Foreløpig har ingen anmeldt Parfymen: Historien om en morder
Skuespillere: Ben Whishaw, Alan Rickman
Nasjonalitet: Spania, Frankrike, Tyskland
Aldersgrense med begrunnelse: 15 år
Denne filmen, bygget på romanen Parfymen har en gjennomgående dyster stemning. Dette sammen med en rekke skildringer av lik gjør at filmen får 15-årsgrense.
Produksjonsår: 2006

1766. Byen Grasse, Sør-Frankrike.

En mengde har samlet seg på bytorget for å bivåne domfellelsen av parfymemakeren Jean-Baptiste Grenouille. Mengden jubler når han slepes i lenker til kastellbalkongen, og eksploderer når dødsdommen annonseres.

22 år tidligere, Paris.

Grenouilles mor føder ham i stanken fra et parisisk fiskemarked på årets heteste dag. Hun prøver å kvele det uønskede barnet i fiskeavfall som ligger under rensebenken i boden sin, men den nyfødte, tilsynelatende med vitende og vilje, gir fra seg et fryktelig vræl og reddes av en forbipasserende. Moren arresteres og henges for å ha forsøkt å myrde barnet.

Grenouille tilbringer sitt første år på madame Gaillards barnehjem. De andre barna skjønner at noe er rart med spebarnet og prøver å kvele ham samme natt som han ankommer. Men madame Gaillard vil ha subsidiene hun får for å huse barnet og redder ham. Tre år gammel, selv om han hverken kan gå eller snakke, er det åpenbart at Grenouille er i besittelse av en bemerkelsesverdig luktesans. Han kravler rundt omkring og lærer om verden rundt ham gjennom sin overlegne nese.

Når gutten fyller 13 vil ikke lenger byen subsidiere madame Gaillard, og hun selger gutten for ti francs til Grimal, som driver et garveri. Her må han slave blant stinkende nitrater og råtnende skinn under ekstremt farlige forhold, men gutten klarer seg gjennom de forferdelige forholdene og blir med tiden en kraftig ung mann.

På sitt første besøk til Paris, blant byens mange lukter, fører vinden med seg den mest utsøkte aroma Grenouille noen gang har opplevd. Ekstatisk følger han lukten gjennom månebelyste gater og smug til dens opphav, en vakker ung pike. Jenta føler et plutselig gufs i luften og snur seg og ser rett inn i Grenouilles stirrende øyne. Hun skal til å skrike i det Grenouille legger en hånd over munnen hennes og sleper henne inn i skyggene for ikke å bli sett av et forbipasserende par. Fra sitt skjulested i mørket ser han dem kysse hverandre mens jenta desperat kjemper etter luft. Endelig går paret videre og Grenouille fjerner hånden fra munnen hennes og oppdager at han har kvalt henne. Fortvilet forsøker han å fange lukten hennes, å drikke den inn og ta den i hendene sine som om den var flytende. Men den uimotståelige odøren forsvinner sammen med livet som forlater kroppen hennes, og Grenouille fylles med en overveldende følelse av tap over lukten som er forsvunnet. Hans livsoppgave må bli å finne den igjen...

Grenoullle får jobb som læregutt hos parfymemakeren Baldini, en mann som står i fare for å miste forretningen sin og er på desperat leting etter en ny "signaturlukt". Det tar ikke lang tid før Grenouille viser sine ferdigheter i å skape perfekte dufter som vil redde Baldinis navn og rykte. Til gjengjeld ber han den gamle mesteren lære ham kunsten å fange og bevare lukter. Når han innser at et levende vesens lukt ikke kan distilleres til en ekstrakt, dør nesten Grenouille av fortvilelse. Baldini forteller at det eneste stedet der den mystiske metoden enfleurage brukes er i den sørfranske byen Grasse. Der kan han finne kunnskapen han søker.

Grenouille legger straks på vei til Grasse. Han oppdager underveis at han selv er helt uten lukt, som om han ikke eksisterer. Denne oppdagelsen ryster ham slik at han bestemmer seg for å skape en lukt for seg selv som er uimotståelig.

På veien til Grasse passeres han av en vogn med den vakre handelsmannsdatteren Laura. Grenouille værer luften, og kjenner at der er den på nytt, den fatalt vidunderlige duften han bare en gang tidligere i livet har støtt på. Det er en duft han må eie...

Grenouille får jobb som svennegutt hos madame Arnulfi som eier et lite parfymeri. Han får en beskjeden gasje og en liten hytte uten vinduer til å sove i. Han setter i gang med å mestre kunsten som kalles enfleurage for å bli i stand til å fange enhver lukt han ønsker.

I de kommende ukene blir flere unge, eksepsjonelt vakre piker funnet myrdet. Handelsmannen Richis er den eneste som mistenker at den djevelske gjerningsmannen er besatt, en samler av skjønnhet. I starten er det bare jenter fra enkle kår som myrdes - en gjeterjente, en sitronselger, en melkejente - men når tvillingdøtrene til hans venn Tallien blir myrdet og funnet nakne med barberte hoder, begynner Richis å frykte for sin egen datter, Laura.

Romanen Parfymen ble første gang utgitt i Sveits i 1985. Forfatteren PATRICK SÜSKIND, født nær Munchen i 1949, ble en internasjonal sensasjon over natten. Romanen har solgt i mer enn 12 millioner eksemplarer og er oversatt til 42 språk.

BEN WHISHAW spiller Jean-Baptiste Grenouille og er kjent fra blant annet My Brother Tom, Enduring Love, Layer Cake og Stoned, der han hadde rollen som Keith Richards.

DUSTIN HOFFMAN (Baldini) er blant verdens mest anerkjente og bejublede skuespillere. Han har vunnet to Oscar-statuetter, for sine roller i Kramer mot Kramer og Rain Man, og blitt nominert for innsatsen i Manndomsprøven, Midnight Cowboy, Lenny, Tootsie og Wag The Dog. Blant hans mange andre filmer kan vi nevne Papillon, Little Big Man, Straw Dogs, Alle presidentens menn, Sleepers, Outbreak, Ishtar, Dick Tracy, Billy Bathgate, I Heart Huckabees, Mad City, Runaway Jury, Jeanne d'Arc, Meet The Fockers og Finding Neverland.

ALAN RICKMAN (Richis) er heller ingen nybegynner. Blant hans mange filmer er Robin Hood: Tyvenes prins, Die Hard, Harry Potter-filmene, Fornuft og følelser, Love Actually, Dogma, Truly Madly Deeply, Michael Collins og Bob Roberts.

RACHEL HURD-WOOD (Laura) er et forholdsvis ubeskrevet blad. Hennes mest kjente rolle inntil nå er som Wendy Darling i P.J. Hogans versjon av Peter Pan fra 2003.

Den tyske regissøren TOM TYKWER opplevde stor suksess med filmen Løp Lola løp, og har blant annet også laget filmene The Princess And The Warrior og Heaven.