Fantasy / Action / Thriller
Plakat for 'Underworld'

Foreløpig har ingen anmeldt Underworld
Premiere: 05.12.2003
Skuespillere: Scott Speedman
Produksjonsår: 2003

En sen kveld på undergrunnsbanen havner medisinstudenten Michael Corwin i ildlinjen mellom to mystiske gjenger som utkjemper en brutal kamp. Han finner snart ut at han er blitt en brikke i et århundregammelt spill, en kamp på liv og død mellom to hemmelighetsfulle og myteomspunne grupperinger, Vampyrer og Lycaner, eller varulver som de er bedre kjent som i legendene.

Den slående vakre og sofistikerte vampyren Selene er blant de høyest plasserte medlemmene i elitegruppen som kalles Death Dealers, hvis endelige formål er å utrydde lycanene. Ved en tilfeldighet snubler hun over opplysningen om at lycanene planlegger å kidnappe en menneskelig medisinstudent, Michael, men uten at hun vet hvorfor. Ingen av partene i striden har særlig bruk for mennesker. De foretrekker i stedet å unngå farene forbundet med menneskelig kontakt.

Selene varsler den arrogante aristokraten Kraven, vampyrenes regent, men han avfeier bekymringene hennes. "Lycanene er en barbarisk, udisiplinert bande", fnyser han, "simpel gatepøbel". Hvordan lycanene kan stable på bena noen som helst organisert offensiv mot det mektige vampyrdynastiet er mer enn Kraven kan forstå. Han er langt mer opptatt av å styrke sin posisjon som vampyrenes leder og monark, og gi seg hen til kjødets lyst med alle de kvinnelige vampyrene i sitt monumentale slott.

Selene lar seg ikke stoppe av Kraven og går imot hans ønsker. Til tross for århundrer med paramilitær trening, blir hun av en eller annen mystisk grunn fascinert og tiltrukket av Michael, som i likhet med de fleste andre mennesker ikke har den fjerneste anelse om at vampyrer eller varulver eksisterer. Gjennom sin beskjedne etterforskning avdekker så Selene en lycansk plan som kan gjøre ende på vampyrenes eksistens, men ingen vil tro henne.

Når lycanene neste gang gjør et forsøk på å kidnappe Michael, er Selene på plass for å beskytte ham. Men under kampen blir Michael bitt av Lucian, lycanenes hensynsløse leder. Det setter i gang den eldgamle syklusen der et menneske langsomt forvandles til varulv, og uten å ville det blir han Selenes dødsfiende.

Selene trenger desperat en alliert og vekker opp krigsherren Viktor fra hans 100 år lange søvn, for å varsle ham om lycanenes plan. Dessverre er hun udisiplinert innen de eldgamle ritualene for å vekke noen fra deres søvnseanser og blir irettesatt av makthaverne for sin frimodige handling. Ikke nok med det; den rasende Viktor krever bevis for påstandene hennes, noe hun ikke har. Men hun vet at Lucian organiserer et angrep og bygger opp en armé av varulver som skal hevne århundrer med undertrykkelse fra arrogante vampyrer.

Da gjenstår ett spørsmål: Hvilken side ville du valgt når slaget starter?

Underworld er regissør LEN WISEMANs første film. Han har tidligere jobbet som rekvisitør på storfilmene Stargate og Independence Day.

Engelske KATE BECKINSALE (Selene) er kjent fra en rekke flotte filmroller det siste tiåret. Vi har blant annet sett henne i Much Ado About Nothing, Cold Comfort Farm, Emma, Shooting Fish, The Last Days Of Disco, Pearl Harbor og Serendipity.

SCOTT SPEEDMAN (Michael) hadde sin første bærende rolle i Dark Blue nylig, der han spilte mot Kurt Russell. Den engelskfødte skuespilleren, oppvokst i Canada, har også et knippe mindre roller og TV-opptredener bak seg.

SHANE BROLLY (Kraven) er også et temmelig ubeskrevet blad. Den nordirske skuespilleren har spilt i filmer som The Impostor, Sin's Kitchen og Stomping Grounds.

Walisiske MICHAEL SHEEN (Lucian) er kjent fra blant annet Four Feathers, Wilde, Mary Reilly og Othello. Han er også aktuell i filmen Timeline, basert på Michael Crichtons spenningsroman.

BILL NIGHY (Viktor) har spilt i en lang rekke filmer og TV-produksjoner de siste 25 årene. Han har blant annet vært å se i The Eye Of The Needle, Curse Of The Pink Panther, The Phantom Of The Opera, Absolute Hell, Being Human, Indian Summer, True Blue og Still Crazy.

Tyske ERWIN LEDER (Singe) har blant annet spilt i Das Boot, Schindlers liste og De tre musketerer.

SOPHIA MYLES (Erika) er et nokså ubeskrevet blad med noen få TV- og filmroller bak seg. Hun hadde en rolle i From Hell og har også spilt i et par Charles Dickens-filmatiseringer.