Plakat for 'Jeg er Dina'

Foreløpig har ingen anmeldt Jeg er Dina
Premiere: 08.03.2002
Originaltittel: I am Dina
Nasjonalitet: Norge
Produksjonsår: 2001

Dina er en ukonvensjonell og moderne kvinne som dras mellom dødsdrift og livslyst. Hun er preget av at hun som barn uforskyldt forvolder sin mors grusomme død. Hun vokser opp som et forsømt barn, uten trygghet og kjærlighet. Hun utvikler sine egne måter å takle verden på, mildt sagt i opposisjon til omgivelsene.

Det er musikken og erotikken som lokker henne ut av isolasjonen og inn i ektesengen. Selvbevisst og hensynsløst tar hun for seg av livets gleder, til stor forferdelse for omgivelsene. I mørke stunder søker Dina trøst hos sin mors gjenferd og i en sterk dragning mot døden. Gjennom å utfordre døden blir hun usårlig, men stenger seg samtidig ute fra et fullverdig liv.

Det går riktig galt når ektemannen Jacob søker hvile og trøst annensteds, men Dina får en ny sjanse til å velge livet og kjærligheten når russiske Leo dukker opp. Men tør hun å åpne seg og utsette seg for den sårbarhet som er så nødvendig for å gi og ta i mot kjærlighet?

JEG ER DINA har en stjernespekket rolleliste. I tillegg til Maria Bonnevie, Gérard Depardieu, Christopher Eccleston, Pernilla August og Bjørn Floberg, møter vi Wenche Foss som Mor Karen, Jacobs mor, Jørgen Langhelle som Anders og Mads Mikkelsen (kjent fra TVs "Mordkommisjonen") som Niels. Hans Matheson (Bille Augusts 'Les Misèrables'), spiller stallgutten Tomas, Søren Sætter-Lassen som Dina s huslærer Lorch, og Kate Hardie, kjent fra flere engelske filmer, spiller ammen Stine.

Også bak kamera er det store kunstneriske kapasiteter: Regissøren Ole Bornedal har skrevet filmens manus sammen med Jonas Cornell, som bl.a. har skrevet manus til 'Hamilton', 'Mannen på balkongen' og 'La isbjørnene danse'. Fotografen Dan Laustsen har fotografert en rekke danske filmer, bl.a. 'Nattevakten'og 'Lysets hjerte', i tillegg til amerikanske og franske filmer, sist storfilmen "Ulvenes klan". Den amerikanske komponisten Marco Beltrami har bl.a. stått bak filmmusikken på alle 'Scream'-filmene.

JEG ER DINA er en samproduksjon mellom Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Frankrike, med et budsjett på 121 millioner norske kroner. Innspillingen startet 15. mars 2001 på Kjerringøy utenfor Bodø. Deretter ble det opptak i studio og på location i Oslo-området, før de vendte tilbake til Kjerringøy for sommeropptak.

JEG ER DINA produseres av to av Nordens mest erfarne filmprodusenter: dansken Per Holst, Nordisk Film og nordmannen Axel Helgeland, Northern Lights. Blant de filmene Axel Helgeland har produsert nevnes Berit Nesheims 'Evas øye' og 'Høyere enn himmelen'. Han var også co-produsent på Lars von Triers 'Breaking the Waves' og Nils Malmros' 'Barbara'. Blant de utallige filmene Per Holst har produsert kan vi nevne Bo Widerbergs 'Å leve det er å elske', Bille Augusts 'Pelle Erobreren', Nils Malmros' 'Barbara', Lars von Triers 'Forbrytelsens element' og de to filmene om 'Jungeldyret Hugo'.

Ole Bornedal - regissør:

JEG ER DINA er et melodrama i det store format, i tradisjon med 'Tatt av vinden' og 'Dr. Zhivago'. Men jeg ønsker å lage en moderne film. Du skal glemme at dette er periodedrama, slik du gjorde da du så 'Farlige forbindelser' eller 'Piano', sier Ole Bornedal. Han slo gjennom internasjonalt med den danske thrilleren 'Nattevakten' (manus og regi), en drivende spennende film som både begeistret kritikerne og publikum.

Bornedal har også en karriere som dramatiker og instruktør innen dansk teater.

Herbjørg Wassmo - Bokas forfatter:

Herbjørg Wassmo er født i 1942 i Vesterålen. Hun debuterte i 1976 med diktsamlingen Vingeslag. Men det er først og fremst som romanforfatter Herbjørg Wassmo har markert seg.

1981 slo hun gjennom med romanen Huset med den blinde glassveranda, første bind i trilogien om Tora. For den siste romanen om Tora, Hudløs himmel, ble hun også tildelt Nordisk råds litteraturpris i 1987. De tre bøkene om Dina er Wassmos andre hovedverk, en trilogi som ble påbegynt med Dinas bok i 1989 og avsluttet med Karnas arv i 1997. Det sjuende møte er den siste utgivelsen fra Herbjørg Wassmo, og er en samtidsroman. Herbjørg Wassmo har også skrevet noveller og skuespill. Dinas bok er oversatt til 20 språk og en av de mest elskede bøker i nyere nordisk litteratur. Bare i Norge ble den lest av 400.000 mennesker.