Who Sold His Skin

The Man Who Sold His Skin

12 år
1 t. 44 min.
Drama
Du må velge kinosted for å se visninger.
Filmen er tilgjengelig på streaming. Klikk her for å se hvor den kan streames.
Annonse
Plakat for 'The Man Who Sold His Skin'

Gi din vurdering:

Anmeldelser

Loading...

Foreløpig har ingen anmeldt The Man Who Sold His Skin
Premiere: 01.10.2021
Sjanger: Drama
Manus: Marie-Hélène Dozo
Nasjonalitet: Tunisia, Frankrike, Belgia, Tyskland, Sverige
Aldersgrense med begrunnelse: 12 år
"Enkelte mørke, urovekkende scener og en lite nærgående skildring av en henrettelse, gjør at denne filmen får aldersgrense 12 år."
Språk: Engelsk, Fransk, Arabisk
Produksjonsår: 2020
Distributør: Another World Entertainment

«Et smart portrett av en kapitalistisk, glorete osteklokke av en kunstverden som skor seg på mennesker, etter alle kunstens regler.»
- Dagbladet, terningkast 5

«En tankevekkende og uventet nyansert film»
- Cinema, terningkast 5

«Svært uforutsigbar, rørende, gripende, smart og imponerende utført.»
- Filmfront, terningkast 5

«Tankevekkande Oscar-kandidat. Nominert til Oscar som årets beste film. Det er forståelig.»
- Aftenbladet, terningkast 5

«Filmen er skjønn – cinematografien er fra øverste hylle – men den vekker også et ubehag som sitter lenge igjen etter å ha forlatt kinosalen.»
- Dagbladet, terningkast 5

«Temaer som menneskeverd, flyktningkrise og bevegelsesfrihet behandles med kritiske og treffende grep, og er nå aktuell på en helt ny måte ettersom koronapass og reiserestriksjoner har gitt selv den hvite vesten noe å tenke på.»
- Filmmagasinet, terningkast 5

Oscar-nominert for Beste Internasjonale Film

Vinner Beste Skuespiller under Venezia Film Festival

Vinner av Andreasprisen under Den Norske Filmfestivalen i Haugesund.

Prisvinner fra bl.a. Stockholm Film Festival og Venice Film Festival.

Sam Ali, en ung sensitiv og impulsiv syrer, flykter til Libanon for å unnslippe borgerkrigen i hjemlandet. For å kunne reise til Europa og leve med sitt livs kjærlighet godtar han å få ryggen tatovert av en av verdens mest banebrytende samtidskunstnere. Men Sam må snart innse at å omdanne sin egen kropp til et prestisjetungt kunstverk kan bety alt annet enn frihet ...

"The Man Who Sold His Skin" er en samtidsrelevant film basert på en internasjonal krise som er langt framme i bevisstheten til oss alle. Filmens prisbelønte kvinnelige regissør, Kaouther Ben Hania, klarer å fange det menneskelige og gjengi hva desperasjon (og kjærlighet) kan drive et menneske til. Beskrevet av regissøren som "en allegori over den enkeltes personlige frihet i et ikke-egalitært system", omhandler filmen både overordnede problemstillinger i flyktningdebatten og mer dypsindige spørsmål som tap av verdighet for oppnåelse av bevegelsesfrihet. - i en historie løst basert på Wim Delvoyes kunstverk "Tim" fra 2006.

Vinner av Andreasprisen på Den Norske Filmfestivalen i Haugesund.
Andreasprisen, er en årlig økumenisk filmpris som deles ut i samarbeid mellom Den norske filmfestivalen, Film & Kino og avisen Vårt Land. Juryen har bestått av Kristin Aalen, Rune Steensnæs Engedal, Hanne Jacobsen og juryleder Alf Kjetil Walgermo. Prisen består av en litografi av Eli Hovdenak, og deles i år ut til den tunisiske filmen «The Man Who Sold His Skin».

Juryens begrunnelse:
Årets prisvinner tar opp et samfunnsaktuelt tema på en original og tankevekkende måte. Vi er mennesker i verden, men vi behandles ikke likt. Der mange av oss er fredfullt privilegerte og har fullvaksinert bevegelsesfrihet, finnes det andre som ikke har mulighet til å unnslippe sitt land i kaos og borgerkrig. Der menneskeverdet for mange er en selvfølge, finnes det andre som kjenner en annen virkelighet på kroppen – de behandles som en vare. Prisvinneren går inn i vår tids brennbare spørsmål med både tyngde og letthet. I en samfunnskritisk og medrivende fortelling blir samtidskunsten et prisme for å belyse humanitet og menneskeverd. Resultatet er en film som er viktig og sterkt engasjerende.

DIRECTOR'S STATEMENT
This project is born from the encounter between two worlds. The world of contemporary art, and more particularly the work of the Belgian artist Wim Delvoye (Tim, 2006) and the world of political refugees—especially Syrian refugees, their struggle with travel documents and residency permits... I have indeed asked myself: “What would happen if... a famous artist offered to a refugee to become his work of art to solve his freedom of movement problem?” Thus, was born the journey of Sam Ali: a passionate young refugee thrown into a cynical world. An ordinary man facing an extraordinary adventure. The film is also a love story where the protagonist is separated from the woman he loves, and he tries to recover even if he has to lose his dignity and his skin in the process. Or what does it mean to be free when the game is already rigged, when you don’t have much of a choice? The Man Who Sold His Skin is an allegory about one’s personal freedom in an inegalitarian system tackling broader meaning about our real-world issues.

Se bildeserie